Lekarstwo na stres. Na czym polega trening z psychologiem sportu?

Wiadomości

Stres, który paraliżuje przed startem? Brak wiary we własne możliwości? Niemal każdy zawodnik, bez względu na dyscyplinę sportu, którą uprawia, choć raz musiał zmierzyć się z takimi problemami. W ich rozwiązaniu pomóc może psycholog sportowy – z jego usług sportowcy mogą skorzystać w JOPA Clinic w Toruniu.

Trening mentalny, wykorzystywany przez psychologów sportowych, to doskonałe wsparcie zawodników w osiągnięciu maksymalnej efektywności podczas zawodów i treningu oraz harmonii psychicznej. Pozwala m.in. poznać techniki relaksacji, nauczyć się panować nad emocjami, prawidłowo wyznaczać sportowe cele i odpowiednio koncentrować, a także – radzić sobie ze stresem.

– Stres to psychofizjologiczna reakcja naszego organizmu na to, co nas spotyka. Mówiąc wprost, to wszystkie odczucia towarzyszące nam pod wpływem zagrażających doświadczeń zewnętrznych. Jego objawy to m.in. trzęsienie się, brak poczucia sił, ociężałość albo nadmierne pobudzenie, drżenie kończyn, potliwość, nadmierna gadatliwość czy brak apetytu. Zawodnicy w stresie mają również skłonność do odczuwania pustki w głowie oraz tworzenia czarnych scenariuszy – tłumaczy Jagoda Gręźlikowska, psycholog sportowy w JOPA Clinic.

Sportowcy muszą odkryć własny schemat odczuwania stresu, aby na tej podstawie opracować najbardziej efektywne techniki radzenia sobie z nim. Co istotne, stresu nie da się pozbyć.

– Chodzi o to, aby zmienić nastawienie. Nie ma sensu walczyć ze stresem, trzeba go zaakceptować i zastanowić się, co można zrobić, aby go ograniczyć. Pamiętajmy jednak, że istnieje też dobry stres, potrzebny do startowania. Bez pewnej ilości energii zawodnik nie miałby siły, aby wystartować – wyjaśnia Jagoda Gręźlikowska. – W ograniczaniu stresu wykorzystujemy trening relaksacji, pracę nad uważnością, budowanie pewności siebie czy aktywność fizyczną, obniżającą napięcie. Istotna jest także praca z oddechem czy wizualizacja.

Zawodnicy na treningu w JOPA Clinic pracują także nad pewnością siebie, która jest mocno skorelowana ze stresem. Zasadniczo, im niższa pewność siebie, tym większe odczuwanie stresu.

– Pewność siebie jest jedną z kluczowych umiejętności mentalnych, która mocno wpływa na poziom wykonania. To świadomość swoich umiejętności i kompetencji, gwarantująca zawodnikom dobre starty. Przy niskiej pewności siebie zawodnik może mieć wyższy poziom odczuwanego lęku, negatywne myśli, poczucie paraliżu i często wycofywać się z niektórych aktywności. Zbyt wysoki poziom pewności siebie także może nieść negatywne konsekwencje, hamujące rozwój – dodaje Jagoda Gręźlikowska. 

Technik budowania pewności siebie, z jakich korzystają specjaliści JOPA Clinic, jest bardzo wiele. To z jednej strony budowanie samoświadomości, odwoływanie się do filarów pewności siebie, jak również techniki relaksacji i treningu wyobrażeniowego. 

– Uczymy zawodników, aby w momentach kryzysu odwoływali się do filarów pewności siebie, m.in. swojego doświadczenia czy pozytywnych informacji zwrotnych otrzymywanych od środowiska – wymienia Jagoda Gręźlikowska. – Z każdym z zawodników wypracowujemy także sposoby na tzw. sytuacyjną pewność siebie, wykorzystywane np. w momentach kryzysu przed startem. To proste ćwiczenia, polegające chociażby na przypomnieniu sobie trzech ostatnich, dobrych startów. Kształtuje to poczucie skuteczności i przywołuje pozytywne emocje.

Brak pewności siebie i stres nie muszą być zatem ograniczeniem w osiąganiu dobrych wyników. Sportowcy, zainteresowani podjęciem współpracy z psychologiem sportu, mogą zgłosić się do JOPA Clinic w Toruniu.

Tagged

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *