Dziś urodziny mostu im. Józefa Piłsudskiego. To już 84 lata…

Historia Polecamy Wiadomości
fot. Łukasz Piecyk

Obchodzimy dziś najdonioślejszą rocznicę historyczną naszych czasów: 100-lecie odzyskania niepodległości. W jej cieniu pozostaje inna, znacznie skromniejsza, choć dla historii naszego miasta bardzo istotna. 11 listopada 1934 r. otwarto w Toruniu most drogowy na Wiśle.

Pomysł budowy mostu drogowego w Toruniu powstał w 1913 roku. Rozmowy trwały wiele lat. Pierwszych konkretów mieszkańcy doczekali się dopiero w 1927 r., kiedy to postanowiono, że do jego budowy zostaną wykorzystane elementy z rozebranego mostu w Opaleniu (część tych materiałów wykorzystano również do budowy mostu w Koninie). Most ten zdemontowano w roku 1928, a rok później przewieziono jego elementy barkami do Torunia.

W 1930 r. powstały filary, na których zamontowano trzy pierwsze przęsła. Do ich połączenia użyto ponad 100 ton nitów. Most otwarto oficjalnie 11 listopada 1934 r.

Był to pierwszy most drogowy na Wiśle w Toruniu. Do tego czasu główną funkcję przeprawy przez rzekę stanowił most żelazny powstały w roku 1873, po którym dziś jeżdżą jedynie pociągi.

W czasie prac nad mostem przeprowadzono wśród torunian ankietę na temat nazwy mostu. Zwyciężyło imię Józefa Piłsudskiego, wyprzedzając inne opcje: Bolesława Chrobrego, Most Wolności, Jagielloński, Podgórsko-Toruński, Tramwajowy, Wielkomiejski, Kopernika, Zgody, 700-lecia.

Imię Marszałka most nosił niedługo. W czasie wojny Niemcy przemianowali go na most im. Adolfa Hitlera (w okresie II wojny światowej most był dwukrotnie wysadzany w powietrze: najpierw przez wojsko polskie, na samym początku wojny, a następnie przez Niemców, którzy wycofywali się w roku 1945; odbudowano go dopiero w roku 1950).

Później komuniści przez niemal pół wielu nie nazwali go wcale. Wrócił do swojej pierwotnej nazwy dopiero po odzyskaniu przez Polskę niepodległości po roku 1989.

Od samego początku przez most drogowy kursował tramwaj – na Podgórz (linię tę zamknięto w roku 1984 z powodu przeciążenia filarów).

Most remontowano kilkukrotnie. Po raz ostatni w roku 2002, kiedy to odnowiono stalowe kratownice. Wcześniej, w roku 1992 usunięto tory tramwajowe i wymieniono nawierzchnię. Zatem ostatni kapitalny remont mostu drogowego w Toruniu miał miejsce 26 lat temu.

Jako jedna z najbardziej charakterystycznych budowli Torunia miał nasz most również dni swojej filmowej sławy. Wystąpił w kilku produkcjach polskich m.in.: w „Ludziach Wisły” w reżyserii Aleksandra Forda (1938), w „Zamachu” reż. Jerzego Passendorfera (1959) czy w „Kolorowych pończochach” reż. Janusza Nasfetera (1960). Jednak największą popularność przyniosła toruńskiemu mostowi „rola” w „Czterech pancernych i psie” (1966-70) w reżyserii Konrada Nałęckiego. W 6 odcinku, wjeżdżając na most od strony Starego Miasta „Rudy” zostaje trafiony przez Niemców. Tyle że w filmie nasz most „zagrał” warszawski Most Kierbedzia. I konsekwentnie: toruńska Starówka „wystąpiła” w roli warszawskiej Pragi.

Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu stanowi ciąg drogi krajowej nr 15. Łączy Stare Miasto leżące po prawej stronie Wisły z lewobrzeżną dzielnicą Piaski.

Jak wyjątkowa jest to budowla, wiedzą wszyscy. Oczom podróżnego jadącego przez Wisłę od strony Dworca Głównego ukazuje się przepiękna panorama Torunia. Osoby widzące ten widok po raz pierwszy zakochują się w grodzie Kopernika na zawsze.