Zastrzeż swój numer PESEL. W jaki sposób?
Od piątku 17 listopada będzie można zastrzec swój numer PESEL. Dzięki temu nikt nie wykorzysta go bez wiedzy właściciela.
W utworzonym Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL każda osoba fizyczna będzie mogła dokonać:
- Zastrzeżenia numeru PESEL.
- Cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
- Ustawienia automatycznego zastrzeżenia numeru PESEL.
- Sprawdzenia historii weryfikacji numeru PESEL przez instytucje, firmy i osoby prywatne.
- Podglądu historii zmian statusu.
Jak to zrobić:
- Elektronicznie poprzez stronę obywatel.gov.pl.
- Wykorzystując aplikację mObywatel.
- W placówce bankowej oraz na poczcie.
- Osobiście w dowolnym urzędzie gminy:
- po zweryfikowaniu tożsamości składa się wniosek o wpisanie w rejestrze zastrzeżenia swojego numeru identyfikacyjnego lub cofnięcie takiego zastrzeżenia.
- w rejestrze zastrzeżeń wprowadzane są dane osób pełnoletnich – osób z obywatelstwem polskim, jak i cudzoziemców.
- w przypadku niemożności złożenia wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą zastrzeżenia numeru PESEL można dokonać przez pełnomocnika, który stawi się osobiście w dowolnym urzędzie gminy, złoży pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności i potwierdzi swoją tożsamość za pomocą dokumentu tożsamości.
- w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL może złożyć osobiście w dowolnym urzędzie gminy opiekun prawny albo kurator. W tym celu przedkłada orzeczenie sądowe potwierdzające wyznaczenie go opiekunem albo kuratorem oraz potwierdza swoją tożsamość za pomocą dokumentu tożsamości.
Organ gminy bezpośrednio po złożeniu wniosku i pozytywnej weryfikacji tożsamości zarejestruje zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL w rejestrze i wyda wnioskodawcy potwierdzenie zastrzeżenia albo jego cofnięcia.
W Urzędzie Miasta Torunia powyższe czynności będzie można od 17 listopada realizować w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. S. Batorego 38/40 w godz. pracy wydziału oraz w Punkcie Informacyjnym Urzędu Miasta w CH Plaza przy ul. W. Broniewskiego 90 w godz. 9.00-17.00. Zachęcamy do rezerwowanie swoich wizyt na stronie: https://rezerwacja.um.torun.pl