Miód na drodze zamiast… mizerii [FELIETON]
Okres wakacyjny w mieście zawsze powoduje miłe rozprężenie. Mniej samochodów na ulicach, jeszcze więcej turystów i atrakcji. Przekłada się to też na „sezon ogórkowy” w lokalnej polityce czy sprawach samorządowych. Jednak nie w tym roku.
Kilka dni temu podpisano porozumienie między Toruniem a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, na mocy którego w ramach rozbudowy trasy S10 powstaną dwa węzły: Toruń – Czerniewice i Toruń – Podgórz. O ile pierwszy był oczekiwany przez torunian jeszcze w ubiegłym wieku (i tylko koszmarne decyzje w toku budowy autostrady A1 uniemożliwiły wjazd na nią tuż za rogatkami miasta w Czerniewicach), o tyle budowa w tym momencie drugiego jest miłą niespodzianką. Wszak im więcej połączeń miasta z drogami krajowymi – tym lepiej.
Sukces jest tym większy, że do tej pory GDDKiA oczekiwała, że łącznik z węzłem Czerniewice Toruń wybuduje z własnych środków. Trudno o lepszy przykład, jak środki będące w dyspozycji rządu Zjednoczonej Prawicy pozwalają załatwiać w regionie rzeczy od wielu lat „niezałatwialne”. I poprawiać nasze bezpieczeństwo. Wszak nie ma praktycznie tygodnia bez ciężkiego wypadku na popularnej „dziesiątce”.
Cieszą też ekrany dźwiękochłonne, które powstaną na dużej części trasy, odgradzając mieszkańców od hałasu, który rozchodzi się obecnie dość mocno z uwagi na brak zabudowań.
Jedyną łyżką dziegciu w tej beczce miodu jest wizja rozbiórki muru przeciwskarpowego fosy czoła Fortu XII, wykonanego w konstrukcji betonowej – który stanowi ewenement na skalę Europy. Niestety czasem znad deski kreślarskiej nie widać tak ważnych niuansów…
Mam nadzieję, że argumenty o wartości obiektu znajdą zrozumienie i korygując projekt, uda nam się wspólnie ocalić ten fragment Twierdzy Toruń.
Coto
16 lipca 2021 @ 20:23
Ale co radny piszesz?
Znasz się na akustyce, rozchodzeniu się ciśnienia akustycznego?
Skoro niczego się nie nauczyłeś z fizyki na ten temat, to poproś prezydenta Torunia, by ci wytłumaczył, bo to człowiek wykształcony.
Czym są przeszkody, lub ich brak na drodze rozchodzenia się ciśnienia akustycznego, wyjaśni ci.
Ale, czy ty jako radny zrozumiesz to?
Wątpię.