W centrum stanie kolejna sygnalizacja świetlna
W ramach projektu tramwajowego, realizowanego w centrum Torunia, zostanie przebudowane skrzyżowanie na pl. Niepodległości, czyli jedno z najbardziej kolizyjnych miejsc w mieście. Co się tam zmieni?
O tym skrzyżowaniu można napisać wiele. Zbiegają się tam drogi krajowe – 15 i 80. Są tam jedne z najdłuższych przejść dla pieszych w Toruniu – aż przez cztery pasy. Układ drogowy jest nieczytelny. Przez środek skrzyżowania kursują tramwaje. To główny dojazd na stary most i część niewybudowanej trasy staromostowej i trasy wschód-zachód. I tak dalej.
Pl. Niepodległości w obecnym kształcie przestanie istnieć w lipcu 2020 r. Wówczas zakończy się przebudowa skrzyżowania w ramach projektu tramwajowego realizowanego w ścisłym centrum Torunia.
Nowością ma być to, że na skrzyżowaniu na pl. Niepodległości pojawią się dwa dodatkowe rozjazdy tramwajowe. W al. Jana Pawła II powstanie bowiem nowe torowisko tramwajowe między pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości, dzięki czemu zyskamy dodatkowe połączenie linii tramwajowych – pozwoli to np. na tramwajowe objazdy w przypadku awarii czy kolizji z udziałem składów. Pojawią się też dodatkowe perony tramwajowe w al. Jana Pawła II – tuż przed pl. Niepodległości.
Mnóstwo zmian szykuje się także na samym pl. Niepodległości i dochodzących do niego ulicach. Ruchem na całym skrzyżowaniu będzie sterować sygnalizacja świetlna. Będzie ona podłączona do światłowodu i jak zapowiadają drogowcy – skoordynowana z sygnalizacjami na innych skrzyżowaniach w tej części miasta.
Jak zmieni się układ drogowy? Kierowcy jadący ul. Kraszewskiego w kierunku al. Jana Pawła II zyskają dodatkowy, niezależny skręt w al. Jana Pawła II. Podobnie będzie na skręcie z al. Jana Pawła II w Czerwoną Drogę. Jezdnia Czerwonej Drogi w pobliżu skrzyżowania z pl. Niepodległości zostanie zwężona do trzech pasów (obecnie są tam cztery pasy ruchu).
Oprócz tego na pl. Niepodległości pojawią się nowe drogi i przejazdy rowerowe. Obecnie występują one tylko częściowo m.in. po stronie zachodniej al. Jana Pawła II i pl. Niepodległości i po stronie północnej pl. Niepodległości. Zmieni się nieco układ przejść dla pieszych po stronie wschodniej pl. Niepodległości – od strony Czerwonej Drogi (widać to po prawej stronie na wizualizacji ilustrującej artykuł).
– Te zmiany mają na celu doprowadzenie do wzrostu bezpieczeństwa – podkreśla Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.
Nowością mają być też ekrany akustyczne od strony Osiedla Młodych – na niektórych odcinkach ustawione będą w dwóch rzędach.
awadakadabra
28 lutego 2019 @ 10:48
1. po co dodatkowe tory tramwajowe skoro na Uniwersyteckiej są tory i wystarczy tylko rozbudować rozjazdy.
2. Przebudowa Placu Rapackiego nie udrożni ruchu a kosztować będzie sporo. Zamiast tego środki przeznaczyć na budowę wiaduktu na pl. Niepodległości z kierunku NOT-u na most Piłsudskiego.