Epidemia w Toruniu. Jak funkcjonuje Urząd Miasta?
Urząd Miasta Torunia już od niemal 6 tygodni funkcjonuje na zmienionych zasadach, związanych z epidemią koronawirusa. Najważniejszą zmianą jest ograniczanie bezpośrednich kontaktów pomiędzy urzędnikami, a interesantami.
Sprawy urzędowe można załatwiać przede wszystkim drogą elektroniczną, chociażby za pośrednictwem platformy ePUAP, e-maili, a nawet wiadomości SMS. W kilku miejscach urzędu znajdują się także urny podawcze, do których w zamkniętych kopertach można wrzucać dokumenty. Początkowo interesanci byli przyjmowali w kilku miejscach, m.in. w dwóch Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta przy ul. Wały gen. Sikorskiego oraz przy ul. Grudziądzkiej, w Wydziale Administracyjnym, Wydziale Komunikacji i Urzędzie Stanu Cywilnego.
Zmniejszyliśmy ilość miejsc bezpośredniego przyjmowania interesantów. Ostatecznie mieszkańcy przyjmowani są w Wydziale Komunikacji w sprawach związanych z dowodami rejestracyjnymi i prawami jazdy, w Wydziale Administracyjnym w sprawach związanych z meldunkami i dowodami osobistymi, a w Urzędzie Stanu Cywilnego tylko w zakresie zgłaszania zgonów – informuje prezydent Michał Zaleski.
W ostatnim tygodniu wymienione miejsca odwiedzało ok. 100/110 osób. Prawie 50 proc. załatwiało sprawy, związane z dowodami rejestracyjnymi i prawami jazdy, a ok. 40 proc. interesantów załatwiało sprawy, związane z dowodami osobistymi. Pozostałe 10 proc. to sprawy z Urzędu Stanu Cywilnego.
Mogą przyjść tylko te osoby, które zostały wcześniej umówione na spotkanie. Przed wejściem pracownik ochrony mierzy temperaturę takiej osobie i wyposaża ją w rękawiczki jednorazowe, interesant ma także możliwość dezynfekcji rąk. Po wyjściu interesanta, zostaje przeprowadzona dezynfekcja miejsc, w których przebywał, np. pulpitów – tłumaczy prezydent Michał Zaleski.
Prezydent na dzisiejszej konferencji prasowej zapewnił, że praca w Urzędzie Miasta trwa w sposób nieprzerwany. Na potwierdzenie tej deklaracji podał, że w trakcie ostatnich 6 tygodni w Urzędzie Miasta pojawiło się łącznie prawie 5 tys. osób. Wydział Spraw Administracji załatwił ponad 900 spraw, kierowanych przez system ePUAP, a Wydział Ewidencji i Zezwoleń ponad 100 spraw, zgłoszonych mailowo i telefoniczne. Ilość zgłoszonych spraw w Powiatowym Urzędzie Pracy z kolei to niemal 5.5 tys., kierowanych trzema kanałami. Rośnie zwłaszcza ilość zainteresowanych pomocą z Tarczy Antykryzysowej, na tą chwilę złożono już ok. 1600 wniosków w tym zakresie. Niestety, coraz więcej osób rejestruje się także, jako osoby bezrobotne.