Odśnieżanie nieruchomości – kto ma taki obowiązek?
Kilka dni temu pojawił się śnieg, a wraz z nim obowiązek odśnieżania nieruchomości. Dotyczy on nie tylko służb miejskich, ale także innych właścicieli i zarządców nieruchomości na terenie Torunia.
Wynika to między innymi z zapisów „Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach”, a także uchwały Rady Miasta Torunia. Właściciele, użytkownicy, osoby posiadające nieruchomość w zarządzie, a także inne podmioty władające nieruchomościami zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku na chodnikach położonych wzdłuż nieruchomości.
Oczyszczanie ze śniegu i lodu oraz usuwanie błota i innych zanieczyszczeń należy do tych obowiązków. Usunięty śnieg oraz lód mogą być pryzmowane na krawędzi chodnika lub w pasie zieleni przyulicznej, w sposób nieutrudniający ruchu pieszym. Śliskość należy likwidować poprzez posypywanie na przykład piaskiem. Śliski lub pokryty zwałami śniegu chodnik może stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia osób z nich korzystających. Należy również usuwać z dachów i gzymsów obiektów budowlanych bezpośrednio sąsiadujących z drogami i chodnikami sople lodowe i nawisy śniegu, niezwłocznie po ich powstaniu.
Jeśli ktoś nie wywiązuje się z tych zadań, może otrzymać od strażników miejskich mandat w wysokości 100 zł. Sprawa może też trafić do sądu. Osoby, które doznają uszczerbku na zdrowiu w wyniku nie wywiązania się właścicieli z obowiązku odśnieżania chodników mogą domagać się z tego tytułu odszkodowania z powództwa cywilnego.