Plan na 2019 r. Tak miasto chce poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów

Polecamy Wiadomości
Z takimi ciemnościami musieliśmy się zmagać na przejściach dla pieszych w okolicach pl. Chrapka, fot. Łukasz Piecyk

Montaż sygnalizacji wzbudzanych przez tramwaj na pl. bp. Chrapka, pl. Honorowych Dawców Krwi i pl. Hoffmana, zmiana organizacji ruchu na pl. Hoffmanna (jeden pas na rondzie lub turbina) – takie zmiany chce wprowadzić miasto w 2019 r., żeby poprawić bezpieczeństwo ruchu w mieście.

W 2016 r. toruński magistrat opracował program poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Jego realizacja została rozpisana na kilka lat. Za nami dwa pierwsze etapy – w 2017 r. zmiany w ruchu dotyczyły miejsc w pobliżu szkół i placówek zdrowotnych oraz drogi krajowej nr 91, w tym roku pozostałych dróg krajowych na terenie miasta, a także dróg wojewódzkich, powiatowych i niektórych gminnych.

– Ideą programu jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, a więc pieszych i rowerzystów – podkreśla prezydent Torunia Michał Zaleski. – To nie jest działanie jednorazowe, a wieloletnie, którego efekty dopiero za jakiś czas będzie można obserwować. Dwa elementy wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym: uczestnicy ruchu drogowego i technika, a więc urządzenia chroniące i poprawiające bezpieczeństwo oraz standardy techniczne ulic, chodników czy przejść dla pieszych.

Prezydent Torunia powołując się na policyjne analizy dotyczące wypadków i kolizji w mieście, wskazał, że „wszystkie te zdarzenia powstały w wyniku błędów osób kierujących pojazdami bądź pieszych”. – Nie były to zdarzenia i wypadki wynikające z infrastruktury technicznej, co nie zmienia postaci rzeczy, że nie trzeba ciągle podnosić jakości otoczenia związanego z bezpieczeństwem – mówi Zaleski.

Wśród dotychczasowych działań, jakie zrealizowano, można wymienić np. malowanie przejazdów dla rowerzystów na czerwono, piktogramów ostrzegawczych, montaż barier ochronnych i wypustek dla osób niewidomych i niedowidzących. W 2017 r. w mieście pojawiło się sporo wysp azylu na przejściach dla pieszych, np. na ul. Polnej.

– Największa „azylownia” to ul. Polna od Równinnej do przejazdu kolejowego, gdzie dodatkowo pojawiły się też lewoskręty – mówi Marcin Kowallek, dyrektor magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. – Dzięki temu tak szybko się tam nie jeździ. I lewoskręty. Nie słyszałem, żeby od tamtej pory dochodziło tam do zdarzeń.

Według urzędników bezpieczeństwo poprawiło się także dzięki montażowi sygnalizacji świetlnych. – Niektórzy mają nam to za złe, bo wstrzymujemy ruch, np. na ul. Andersa, Jeśmanowicza, Warszawskiej przy IV LO – zauważa Kowallek. – Być może jest do niewygodne dla pieszych czy kierowców, bo muszą od czasu do czasu poczekać. Ale rzeczywiście bezpieczeństwo jest bezwzględnie poprawione.

W tym roku działania polegały m.in. na doświetleniu przejść dla pieszych, żeby po zmroku piesi i rowerzyści byli lepiej widoczni. Poprawą bezpieczeństwa na toruńskich drogach od połowy maja 2018 r. zajmuje się powołany przez prezydenta Torunia zespół, w skład którego wchodzą miejscy urzędnicy z magistratu, MZD, policjanci i strażnicy miejscy.

Jakie działania są planowane w 2019 r.? W planach jest montaż sygnalizacji świetlnych wzbudzanych przez tramwajach na przejazdach tramwajowych na pl. bp. Chrapka, pl. Honorowych Dawców Krwi i pl. Hoffmanna. Sygnalizacje świetlne wzbudzane przez pieszych mają się pojawić na skrzyżowaniach ul. Przy Skarpie i Konstytucji 3 Maja oraz Skłodowskiej-Curie i Chrzanowskiego.

– Dodatkowo wykonamy 50 lamp oświetlenia drogowego przejść dla pieszych i rowerzystów, wyświetlacze prędkości typu „buźka” na trasie średnicowej prezydenta Raczkiewicza i ul. Broniewskiego – zapowiada Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.

Planowana jest też zmiana organizacji ruchu na pl. Hoffmanna (jeden pas na rondzie lub turbina) oraz na pl. Pokoju Toruńskiego (korekta jezdni).

W 2017 r. za 1,9 mln zł w ramach programu poprawy bezpieczeństwa udało się zrealizować:

  • dwie sygnalizacje świetlne wzbudzane przez pieszych na Szosie Chełmińskiej na wysokości szkoły muzycznej i kościoła oraz przy Szkole Podstawowej nr 9 przy ul. Słonecznej (425 tys. zł);
  • sygnalizację świetlną wzbudzaną przez pieszych na ul. Warszawskiej przy IV LO (195 tys. zł);
  • 277 sztuk aktywnego oznakowania przejść dla pieszych z aktywnym oznakowaniem świecącym się w momencie zbliżenia się do przejścia pieszego lub rowerzysty (730 tys. zł);
  • drogowcy odnowili ok. 20 tys. m kw. oznakowania poziomego i przejść dla pieszych (233 tys. zł);
  • dwie wyspy azylu dla pieszych: na ul. Legionów (w okolicach ul. św. Faustyny) i ul. Wschodniej przy Żwirowej;
  • bariery wygrodzeniowe przy szkołach przy ul. Hallera, Kniaziewicza i Dziewulskiego
  • 273 kocie oczka i pozostałe elementy oznakowania pionowego.

W 2018 r. program pochłonął 1,75 mln zł i polegał na:

  • montażu sygnalizacji świetlnych wzbudzanych dla pieszych i rowerzystów przy Szosie Bydgoskiej (przy pętli „Motoarena” i przy Arpolu), Żwirki i Wigury przy Szkole Podstawowej nr 4;
  • montażu 66 sztuk aktywnego oznakowania przejść i przejazdów;
  • wykonaniu 78 lamp oświetlenia drogowego na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów (zadanie jest w trakcie realizacji i potrwa do końca grudnia br.);
  • wymalowaniu 93 kolorowych piktogramów ostrzegawczych;
  • odnowieniu oznakowania;
  • montażu czterech wysp azylu;
  • montażu 312 kocich oczek;
  • wymianie bariero-poręczy na mostku przy ul. Przelot.

Jak oceniacie realizację miejskiego programu? Czy dzięki niemu jest bezpieczniej na toruńskich drogach?

Tagged
Wojciech Giedrys
Dziennikarz, redaktor wydań "Tylko Toruń" i działów on-line serwisów tylkotorun.pl i pozatorun.pl. Od 1999 r. w Toruniu.
http://fb.me/wojciech.giedrys