Ubezpieczenie grupowe dla pracowników – kluczowe korzyści, które możesz zyskać
Coraz więcej firm zapewnia pracownikom możliwość przystąpienia do ubezpieczenia grupowego. W takim przypadku przedsiębiorca może pokrywać składkę polisy – w całości lub częściowo. W drugim z przypadków pozostałą kwotę opłaca osoba zatrudniona. Czy warto zdecydować się na takie ubezpieczenie i co można dzięki niemu zyskać? Sprawdź, zanim zdecydujesz się na polisę grupową.
Dla kogo przeznaczone jest ubezpieczenie grupowe?
Ubezpieczenie grupowe to oferta przeznaczona, jak wskazuje nazwa dla większej grupy osób. Najczęściej są to pracownicy zatrudnieni w jednej firmie. W tym przypadku polisa jest dopasowana do czynności, jakie osoby zatrudnione wykonują na co dzień oraz wynikających z nich zagrożeń.
Pracownicze ubezpieczenie grupowe w większości przypadków jest atrakcyjne cenowo. Dlatego wiele osób decyduje się na nie, traktując taką polisę jako dodatkową ochronę. Należy jednak zauważyć, że sam zakres zabezpieczenia jest w tym przypadku dość mocno ograniczony. Obejmuje więc zwykle takie sytuacje jak:
- nieszczęśliwe wypadki,
- pobyty w szpitalu,
- poważne zachorowania,
- śmierć ubezpieczonego lub bliskiej osoby.
Czy grupowe ubezpieczenie pracownicze jest obowiązkowe?
Zastanawiasz się, czy ubezpieczenie grupowe w pracy jest obowiązkowe? Jest to polisa dobrowolna, co oznacza, że możesz się na nią zdecydować, ale nie ma przepisów, które wskazywałyby na taki obowiązek. Nie ma także żadnych regulacji, które nakładałyby konieczność ubezpieczenia grupowego dla konkretnych grup zawodowych. Oznacza to, że pracodawca z własnej woli ma możliwość wystąpienia do towarzystwa ubezpieczeniowego z prośbą o przygotowanie oferty wariantu polisy grupowej. Co więcej, może także zdecydować się na pokrycie składki pracownikom – w całości lub częściowo.
Grupowe ubezpieczenia pracownicze nie są dużym wydatkiem. Najczęściej składka miesięczna wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, w zależności od polisy, jej wariantu i zakresu ochrony. Jest ona potrącana z wynagrodzenia. Dodatkowo zdarza się, że pracownik ma także możliwość ubezpieczenia członków rodziny np. partnera i dziecka.
Zalety grupowego ubezpieczenia pracowniczego
Największą zaletą grupowego ubezpieczenia pracowniczego jest zapewnienie podstawowej ochrony w sytuacjach, które najczęściej przytrafiają się, na co dzień. Dzięki temu można liczyć na odszkodowanie w sytuacji poważnego zachorowania, urodzenia dziecka, śmierci ubezpieczonego lub bliskiej osoby.
Na uwagę zasługuje fakt uproszczonej procedury zawarcia umowy. Dokumenty przygotowywane są przez towarzystwo ubezpieczeniowe i przekazywane do akceptacji oraz podpisu za pośrednictwem pracodawcy. W przypadku osób pracujących zdalnie możliwe jest również ich przesłanie w formie elektronicznej.
Niewątpliwym plusem grupowej polisy pracowniczej jest atrakcyjna składka, odprowadzana automatycznie z wynagrodzenia lub pokrywana przez pracodawcę. Znacznie niższy niż standardowo koszt ubezpieczenia wynika przede wszystkim z faktu przygotowania pakietu dla wielu osób.
Wady grupowego ubezpieczenia pracowniczego
Pomimo wielu zalet, grupowe warianty ubezpieczeń mają również pewne wady. Wśród najczęściej wymienianych znajduje się ta dotycząca stosunkowo niskiej sumy ubezpieczenia. W praktyce oznacza to, że wypłacane świadczenia są zazwyczaj znacznie niższe niż w przypadku polisy indywidualnej. Różnice w tym przypadku mogą być spore. Więcej informacji na ten temat znajdziesz pod adresem: ubezpieczenie grupowe w porównywarce rankomat.pl.
Dla niektórych osób sporym minusem może być także brak dopasowania do sytuacji życiowej, w której się znajdują. Polisy przygotowywane są dla całej grupy, co oznacza, że w OWU mogą znajdować się pewnie wykluczenia, w związku z którymi towarzystwo ubezpieczeniowe nie wypłaci świadczenia.
Pracownicze ubezpieczenie grupowe obowiązuje także wyłącznie na czas zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że w momencie rozwiązania umowy polisa przestaje obowiązywać. Zdarza się jednak, że firmy ubezpieczeniowe dają możliwość przejścia wówczas na plan indywidualny.
Jak znaleźć dobrą polisę ubezpieczeniową dla pracowników i co ją wyróżnia?
Bardzo dużym błędem ze strony pracodawców jest zlecenie przygotowania oferty polisy dla osób zatrudnionych konkretnemu towarzystwu ubezpieczeniowemu. Brak porównania sprawia, że ochrona wynikająca z ubezpieczenia grupowego nie będzie wystarczająco atrakcyjna dla pracowników. Takie sytuacje bardzo często mają miejsce w momencie, kiedy firma decyduje się na pokrycie kosztów składki. Wówczas w wielu przypadkach pod uwagę bierze się najatrakcyjniejszą cenę, nie uwzględniając innych aspektów np. zakresu ochrony czy kwoty ubezpieczenia.
Warto porównać przynajmniej kilka wariantów różnych ubezpieczycieli lub poprosić ich o przygotowanie różnych opcji polisy. Wówczas pracownicy sami mogą zdecydować, jaki zakres ochrony ich interesuje i jak wysoką składkę są w stanie opłacić. Jest to korzystne także dla samego towarzystwa ubezpieczeniowego. Osoby zatrudnione bardzo często decydują się na wyższe warianty, zapewniając sobie spokój i bezpieczeństwo w różnych sytuacjach życiowych.