Most im. marszałka Piłsudskiego w pełni gotowy

Box2 Wiadomości
Most im. marszałka Piłsudskiego nocą
fot. MZD w Toruniu

Po ponad dwóch latach prac zakończyła się rozbudowa mostu drogowego im. marszałka Józefa Piłsudskiego. Ponad stuletni obiekt zyskał nowy wygląd i funkcje takie jak szeroki, ponad czterometrowy ciąg pieszo-rowerowy, punkty widokowe, windy, zejście na plażę oraz pochylnię dla osób mających problemy z poruszaniem się. Ze wszystkich udogodnień można korzystać od soboty.

W czasie rozbudowy mostu powstało kilka nowych elementów, a niektóre istniejące zostały zmodernizowane. Do tych ostatnich należy ciąg pieszo-rowerowy. Przed przebudową miał zaledwie 2 metry szerokości. W ramach inwestycji wykonano poszerzenie  wsporników chodnikowych, na których z paneli kompozytowych wybudowano zupełnie nowe ciągi piesze i rowerowe o szerokości 4,2 m. Pozwoliło to na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie po obu stronach mostu.

W pierwszej kolejności został wykonany chodnik po stronie zachodniej (od strony Bydgoskiego Przedmieścia), jego budowa trwała zaledwie dwa miesiące. Potem zaczęły się prace po drugiej stronie. W styczniu tego roku rowerzyści i piesi mieli do dyspozycji ciągi po obu stronach mostu. 

Obiekt zyskał nowe kapy chodnikowe, nawierzchnię jezdni i chodników, bariery drogowe i odwodnienie. Cała konstrukcja stalowa została zabezpieczona antykorozyjnie. Czyszczenie i malowanie mostu było wykonywane w dzień i w nocy, przy utrzymaniu ruchu pieszego i kołowego na moście. Technologia robót została tak przewidziana i uzgodniona, że wykonawca prowadził prace jednocześnie na dwóch przęsłach. Na  potrzebę tych prac na budowę dostarczono około 40 tirów rusztowań. W sumie zabudowano ich około 800 ton. Do wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego obiektu zastosowano cztery systemy epoksydowo – poliuretanowe. Na samo wykonanie powłoki antykorozyjnej konstrukcji nad jezdnią zużyto 29 tys. kg farby.

W ramach inwestycji zadbano o skomunikowanie obiektu z Bulwarem Filadelfijskim,  Kępą Bazarową, Zamkiem Dybowskim i miejską plażą. Wykonano schody na Kępę Bazarową i plażę miejską oraz nowe zejście na Bulwar Filadelfijski wyposażone w windy dostosowane dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Dodatkowo od strony placu Armii Krajowej powstała pochylnia dla rowerzystów, rodzin z małymi dziećmi i osób poruszających się na wózkach.

Na moście powstały trzy punkty widokowe. Za ich budową opowiadali się mieszkańcy w trakcie konsultacji społecznych. Pierwszy z nich, zlokalizowany jest od strony Bydgoskiego Przedmieścia. Z niego można podziwiać m.in. Zamek Dybowski. Kolejne dwa powstały od strony Starówki.

Most zyskał nową iluminację i oświetlenie. To ostatnie zostało dostosowane do historycznego charakteru mostu i jest spójne z tym, które zostało zamontowane na sąsiednim placu Rapackiego. Z kolei iluminacja składa się z 360 indywidualnie sterowanych energooszczędnych opraw ledowych RGBW. Do zaprogramowania scen świetlnych wykorzystano ponad 1440 adresów sterowniczych.

Obiekt w normalnym, całorocznym cyklu programowym świeci w odcieniach bieli, dostosowanych  do architektury Starówki. Na specjalne okazje została przygotowana agenda programowa, która zakłada dostosowanie kolorystyki mostu do wydarzenia. I tak np. 18 stycznia w rocznicę powrotu Torunia do wolnej Polski most „ubrany” jest w barwy miejskie, czyli biało-niebieskie. Z kolei w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku zachwyca różnymi kolorami.

Całkowita wartość inwestycji to około 132 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków rezerwy subwencji ogólnej Budżetu Państwa wynosi 45 791 659 zł, a z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 29 249 138 zł.

Inwestycja w liczbach:

Do rozbudowy mostu użyto:

  • 1500 m3 betonu
  • 630 ton stali konstrukcyjnej i zbrojenia
  • 8100 m2  asfaltu lanego
  • 7200 m2  paneli kompozytowych
  • 70 000 m2 zabezpieczenia antykorozyjnego
Tagged

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.