Duże zmiany w komunikacji miejskiej od maja. Linia nr 15 ma jeździć ul. Bema
1 maja zmienią się rozkłady jazdy i trasy niektórych linii autobusowych MZK. Inaczej kursować będą linie nr 15 i 32. Z toruńskich ulic zniknie natomiast w ogóle linia nr 38. Do 19 kwietnia urzędnicy czekają na opinie pasażerów dotyczące planowanych modyfikacji.
W ostatnich latach mieliśmy do czynienia raczej z kosmetycznymi zmianami w rozkładach jazdy. Te, które mają wejść w życie 1 maja 2019 r., będą nieco dalej idące. Będą one dotyczyć trzech linii: 15, 32 i 38.
Od maja zmieni się trasa „piętnastki”. Linia, która dojeżdża teraz do pętli „Uniwersytet”, zostanie wydłużona do pętli przy os. Przy Lesie na ul. Polnej. Natomiast na odcinku między pl. Hoffmanna do Odrodzenia autobusy jeździły ul. Bema i Szosą Chełmińską zamiast ul. Kraszewskiego.
„W kierunku przeciwnym pojazdy przejeżdżałyby przez ul. Uniwersytecką, Wały gen Sikorskiego, al. Solidarności i dalej ul. Szosa Chełmińska i Bema” – informują miejscy urzędnicy. „Zmiana trasy umożliwi postulowany przez mieszkańców: dojazd z Rubinkowa do przychodni przy ul. Uniwersyteckiej, dojazd do dworca autobusowego, do obiektów sportowych przy ul. Bema (Stadion Miejski, Lodowisko Tor-Tor, Arena Toruń), dojazd do centrum mieszkańcom os. Bema”.
W związku z tymi zmianami linia nr 32 będzie kursować inną trasą. Ma połączyć Wrzosy z osiedlem przy ul. Letniej. Z pętli przy Wrzosowej autobusy wjechałyby w ul. Św. Józefa (Szpital Bielany) i dalej pojechałyby przez ul. Sienkiewicza, Fałata, Bema, Szosa Chełmińską przez al. Solidarności, pl. Rapackiego, Poznańską, Drzymały i Andersa do przystanku końcowego przy ul. 63 Pułku Piechoty.
Zmiana trasy – jak wskazują urzędnicy – spełni oczekiwania mieszkańców i umożliwi: przywrócenie kursowania linii przy szpitalu na Bielanach oraz dojazd z al. Solidarności, dojazd do szkół przy ul św. Józefa i obiektów sportowych przy ul. Bema, korzystanie z komunikacji miejskiej mieszkańcom Podgórza, a szczególnie osiedla przy ul. Andersa, zwłaszcza w związku z propozycją likwidacji linii nr 38.
Skąd decyzja o likwidacji linii nr 38? Trasa tej linii pokrywa się z linią nr 29 łączącą Podgórz, Stawki i Rudak. Największe zapotrzebowanie na przejazdy występuje zaś na odcinku od przystanku Letnia do centrum. Od maja ma go obsługiwać linia nr 32 ze zwiększoną częstotliwością.
„Pomiary napełnienia linii nr 38 na odcinku od Rudaku do Czerniewic przeprowadzone w 2016 r. i 2018 r. wykazują tendencję spadkową” – wskazują urzędnicy. „W roku 2016 średnie wykorzystanie kursu na tym odcinku wynosiło jedynie 4 pasażerów na kurs, a w roku 2018 już tylko 3 pasażerów na kurs. Natomiast na odcinku Letnia – centrum średnie wykorzystanie pojazdów wynosi 16 pasażerów na kurs i wykazuje tendencję wzrostową. Wprowadzone zmiany w kursowaniu linii nr 11 (od 4 marca br.) spowodowały dogodne przesiadki w relacji Rudak – Czerniewice z autobusów linii nr 11 i 29 na Stawkach oraz w relacji Czerniewice – Podgórz z autobusów linii nr 11 i 44 na przystanku Ceramika”.
Opinie dotyczące planowanych zmian mieszkańcy mogą przekazywać do 19 kwietnia: rozkład@um.torun.pl lub listownie na adres: Urząd Miasta Torunia Wydział Gospodarki Komunalnej ul. Legionów 220, 87-100 Toruń.