Mają pomysł, jak w Toruniu zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem pieszych

112 Box2 Wiadomości Wybory 2019
fot. Wojciech Giedrys

My Toruń proponuje wprowadzenie w Toruniu standardu „Wizja Zero”. Dzięki niemu miałaby zmniejszyć się liczba wypadków z udziałem pieszych. W jaki sposób chce to zrobić komitet?

Nieprzypadkowe było miejsce piątkowej konferencji prasowej komitetu My Toruń. Właśnie na przejściu dla pieszych przez trasę średnicową – w pobliżu cmentarza – kilka miesięcy temu śmiertelnie została potrącona piesza.

– Informacje, jakie mamy z dzisiejszego dnia, z tego, co działo się wczoraj na drogach, pokazują nam, że to nie są wyjątkowe przypadku, że to dzieje się cały czas, że czas najwyższy coś z tym zrobić i podjąć pewne działania – mówi Sylwia Kowalska, kandydatka My Toruń na prezydenta Torunia.

W miniony czwartek doszło do potrącenia trzech osób na ul. Broniewskiego. Kierowca fiata wjechał w nie na przejściu dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Wszyscy piesi trafili do szpitala. Również w czwartek – na Skarpie – zostali potrąceni przez auto dziennikarze TVP Bydgoszcz. Na szczęście wyszli z tego bez większych obrażeń.

Kowalska przypomina, że jako radna Czasu Mieszkańców wspólne ze swoimi kolegami chcieli w mijającej kadencji kilka razy chcieli, aby w mieście odbyła się szeroka dyskusja o bezpieczeństwie na toruńskich drogach. W styczniu 2018 r. klub złożył projekt rezolucji dotyczącej przyjęcia w Toruniu standardu „Wizji zero”.

– Standard „Wizji zero” polega na przeprojektowaniu najniebezpieczniejszych miejsc – mówi Kowalska. – Ponad 200 europejskich miast wprowadziło taki standard. W Polsce kolejne trzy. I myślą o tym kolejne miasta. Bydgoszcz ma też standardy. Patrzymy na nią, więc wzorujmy się na niej. Apelujemy, aby ograniczyć ilość tranzytu w mieście, uspokoić ruch i przebudować przejścia dla pieszych.

Paweł Maćkowiak, kandydat My Toruń z Bydgoskiego prawie 30 lat służył w policji i wiele razy był na miejscu wypadków drogowych – także tych śmiertelnych.

– Często widziałem ofiary tych wypadków i jako pierwsza osoba musiałem informować rodziny o tym, że najbliżsi zginęli w wypadku – mówi Maćkowiak. – Z tego też względu mam obowiązek głośno mówić w Toruniu o bardzo pilnej potrzebie wprowadzenia programu „Wizji zero”. Konieczne jest inne projektowanie dróg w mieście: więcej rond, zdecydowanie mniej sygnalizacji świetlnych. To, że zamontujemy kilkadziesiąt sygnalizacji świetlnych więcej, że postawimy choćby 100 znaków drogowych więcej, to nie zapewni bezpieczeństwa. To nie spowoduje, że będziemy mieli mniej ofiar śmiertelnych.

Co proponuje jeszcze komitet My Toruń? Postuluje ograniczenie ruchu samochodowego w śródmieściu, poprzez wyznaczenie parkingów buforowych na wjazdach do Torunia i bezpłatnych transport publiczny dla uczniów.

My Toruń chce też wprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta. „Każda szkoła będzie objęta ochroną. Do każdej szkoły będzie dogodny dojazd, przy każdej szkole będzie możliwość bezpiecznego dowiezienia i odwiezienia dzieci. Wprowadzimy strefy uspokojenia ruchu tam, gdzie to konieczne. Przeorganizujemy każde przejście dla pieszych, gdzie dochodzi do kolizji i wypadków” – czytamy w programie My Toruń.

Zaraz po konferencji My Toruń do kwestii poruszonych na konferencji prasowej odniósł się Miejski Zarząd Dróg w Toruniu. Poniżej prezentujemy pełne stanowisko MZD:

W nawiązaniu do informacji przekazanych przez MY Toruń w czasie briefingu prasowego w dniu 12.10.2018 r. przesyłam informacje o programie realizowanym przez miasto Toruń, które chroni pieszych i rowerzystów. Jest one realizowany od 2017 roku.

Miasto Toruń, podobnie jak inne miasta w regionie, ma opracowany program poprawiający bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. W naszej ocenie są to grupy społeczne, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę, ponieważ nie mogą one liczyć na działanie pasów bezpieczeństwa czy poduszek powietrznych. Nie chroni ich karoseria. Są narażeni na bezpośrednie, czasami przykre w konsekwencjach, zetknięcie z pojazdem. Dlatego już od 2017 roku miasto podjęło szereg działań, które obejmują modernizację lub doposażenie przejść dla pieszych, szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Wszystkie podejmowane działania zostały zawarte w Programie Poprawy Bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów.

W ramach programu montowane są kocie oczka, aktywne znaki na przejściach dla pieszych. W miejscach, gdzie natężenie ruchu pieszego w ostatnim czasie znacząco wzrosło montowane są sygnalizacje. Widoczność przejść dla pieszych jak i przejazdów dla rowerzystów poprawiła się przez grubowarstwowe oznakowanie poziome. Montujemy wyspy azylu dla pieszych oraz bariery wygrodzeniowe.

W sumie realizacja programu podzielona została na trzy etapy.

W pierwszym z nich, który był realizowany w 2017 roku, postawiono na poprawę bezpieczeństwa przy placówkach oświatowych, szpitalach i przychodniach oraz w ciągu drogi krajowej nr 91.

W związku z tym podjęto szereg działań, które obejmują modernizację lub doposażenie przejść, w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Dzięki programowi na Szosie Chełmińskiej przy skrzyżowaniu z ul. Słoneczną i św. Antoniego wybudowano sygnalizację świetlną. Podobnie stało się na ul. Warszawskiej przy IV LO.

Przy placówkach edukacyjnych i w ciągu drogi krajowej nr 91 pojawiły się piktogramy, ostrzegające kierowców o znajdujących się w pobliżu dzieciach. Zamontowano około 300 sztuk punktowych elementów świetlnych tzw. „kocich oczek”.

Widoczność przejść dla pieszych jak i przejazdów dla rowerzystów poprawiła się przez grubowarstwowe oznakowanie poziome. W przypadku przejść dla pieszych pomalowaliśmy 3077 m2 pasów, dla rowerzystów 3000 m2 przejazdów.

Ustawiliśmy dwie wyspy azylu dla pieszych (Legionów przy skrzyżowaniu z ul. św. Faustyny, Wschodnia przy ul. Żwirowej) oraz bariery wygrodzeniowe m.in. przy szkole na ul. Dziewulskiego, na Hallera i Kniaziewicza, na Skłodowskiej-Curie przy Dworcu Wschodnim.

Zamontowaliśmy aktywne oznakowanie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów. Znaki takie posiadają lampy ostrzegawcze, które włączają się w momencie pojawienia się pieszego przy przejściu. Na terenie Torunia zostało zamontowanych 250 takich znaków.

W drugim etapie, działania są realizowane na drogach krajowych nr 15 i 80, drogach wojewódzkich oraz drogach powiatowych i gminnych, na których doszło do zdarzeń drogowych i dla których przyjęto indywidualną propozycję rozwiązania w tym projektów stałej organizacji ruchu. Ten etap jest realizowany w tym roku.

Powstaną wzbudzane sygnalizacje świetlne na Szosie Bydgoskiej – przy pętli tramwajowej – 1 kpl. i przy Arpolu – 1 kpl. Gotowa jest sygnalizacja na przejściu dla pieszych przy ul. Żwirki Wigury (przy SP nr 4).

W tym roku kontynuujemy montaż aktywnego oznakowania przejść dla pieszych i dobudowę oświetlenia drogowego przy przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów na terenie całego Torunia.

W sierpniu tego roku nakleiliśmy piktogramy ostrzegawcze. Pojawiły się one w pobliżu placówek edukacyjnych i medycznych oraz w ciągu DK nr 91. W sumie na terenie Torunia pojawiło się 93 takich znaków. Ponad 60 z nich informuje kierowców o miejscach na drodze szczególnie uczęszczanych przez dzieci w wieku od 7 do 15 lat, kolejne 30 znaków informuje o przejściach dla pieszych. Te ostatnie umieszczone zostały głównie przed przejściami, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej.

Trwa montaż 312 sztuk punktowych elementów świetlnych, czyli tzw. „kocich oczek”. Zostaną one zamontowane w następujących 39 lokalizacjach.

Na ten moment zamontowano 170 sztuk, w 27 lokalizacjach. Do końca 2018 roku w rejonie prawie 40 przejść dla pieszych zostanie zamontowanych 78 dodatkowych lamp. Dodatkowe oświetlenie drogowe zostanie dobudowane na następujących przejściach:
• ul. Olsztyńska skrzyżowanie z ul. Barwną,
• ul. Poznańska przy Hallera, Środkowej, Inowrocławskiej, przy cmentarzu,
• plac Hoffmanna,
• Trasa Prezydenta W. Raczkiewicza przy ul. Małachowskiego,
• ul. Polna przy Batorego, Równinnej (tory), Kociewskiej (w tym: przy bunkrze), Mazowieckiej,
• ul. Ugory – Intermarche,
• ul. Bema: przy Tor-Torze,
• ul. Gagarina przy Okrężnej, Krzemienieckiej, Gagarina 126, Gagarina 140, Gagarina 176, Klubie Od Nowa,
• ul. Grudziądzka przy PCK, Legionów,
• ul. Podgórska przy Okólnej,
• ul. Skłodowskiej-Curie przy Makro,
• ul. Szosa Okrężna przy Gagarina,
• ul. Kozacka przy Lotników, Św. Faustyny,
• ul. Bukowa przy Cedrowej.

Realizacja trzeciego etapu przypada na latach 2018-2019 i obejmie pozostałe drogi.

Tagged
Wojciech Giedrys
Dziennikarz, redaktor wydań "Tylko Toruń" i działów on-line serwisów tylkotorun.pl i pozatorun.pl. Od 1999 r. w Toruniu.
http://fb.me/wojciech.giedrys

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *