Co z nową zajezdnią dla toruńskich tramwajów? Czy wiadomo, gdzie powstanie?
Kilka lat temu przy okazji dyskusji o linii tramwajowej przez środek Rubinkowa wrócił temat budowy zajezdni tramwajowej. Jakie lokalizacje obecnie brane są pod uwagę dla takiego kompleksu?
Po zastoju w inwestycjach – mowa o latach 90. i pierwszych latach ubiegłej dekady – toruńska komunikacja tramwajowa z każdą kolejną perspektywą unijną nabiera nowego kształtu. Niestety, niewiele zmienia się w jednym temacie. Nowej zajezdni dla toruńskich tramwajów.
MZK kupiło nowe tramwaje. Przymierza się do zakupu kolejnych składów. Tymczasem nie ma dla nich zbyt wiele miejsca. Zabytkowa zajezdnia przy ul. Sienkiewicza jest za mała. W ślad za tym poszły więc inwestycje w pętle tramwajowe i tory odstawcze dla składów. W ten sposób „nocują” one na ul. Olimpijskiej i Szosie Bydgoskiej.
A o zajezdni tramwajowej wciąż się tylko mówi. I to od dekad. Wciąż jest w rezerwie. Podobnie jak teren pod nią na zbiegu Olimpijskiej i Olsztyńskiej.
W planach związanych z budową linii na JAR można jednak znaleźć kolejną „sypialnię” dla tramwajów na ul. Legionów – między zajezdnią autobusową a torami kolejowymi. Czy to będzie namiastka nowej zajezdni?
– Teren u zbiegu ul. Olsztyńskiej i Olimpijskiej nadal pozostaje w rezerwie pod budowę nowej zajezdni tramwajowej – wyjaśnia Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy MZK. – Natomiast, w związku z rozbudową sieci tramwajowej w Toruniu, rozważana jest koncepcja budowy zaplecza technicznego dla toruńskich tramwajów zlokalizowanego przy zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, powiązanego z budową nowej linii tramwajowej na osiedle Jar. Trwają działania dotyczące pozyskania dodatkowych gruntów pod tę inwestycję. Planuje się tam budowę hali napraw, myjni i torów odstawczych.
Na razie nie ma jednak konkretnych terminów dla zajezdni między Bielawami a Rubinkowem. Tym bardziej że wciąż nie zostały poprowadzone tam tory tramwajowe.
Przy okazji budowy linii na JAR szykują się spore zmiany w okolicach zajezdni autobusowej. W tej chwili powstaje nowy wjazd na jej teren – od Wielkiego Rowu. Na tym nie koniec. Zmiany obejmą też Rondo Czadcy.
Co się zmieni na tym skrzyżowaniu? Na rondzie będziemy mieć do dyspozycji tylko jeden pas. Część ruchu będzie obsługiwana przez tzw. bajpasy. W tej chwili kierowcy korzystają z nich na pl. Hoffmanna (jadąc z Broniewskiego w kierunku Kraszewskiego) i na rondzie Pileckiego (bajpasy są we wszystkich relacjach).
Co nas czeka w tym roku w związku z budową linii na JAR? MZK planuje kontynuację robót budowlanych rozpoczętych w 2018 r. na Szosie Chełmińskiej i Długiej, a także rozpoczęcie budowy nowej podstacji trakcyjnej na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów (będzie służyła do zasilania nowej linii tramwajowej na osiedle JAR).
Pozwolenie na budowę dla tego obiektu zostało wydane pod koniec ub.r. Przetargi na te prace są planowane w pierwszej połowie roku. Natomiast na przełomie 2019 i 2020 r. MZK ogłosi przetargi na pozostałe odcinki nowej linii tramwajowej.