Co dalej z tymczasowym mostem? To tylko wyborcza obietnica czy rzeczywistość?
Most tymczasowy był jednym z najważniejszych tematów niedawnej kampanii samorządowej w Toruniu. Czy faktycznie taka konstrukcja powstanie w trakcie modernizacji mostu im. Józefa Piłsudskiego?
O moście tymczasowym w niedawnej kampanii wyborczej mówiły dwa komitety: My Toruń i Koalicja Obywatelska. Kilka dni przed pierwszą turą prezydent Michał Zaleski ogłosił, że miasto postawi taką konstrukcję podczas modernizacji mostu im. Józefa Piłsudskiego. I w zasadzie po tamtej deklaracji wokół mostu tymczasowego zrobiło się cicho.
Kilka dni temu temat „odgrzał” Maciej Cichowicz, radny Czasu Mieszkańców, którego już nie zobaczymy w kolejnej kadencji rady miasta. Zamieścił na Facebooku odpowiedź prezydenta na zapytanie dotyczącego mostu tymczasowego.
Jak będą wyglądać przygotowania do montażu mostu tymczasowego? Zanim to nastąpi, miasto mu przygotować dokumentację techniczną i pozyskać decyzje administracyjne.
„O potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia oraz wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będzie decydował właściwy oddział Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska” – pisze Zaleski w odpowiedzi na zapytanie radnego.
Z tego pisma datowanego na 30 października dowiadujemy się także, że miasto jeszcze nie złożyło wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Co więcej, most tymczasowy na razie jest palcem po wodzie pisany, bo jeszcze nie ma zaplanowanej ani złotówki na to przedsięwzięcie. Taką propozycję prezydent Torunia przedstawi dopiero nowej radzie miasta już po jej zaprzysiężeniu – po 16 listopada. Ma się ona pojawić w projekcie budżetu miasta na 2019 r.
Co w tej chwili wiemy o moście tymczasowym?
- Takie przeprawy są w dyspozycji Agencji Rezerw Materiałowych, która podlega Ministerstwu Energii. Miasto prowadziło już rozmowy z szefostwem tego resortu i Ministerstwem Obrony Narodowej. Prezydent Torunia informował, że złożył wniosek o użyczenie mostu do resortu energii. Odpowiedzi jeszcze nie ma.
- Most tymczasowy jest składany, przeznaczony do ruchu dwukierunkowego lub jednopasmowy (dwa różne typy przeprawy) o długości 861 m wraz z niezbędnym osprzętem. Toruń chce wypożyczyć most dwukierunkowy – na co najmniej 12 miesięcy.
- Miasto musi zlecić opracowanie dokumentacji projektowej dla mostu tymczasowego, a konkretnie projektu uwzględniającego wbicie pali w dno Wisły, na których spocznie tymczasowa przeprawa.
- Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej zostanie złożony do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. Miasto liczy na to, że RDOŚ wyda postanowienie o braku konieczności sporządzania oceny projektu pod kątem oddziaływania na środowisko. Tak było w przypadku innych tego typu mostów, które były montowane w ostatnich latach m.in. na Wiśle, Narwi i Warcie.
- W tej chwili najbardziej możliwa lokalizacja dla mostu tymczasowego jest w ciągu drogi wojewódzkiej nr 257, czyli na wysokości ul. Zagrodowej na lewobrzeżu i ul. Przybyszewskiego na prawobrzeżu. To miejsce wskazane przez wojsko pod budowę tego typu przeprawy. Taka lokalizacja nie stoi też w sprzeczności z dokumentami planistycznymi miasta. Uwzględniają one, że w tym miejscu może powstać most.
- Budowa mostu tymczasowego w tej lokalizacji będzie wymagała dostosowania tras dojazdowych do większego ruchu m.in. ułożenie chodników, asfaltu oraz ulicznych lamp, a także zmiany organizacji ruchu np. wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na fragmencie ul. Bydgoskiej. Na most tymczasowy wjadą pojazdy poniżej 3,5 tony, czyli nie będą mieć tak wjazdu autobusy i ciężarówki.
- Modernizacja przeprawy im. Piłsudskiego ma się rozpocząć w 2019 r. Montaż przeprawy tymczasowej to ok. trzy-cztery miesiące, a koszty ok. 12-14 mln zł. Wbijanie pali w dno rzeki może rozpocząć się wiosną – po zejściu kry. Po zakończeniu tego etapu może zacząć się składanie konstrukcji. Najwcześniej więc most tymczasowy może być gotowy latem 2019 r. Nie oznacza to jednak, że modernizacja przeprawy im. Piłsudskiego będzie musiała się rozpocząć później – można ją zacząć np. od wymiany chodników i innych elementów, które nie kolidują z ruchem.
„Trwają analizy rozwiązań w zakresie tymczasowej organizacji ruchu w trakcie trwania remontu mostu im. J. Piłsudskiego, najbardziej optymalnej dla mieszkańców Torunia, w tym także opcji alternatywnych dla budowy mostu tymczasowego” – czytamy w piśmie Zaleskiego.