Trwa realizacja BiT City II. Przeszkodą… pustułka?

Box2 Polecamy Wiadomości
Fot. Łukasz Piecyk

Prace przy Wałach Generała Sikorskiego i na ul. Chopina miały zakończyć się z końcem sierpnia. Wówczas Balzola miała przejść na aleję św. Jana Pawła II. W międzyczasie po Bydgoskim Przedmieściu zaczął krążyć tramwaj linii numer 8. Wygląda na to, że trzeba się będzie do niego przyzwyczaić.

-Na Wałach gen. Sikorskiego jest już gotowe torowisko, jezdnia (poza warstwą ścieralną, która zostanie położona w przyszłym roku, po zakończeniu wszystkich odcinków inwestycji), chodniki i miejsca parkingowe – informuje Sylwia Derengowska, rzeczniczka Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. – U zbiegu Wałów z pl. Artylerii Polskiej trwają przygotowania do przepięcia magistrali wodociągowej. Wszelkie roboty związane z zielenią i pełna rekultywacja terenu (m.in. odtworzenie trawników, nasadzenia) na Wałach będą prowadzone w przyszłym roku.

Tu wykonawca będzie miał nie lada kłopot, by z odmętów wydobyć róże okrywowe odmiany ‘Short Track’, które miały zostać przesadzone, a zostały wyrwane i ususzone. Wykonawca miał również przesadzić dwa buki kolumnowe. Tymczasem w ostatnim tygodniu pojawiły się egzemplarze, które wyglądają jak nowe. Czy wykonawca sprosta zadaniu?

-Na ul. Chopina wykonawca – firma Balzola – kończy budowę zielonego torowiska, na ukończeniu są chodniki – dodaje rzeczniczka MZK. -Niebawem rozpocznie się montaż nawadniania torowiska, które następnie zostanie wypełnione ziemią urodzajną i obsiane trawą.

Tu już Balzola będzie miała większy problem. Piotr Marach z Zielonego Torunia – jeden z inicjatorów protestu dokonał wysiłku i przeczytał zarówno ocenę oddziaływania na środowisko, decyzję środowiskową i projekty. Okazało się, że w dokumentacji oceny oddziaływania na środowisko, która jest niezbędna do uzyskania zgody na realizację inwestycji drogowej w tabelach pojawiła się pustułka. Pustułka rurkowata jest chronionym gatunkiem porostu. Wymieniono ją, jako występującą na drzewach i krzewach objętych zgodą na wycinkę w ocenie oddziaływania na środowisko, ale do decyzji środowiskowej nie dotarła. Zgody na wycinkę udzielił Wojewódzki Konserwator Zabytków, który wznowił postępowanie, z uwagi na “publiczny interes ochrony przyrody”. Na miejscu powinien już pracować biegły lichenolog – czyli naukowiec zajmujący się porostami. Dodajmy, że latem budowlańcy urządzili sobie dziki parking pod zespołem pomników – Dębami 775-lecia Torunia i prawdopodobnie połamali ich gałęzie Sprawa wylądowała na policji. 

– Co do al. św. Jana Pawła II, to czekamy na wydanie decyzji Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego – informuje Sylwia Derengowska z MZK.

Co się wydarzyło od lata tego roku? Zezwolenie miało być wydane na czas tak, by Balzola zdążyła płynnie przejść z jednego etapu prac do kolejnego. Wniosek wpłynął w kwietniu 2019 roku, jednak nie spełnił wymogów formalnych, pomimo tego, że dwukrotnie wzywano firmę do uzupełnień. 1 sierpnia wojewoda zdecydował o pozostawieniu wniosku o realizację inwestycji drogowej bez rozpatrzenia. Już 22 sierpnia Balzola złożyła ponowny wniosek, “łapiąc się” na nowe przepisy wprowadzone przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. “Lex inwestor” znacząco ogranicza możliwość społecznego udziału w takich postępowaniach, jak również inaczej definiuje zasięg oddziaływania inwestycji. W tym przypadku – na korzyść wnioskodawcy, ponieważ lipowa aleja otoczona jest przez nieruchomości gminy. Prawdopodobnie MZK liczy na wydanie decyzji ZRID II w grudniu. Tymczasem już w październiku miasto ogłosiło przetarg na 80 nasadzeń drzew w rejonie inwestycji. Są to “dodatkowe” drzewa, które stanowią prezydencką odpowiedź na postulaty społeczników. Pojawią się przede wszystkim glediczie trójcierniowe, klony, nieco platanów i jesionów i 6 lip srebrzystych. Co dzieje się w tym czasie z dofinansowaniem tej części BiT City 2? Nie wiadomo.

Tagged

2 thoughts on “Trwa realizacja BiT City II. Przeszkodą… pustułka?

  1. Wały i Chopina miały być skończone do końca lipca,a tam dopiero na dobra sprawę ruszyły roboty. Niech nie zabierają się za Aleje JPII i stary most ,bo to będą remontować kilka lat.

  2. A było wybudować przejście podziemne pod Rapackiego i Artylerii, wymienić nawierzchnię drogi i tyle.
    Jako pasażer mam nadzieję, że nie dostaną decyzji ws. JPII, bo nikt prócz władz nie chce tam węzła przesiadkowego.

Skomentuj Konrad Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *