Połowa wniosków w sprawie tarczy antykryzysowej zawiera błędy. Podpisują się „Jan Kowalski”, bo tak jest we wzorze
Aż połowa wniosków składanych do ZUS w sprawie tarczy antykryzysowej zawiera błędy. Przedsiębiorcy podczas ich wypełniania popełniają najczęściej błędy takie jak brak podpisu pod oświadczeniem, błędny numer rachunku czy wpisywanie zamiast wynagrodzenia stawki godzinowej. Zdarzają się także przypadki, gdzie sugerując się wzorem wypełnionego wniosku, podpisują się pod nim jako… Jan Kowalski.
– Jednym z najczęstszych błędów we wnioskach jest niepodpisywanie oświadczeń. Brak podpisu powoduje, że wniosek zamiast trafić do realizacji musi zostać uzupełniony. W tym przypadku wszczynane jest postępowanie wyjaśniające. Znacznie to wydłuża czas np. na wypłatę świadczenia postojowego czy rozpatrzenie wniosku o zwolnieniu z opłacania składek. Musimy zadzwonić, napisać mail, skontaktować się z wnioskodawcą. Dlatego apelujemy o staranne wypełnianie dokumentów, a przed ich wysłaniem o dokładne sprawdzenie zawartych tam informacji – mówi Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Przedsiębiorcy popełniają błędy także w samym sposobie dostarczenia wniosków. Wysłanie go drogą elektroniczną możliwe jest tylko za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Tymczasem wiele wniosków wysyłanych jest na adresy mailowe placówek ZUS. W takich przypadkach podpisane wnioski składać trzeba ponownie.
– Inne popełniane błędy to np. podpisywanie się imieniem i nazwiskiem „Jan Kowalski”, który figuruje na wzorze poprawnie wypełnionego wniosku dostępnego na stronie internetowej ZUS. Często również we wniosku o świadczenie postojowe brakuje numeru rachunku bankowego, albo jest on za krótki. Brakuje także informacji o formie opodatkowania i kwocie przychodów. Zdarzają się również przypadki, że zamiast wynagrodzenia miesięcznego wpisywana jest stawka godzinowa – wskazuje Krystyna Michałek.
Jeśli chodzi o ilość poprawnie złożonych wniosków, to zdecydowanie lepiej wyglądają te złożone elektronicznie. 80 proc. z nich jest wypełniona poprawnie. Gorzej sprawa wygląda w przypadku wersji papierowych. Tutaj aż połowa zawiera błędy. Z tego powodu ZUS udostępnił na swojej stronie internetowej poradnik, jak poprawnie wypełnić wnioski o wsparcie z tarczy antykryzysowej.
Wnioski do ZUS składać można elektronicznie (za pomocą PUE) lub papierowo. Wszelkie informacje o tym, kto może skorzystać z ulg, gdzie składać wnioski i jak je wypełnić dostępne są na stronie internetowej Zakładu.
– Od 1 kwietnia przedsiębiorcy złożyli do ZUS ponad milion wniosków o pomoc w ramach tarczy antykryzysowej. W województwie kujawsko pomorskim do 15 kwietnia takich wniosków wpłynęło niemal 60 tys. wniosków. Najwięcej z nich, bo ponad 45,6 tys. dotyczy zwolnienia z obowiązku opłacania składek. 12,5 tys. to wnioski o świadczenie postojowe. Pozostałe wnioski dotyczą odroczenia terminu płatności składek lub rozłożenia należności na raty bez pobierania opłaty prolongacyjnej – informuje Krystyna Michałek.
Wypłacenie pierwszych świadczeń postojowych miało miejsce 15 kwietnia. Ponad 86 tys. osób otrzymało wtedy łącznie ponad 172 mln zł. W przypadku naszego regionu, świadczenie otrzymało prawie 3,8 tys. prowadzących działalność gospodarczą, na łączną kwotę ponad 7,5 mln złotych. Kolejna wypłata już w najbliższy poniedziałek, 20 kwietnia.