Twórca „Dnia Świstaka” i „Amerykańskiego żigolaka” przyjedzie do Torunia!

Box2 Kultura
Fot. nadesłane

Nagrodę za Całokształt Twórczości 27. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE odbierze John Bailey. Twórca zdjęć do ponad siedemdziesięciu filmów i przewodniczący Akademii Filmowej rozdającej Oscary będzie gościem festiwalu już po raz trzeci.

John Bailey urodził się w 1942 r. w Moberly, w stanie Missouri, jednak przez całe życie mieszkał w południowej Kalifornii. Po ukończeniu studiów filmoznawczych na Uniwersytecie Południowej Kalifornii pod koniec lat 60. Bailey zaczął otrzymywać pierwsze zlecenia zawodowe. Była to między innymi praca przy postprodukcji filmów promocyjnych dla American Airlines, a także asystowanie takim operatorom, jak Charles Correll, Erik Daarstad, John Koester czy Gary Young.

REKLAMA

W 1969 r., po wstąpieniu do związku zawodowego, Bailey praktykował jako asystent i operator u boku takich legend Hollywood jak Néstor Almendros, Jules Brenner, Dave Meyers, Chuck Rosher, Gregory Sandor, Ric Waite czy Vilmos Zsigmond. Dzięki temu w połowie lat 70. miał okazję pracować przy wielu słynnych produkcjach, takich jak „Two-Lane Blacktop” (1971) Montego Hellmana, serialach „Emergency!” (1974) i „Kojak” (1975), a także „Niebiańskich dniach” (1976) Terrence’a Malicka oraz „Trzech kobietach” (1977) Roberta Altmana.


John Bailey, zdj. Aleksander Salski / materiały prasowe

Zaledwie parę lat później Bailey został autorem zdjęć w tak znanych filmach jak „Bulwarowe noce” (1978) w reżyserii Michaela Pressmana i „Amerykański żigolak” (1980) Paula Schradera. Pod koniec lat 80. i w latach 90. kontynuował współpracę ze Schraderem przy filmach „Ludzie-koty” (1981), „Mishima” (1984), „Światło dnia” (1986) i „Na zawsze moja” (1999). 

W 1980 r. Bailey współpracował z Robertem Redfordem przy głośnym filmie „Zwyczajni ludzie”, a wkrótce potem z Johnem Schlesingerem przy „Słodko-gorzkiej autostradzie”. Wśród reżyserów, którzy wielokrotnie korzystali z usług Baileya, byli także Lawrence Kasdan, Michael Apted i Ken Kwapis.

Okazała filmografia Johna Baileya obejmuje również takie tytuły, jak „Wspomnienia z Brighton Beach” (1985) Gene’a Saksa, „Twardziele nie tańczą” (1986) Normana Mailera, „Dzień świstaka” (1992) Harolda Ramisa, „Na linii ognia” (1992) Wolfganga Petersena czy „Konspiracja.com” (2000) Petera Howitta.

John Bailey zasiadał przez piętnaście lat w zarządzie Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, a w latach 2017-2019 pełnił funkcję jej prezydenta.

Dokonania zawodowe Baileya przyniosły mu liczne nominacje, w tym do nagrody Film Independent Spirit Awards za najlepsze zdjęcia w filmie „Twardziele nie tańczą” w 1988 r. i do Złotej Żaby na festiwalu CAMERIMAGE za „Na zawsze moja” w roku 1999. Jest także laureatem CableACE Award za The Search for Signs of Inteligent Life in the Universe w 1994 r., nagrody przewodniczącego Society of Camera Operators w 2001 r., nagrody im. Williama A. Frakera dla filmowego dziennikarza roku 2014, nagrody ASC za całokształt twórczości w 2015 r., nagrody zarządu Society of Camera Operators w 2018 r. oraz nagrody im. Gianniego di Venanzo w roku 2019. Niedawno został uhonorowany przez francuski rząd medalem Ordre des Arts et des Lettres.

27. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE 2019. Wydarzenie odbędzie się w Toruniu w dniach 9-16 listopada.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *