Oszustwo – problem banku i klienta
Obecnie zauważalny jest znaczny wzrost przestępstw związanych z kradzieżą danych osobowych oraz oszustwami bankowymi. Coraz trudniej jest również z nimi walczyć, ponieważ oszuści posługują się coraz wymyślniejszymi metodami pozwalającymi na manipulację ofiarą.
Moje ostatnie doświadczenia zawodowe związane z oszustwami bankowymi pokazują również, że banki nie wykonują należycie swoich ustawowych obowiązków związanych z nieautoryzowanymi transakcjami płatniczymi, co po stronie klienta rodzi konieczność wszczynania postępowań sądowych.
Metod na wyłudzenie danych jest coraz więcej, a oszuści korzystają z coraz bardziej zaawansowanych i wyszukanych metod na popełnienie przestępstwa, które uniemożliwiają niemal całkowicie ustalenie osoby sprawcy. Ostatnią bardzo popularną metodą oszustwa bankowego jest tzw. oszustwo na oszustwo. Jest to metoda polegająca na tym, że osoba podszywająca się pod pracownika banku przez telefon informuje nas, że ktoś próbuje wyłudzić kredyt na nasze dane lub, że oszust próbuje dostać się do środków zgromadzonych na naszym rachunku bankowym. O dziwo jedynym sposobem na zapobiegnięcie oszustwu jest zaciągnięcie innego kredytu czy przelanie środków na „bezpieczny rachunek techniczny”. To wszystko oczywiście z pomocą pracownika banku, który informuje, że należy pobrać na telefon aplikację, umożliwiającą osobom trzecim dostanie się do naszych komunikatorów np. AnyDesk. Ma to umożliwić jak najsprawniejsze załatwienie sprawy, a w istocie prowadzi do wyprowadzenia danych logowania do bankowości elektronicznej.
Chociaż organy ścigania oraz instytucje finansowe przestrzegają przed oszustami, to jednak całkowite wykluczenie takich incydentów z uwagi na rozwój technologii jest niemożliwe. Warto zatem wiedzieć jak działać w takiej sytuacji i jakie prawa przysługują posiadaczom rachunków. Przede wszystkim należy pamiętać, że instytucje finansowe mają obowiązek niezwłocznie zwrócić klientowi kwotę transakcji dokonanej bez jego zgody (nieautoryzowana transakcja płatnicza). W takiej sytuacji należy złożyć do banku reklamację i poinformować o zdarzeniu, warto również przedstawić, wraz z reklamacją, zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.
Codzienna praca wskazuje jednak, że banki nie wypełniają swoich ustawowych obowiązków w zakresie zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji, a klienci banku o zwrot pieniędzy muszą walczyć przed sądami. Co istotne, w tego typu procesach to bank, nawet jako pozwany, musi wykazać, że klient wyraził zgodę na dokonanie danej transakcji.
Patrycja Racławska – prawnik w dziale ochrony klienta rynku finansowego w Pledziewicz Kancelarii. Swoje doświadczenie zdobywała w kancelariach zajmujących się prawem upadłościowym i ochroną konsumenta , które to dziedziny prawa pozostają nadal w spectrum jej zainteresowań. Obecnie zajmuje się sprawami z zakresu prawa bankowego