Sprzedajesz mieszkanie? Nie zapomnij o tych 3 formalnościach!
Sprzedaż mieszkania wiąże się z wieloma formalnościami prawno-administracyjnymi. Niestety, podpisanie umowy ich nie kończy i wciąż pozostaje kilka spraw, które należy załatwić. Nie wszystkie są obowiązkowe, ale niedopełnienie ich może w przyszłości powodować problemy – także finansowe. Warto więc dopiąć wszystko na ostatni guzik. Sprawdź, co musisz zrobić po sprzedaży mieszkania!
Podatek od sprzedaży mieszkania – kiedy trzeba go zapłacić?
Jeśli sprzedajesz nieruchomość po upływie 5 lat od momentu jej nabycia lub odziedziczenia, transakcja ta nie będzie obarczona obowiązkiem odprowadzenia podatku.
Przykładowo, jeśli kupiłeś mieszkanie w 2018 roku, obowiązek podatkowy zaczyna biec dopiero od początku 2019 roku i trwa aż do końca 2024 roku. Nie musisz płacić podatku, jeśli mieszkanie sprzedasz po tym terminie.
A co jeśli sprzedaż nastąpiła przed upływem 5 lat? W takiej sytuacji masz obowiązek złożyć w swoim urzędzie skarbowym formularz PIT-39 do 30 kwietnia następnego roku.
Co ważne, podatek od sprzedaży nieruchomości jest de facto podatkiem dochodowym. Jest on więc naliczany tylko wtedy, jeśli zarobiłeś na sprzedaży mieszkania. Mówiąc inaczej – jeśli cena sprzedaży była większa niż cena zakupu razem z kosztami sprzedaży (np. wynagrodzeniem dla notariusza) oraz kosztami uzyskania przychodu (w tym wydatkami na remont). Trzeba jednak pamiętać o tym, że Urząd Skarbowy może zanegować podejrzanie niską cenę sprzedaży i naliczyć podatek według cen rynkowych.
Wydanie mieszkania kupującemu – z jakimi formalnościami się wiąże?
Teoretycznie przekazanie mieszkania nowemu nabywcy nie odbywa się według narzuconych odgórnie przepisów. Mimo to warto przekazać klucze w sposób formalny, aby uniknąć potencjalnych kłopotów w przyszłości. Sporządzenie odpowiedniej dokumentacji uchroni cię przed sporami lub bezzasadnymi roszczeniami nowego właściciela mieszkania. Nierzadko zdarza się, że nieporozumienia trafiają na sądową wokandę, a ich rozstrzygnięcie następuje dopiero po wielu latach. Aby tego uniknąć, sporządza się protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania. Czym jest ten dokument i co powinien zawierać?
Protokół zdawczo-odbiorczy jest oświadczeniem obu stron umowy (sprzedającego i kupującego) co do stanu mieszkania i jego zawartości. Potwierdza on również, że szczegółowe warunki sprzedaży zostały wypełnione.
Protokół nie ma ściśle określonej formy i można sporządzić go samodzielnie – nawet wtedy zachowa obowiązującą moc. Warto zawrzeć w nim informacje takie jak:
- datę i miejsce podpisania protokołu;
- wskazanie umowy, do której protokół jest załącznikiem;
- dane lokalu;
- dane stron umowy, a także innych osób, jeśli ich obecność jest konieczna przy sporządzaniu protokołu;
- listę wyposażenia mieszkania, które przekazujesz kupującemu;
- wykaz przekazywanych kluczy;
- opis techniczny mieszkania – nawet jeśli wcześniej została sporządzona odpowiednia dokumentacja techniczna;
- postanowienia dotyczące cesji mediów;
- rozliczenia ze spółdzielnią;
- numer i stan liczników prądu, gazu czy wody;
- fotografie dokumentujące stan mieszkania.
W protokole dobrze zawrzeć wszystkie informacje, które mogą przysłużyć się tobie i kupującemu.
Przepisanie licznika prądu – jak zrobić to w 15 minut?
Zawarcie informacji dotyczących stanu liczników w protokole zdawczo-odbiorczym mieszkania jest ważne i może ułatwiać procedurę cesji mediów, ale nie powoduje rozwiązania umowy ze sprzedawcą prądu.
Warto się tym zająć, zanim sprzedasz mieszkanie. Dlaczego? Jako osoba zdająca licznik zyskujesz pewność, że kolejne rachunki za energię trafią już na konto nowego właściciela lokalu. On zaś nie zostanie obarczony twoimi dotychczasowymi zobowiązaniami, a w razie problemów z energią elektryczną, będzie mógł we własnym zakresie zgłosić usterkę.
Z jednej strony to do dodatkowe formalności, a z drugiej nie są one zbyt skomplikowane. Cała procedura zamyka się w kilku krokach, a ponieważ sprzedawcy prądu, jak chociażby E.ON Polska, mają swoje własne protokoły zdawczo-odbiorcze, wystarczy wypełnić je tylko odpowiednimi danymi.
W wielu przypadkach przepisanie licznika prądu zajmie nie więcej niż 15 minut i można to zrobić online. Po tym umowa ze sprzedawcą prądu zostanie rozwiązana, a Ty zyskasz pewność, że w przyszłości nie będziesz musiał płacić za nie swoje zobowiązania.
Formalności związane ze sprzedażą mieszkania mogą być wykańczające. Przy tak dużej i istotnej transakcji warto jednak poświęcić czas na dopełnienie również tych nieobowiązkowych – takich jak podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego mieszkania czy przepisanie liczników. Zajmują one niewiele czasu, nierzadko mogą być dokonane online, a stanowią solidne zabezpieczenie przed wieloma problemami. To twoja gwarancja zakończenia wszystkich zobowiązań – nie pomijaj więc tych kroków!