E-rower. 13 razy bardziej ekologiczny niż samochód [ZDJĘCIA]

Wiadomości
fot. nadesłane

Rower elektryczny to połączenie tradycyjnego jednośladu z napędem elektrycznym. Fanów nowoczesnych pojazdów w Polsce stale przybywa, a ich udział w rynku rośnie. To ekologiczna (i wygodna!) alternatywa dla samochodów. Emisja CO2 na każdy przejechany kilometr w przypadku rowerów elektrycznych wynosi ok. 22 gramów. Przy podróżowaniu autem wartość ta wzrasta do 271 gramów.

Na polskich ulicach jest coraz więcej samochodów, a tempo oddawania do użytku nowych dróg i miejsc parkingowych nie nadąża za potrzebami kierowców. System komunikacyjny nie jest odpowiednio wydajny, dlatego mieszkańcy coraz częściej poszukują sprawniejszych alternatyw dla samochodów. Najbardziej ekologiczną z nich jest rower, ale wersja napędzana siłą mięśni sprawdzi się tylko na krótkich dystansach i dla osób z żelazną kondycją. Co z osobami, które muszą dojeżdżać do pracy, szkoły lub na uczelnię często kilkanaście kilometrów? Komunikacja publiczna może być niewystarczająca, zwłaszcza dla osób pracujących w nienormowanych godzinach. Rozwiązaniem tych problemów są nowoczesne rowery z silnikiem elektrycznym. To ekologiczna technologia, która zyskuje na popularności zwłaszcza wobec ciągłego wzrostu cen paliw kopalnych i negatywnych skutków ich spalania. Jakość powietrza w Polsce należy do najgorszych w Europie, a roczną liczbę ofiar śmiertelnych zanieczyszczonego powietrza szacuje się na 40 tys. osób.

Rower elektryczny może być alternatywą dla samochodu – przekonuje Maciej Najder z Art&Bikes, wyłącznego importera rowerów marki Gazelle i Popal w Polsce.

Zwrot ku ekologicznym środkom transportu jest konieczny, żeby zmniejszyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Okazuje się, że emisja CO2 na każdego pasażera samochodu jest o ok. 90 proc. większa niż w przypadku podróży rowerem elektrycznym. Rowery na prąd nie generują takich gazów jak tlenki azotu, węglowodory czy tlenki węgla, dlatego przyczyniają się do poprawy jakości środowiska. Taka alternatywa dla transportu samochodowego wpisuje się w politykę redukcji gazów cieplarnianych, do których sukcesywnie zmierza Unia Europejska. Dodatkowo baterie z e-rowerów to materiały, które można poddać procesom recyklingu. To jednak niejedyne zalety elektrycznych jednośladów.

Rower elektryczny pozwala zadbać o kondycję, ponieważ w przeciwieństwie do skuterów – cały czas wymaga pracy mięśni. Jest ona jednak wspierana silnikiem, dlatego pokonywanie długich dystansów nie sprawia żadnego kłopotu, nawet osobom nie uprawiającym sportu na co dzień. Aktywność fizyczna bez potu i zadyszki? Tak, to możliwe. Użytkownicy nie muszą się martwić, że dojadą do pracy zmęczeni. E-rowery idealnie nadają się dla osób starszych lub zmagających się z kontuzjami albo problemami zdrowotnymi. To świetny wybór dla osób, dla których tradycyjny rower jest zbyt dużym obciążeniem. Rower ze wspomaganiem elektrycznym polecany jest przez rehabilitantów i ortopedów. Na rowerze elektrycznym kolana pracują w odciążeniu, więc działają na nie mniejsze siły niż podczas innych aktywności fizycznych. Silnik elektryczny sprawia, że pedałuje się nawet trzykrotnie lżej. Rowery elektryczne dedykowane są także dla osób zmagających się z otyłością. Zbyt szybkie męczenie się na zwykłym rowerze może zniechęcać. E-rowery poprawiają kondycję i przyspieszają metabolizm bez karkołomnych wysiłków. Sprawdzą się także u osób z nadciśnieniem czy chorobami serca. Jazdę na rowerze elektrycznym polecają także diabetolodzy chorym na cukrzycę typu 2, gdyż ten rodzaj treningu przyczynia się nie tylko do spalania kalorii, ale też poprawia wchłanianie glukozy z krwi i zapobiega insulinooporności tkanek.

Co więcej, rowery na prąd to znaczna oszczędność. Biorąc pod uwagę aktualne ceny paliwa, koszty dojazdów można zmniejszyć nawet 30-krotnie, co z pewnością podreperuje domowy budżet. Korzyści finansowe z pewnością docenią także przedsiębiorcy. 

Rowery elektryczne można bez problemu wliczyć w koszty, jako środek transportu – mówi Maciej Najder.

Zakup roweru elektrycznego można zaliczyć do kosztów podatkowych po spełnieniu kilku warunków. Najważniejszym z nich jest oczywiście realne wykorzystywanie go do celów działalności, które będzie można udowodnić. Może on służyć m.in. do przemieszczenia się po zakorkowanym mieście, dojazdów do klientów czy podróżowania pomiędzy kilkoma filiami jednej firmy. Co ważne, posiadanie samochodu w firmie nie wyklucza, by rower był używany jednocześnie z nim i tym samym stanowił koszt podatkowy. Może pełnić chociażby funkcję zabezpieczającą w razie awarii auta. Zakup roweru na firmę można bezpośrednio zaksięgować w kosztach, jeżeli jego wartość nie przekracza 10 tys. zł netto u czynnych podatników VAT. Co więcej, poniesienie wydatków na rower i zakup części do niego pozwala przedsiębiorcom odliczyć 100 proc. VAT-u.

Na rynku toruńskim sprzedażą rowerów elektrycznych zajmuje się oficjalny dystrybutor holenderskiej firmy Gazelle. Marka funkcjonuje już od 128 lat i produkuje rowery, które charakteryzują się wysoką jakością, trwałością, komfortem i innowacyjnością zastosowanych rozwiązań. Firma produkuje rocznie ponad 350 tys. sztuk rowerów. Na ul. Długiej 8 w centrum pojazdów elektrycznych każdy może znaleźć dla siebie alternatywny elektryczny pojazd jednośladowy. Można wybierać spośród wielu marek i różnych rodzajów – od hulajnogi do roweru.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *