Przerwa od zajęć. Co robić z dzieckiem w domu?
Popularność gier planszowych rośnie z roku na rok. Już nie tylko dzieci zasiadają do planszówek, ale również dorośli spędzają dziesiątki godzin przy rozłożonych na stole planszach. Wydawałoby się, że w erze wszechobecnych multimediów taki trend nie będzie miał racji bytu, a tu proszę, jest wręcz odwrotnie.
Pogoda za oknem i zbliżająca się przerwa od zajęć są idealnym czasem na zaprzyjaźnienie się z grami planszowymi. Któż z nas nie grał w chińczyka czy warcaby? Komu obcy Piotruś Pan? Pamiętacie, ile śmiechu, a czasami złości i łez, kosztowały nas rodzinne rozgrywki?
Jeśli jesteś rodzicem, który lubi spędzać czas z dziećmi kreatywnie, zamiast sadzać latorośl przed TV/monitorem komputera/tabletem czy komórką, to te gry są właśnie dla Was.
Poza niepohamowanymi wybuchami radości zagwarantujecie swoim pociechom nabycie umiejętności, które z powodzeniem będą wykorzystywać w codziennym życiu.
Gry planszowe uczą podejmowania samodzielnych decyzji. Dziecko od razu widzi, co się zadzieje, kiedy podejmie daną decyzję. Kolejną umiejętnością, którą szkolą dzieci, jest oczekiwanie na swoją kolej, ta natomiast rozwija cierpliwość malucha i tolerancję względem innego gracza. Planszówki uczą uprzejmości i szacunku dla decyzji innych. Dzięki grom dziecko ma szansę przeżyć pierwsze sukcesy albo nauczyć się radzić sobie z przegraną. Gry kooperacyjne uczą dzieci współpracy. Pomagają zrozumieć, że praca zespołowa jest bardzo ważnym elementem, który może prowadzić do uzyskania zamierzonego celu. Istotnym elementem gier planszowych jest również wspieranie rozwoju motoryki małej. Gry planszowe pomagają również rozwijać zainteresowania dziecka w danej tematyce bądź wprowadzają go w zupełnie nowe, nieznane mu do tej pory zagadnienia. Pomagają też uporać się z trudnościami, z którymi mierzy się dziecko (np. matematyka, ortografia, języki obce). Uczą logicznego myślenia i spostrzegawczości. Poprawiają koncentrację, rozwijają wyobraźnię i zacieśniają więzi między graczami.
Zatem, skoro gry planszowe to samo dobro, to w co grać? Wszystko zależy od możliwości maluchów i naszego zaangażowania. Już ponad roczny maluch może świetnie odnaleźć się wśród gier, które przygotowało dla niego wydawnictwo CzuCzu, Aleksander czy Kapitan Nauka. Nawlekanki, kolory, kształty, kontury zwierząt, puzzle 2-3-elementowe, pierwsze memory – z powodzeniem zainteresują takiego maluszka.
Jednak prawdziwa zabawa zaczyna się, kiedy nasza pociecha ma około 2,5-3 lat. Tutaj pole manewru mamy ogromne. Poniżej kilka z dziesiątek tytułów gier. Wybierz coś dla swojej rodziny i bawcie się dobrze.
NIE PĘKAJ, PROSIACZKU – gra zręcznościowa, według producenta dla dzieci +4, ale z powodzeniem mogą w nią grać młodsze dzieci. Cała zabawa polega na karmieniu świnki. Ale, ale! Jak to w życiu bywa, co za dużo, to niezdrowo. Trzeba więc uważać, aby nie przekarmić prosiaczka.
MEMORY – gra ucząca spostrzegawczości, +1; na rynku jest tak duży wybór memory, że z powodzeniem mogą w nią grać i ci mali, i ci starsi. U nas hitem jest memory z rzeczywistymi zdjęciami zwierząt. Nie tylko rozwija koordynację ręka-oko, ale uczy też dziecko nazw zwierząt.
NOGI STONOGI – gra edukacyjna, od 4 lat, ale i 3-latek z pomocą rodziców będzie się przy niej świetnie bawił. Fabuła gry mało skomplikowana: trzeba uzbierać jak najwięcej par butów dla naszej stonogi. Pomagają w tym cztery kostki, które mają narysowane buty w różnych kolorach. W jednej kolejce można zdobyć 2, 3 lub 4 buty.
PĘDZĄCE ŻÓŁWIE – prędzej, prędzej, kto pierwszy. Gra od 5 lat. Nasz 4-latek świetnie sobie z nią radzi, mój mąż też 😀 Ta gra, podobnie jak GRZYBOBRANIE, to już klasyk gier dziecięcych, przy których dorośli bawią się równie wspaniale. Tutaj mamy do czynienia z wyścigiem żółwi – jakkolwiek to brzmi, którymi poruszamy za pomocą kart. Urozmaiceniem rozgrywki jest fakt, że żółwie mogą podróżować na swoich skorupach, dzięki czemu za jednym rozdaniem możemy poruszać kilkoma sałatożercami. Wygrywa najszybszy.
KOTEK PSOTEK – gra kooperacyjna, dla dzieci od 3 lat. Tutaj nie gramy przeciwko sobie, ale ściśle ze sobą współpracujemy. Naszym celem jest przechytrzyć kota i pomóc myszce, wiewiórce i ptaszkowi dotrzeć do kryjówki na drzewie.
NIEZWYKŁE OPOWIEŚCI – gra dla dzieci od 4 lat. Wprowadza w świat wyobraźni, kreatywności. Pozwala wychodzić poza przyjęte schematy. Uczy działania drużynowego, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z trudnościami.
DOBBLE – gra dla dzieci od lat 6. Zasada jest jedna: znaleźć jak najszybciej dwa takie same elementy na kartach. Czy może być w tym coś trudnego? Znakomita gra zarówno dla tych młodszych, jak i starszych. Uczy spostrzegawczości i szybkości oraz bezbłędnego łączenia elementów.
POTWORY DO SZAFY – gra rodzinna, doskonała już dla 3-latka, kooperacyjna. Doskonała do rozprawienia się z nocnymi lękami w postaci potworów i strachów. Potwory są bardzo sprytne, ale mają jeden słaby punkt: boją się dziecięcych zabawek.
FARMER – niby od 7 lat, ale z pomocą rodziców i 4-latek będzie się świetnie bawił; zadaniem gracza jest wyhodowanie stada składającego się z minimum jednej krowy, świni, owcy, konia i królika. Niby łatwe, ale w okolicy grasuje zły wilk. Gra uczy spostrzegawczości, planowania i przewidywania.
FAUNA JUNIOR – edukacyjna gra planszowa o zwierzakach, wiek: od 6 lat. Podczas rozgrywki gracze odpowiadają na pytania umieszczone na karcie danego zwierzęcia. Ta gra to prawdziwa skarbnica wiedzy. 180 kart, 4 pytania. Wygrywa ten, kto o zwierzętach wie najwięcej.
PYTAKI – gra rodzinna, od lat 4. Prosta, integracyjna gra dla całej rodziny. Gra polega na odpowiedzeniu na wylosowane pytanie bądź wykonaniu wylosowanego zadania. Wystarczy zdjąć grę z szafy i od razu można grać. Świetna rozrywka, pozwala lepiej poznać członków rodziny/przyjaciół, ćwiczy komunikację (słuchanie, odpowiadanie), ćwiczy cierpliwość i wspiera naukę czytania u najmłodszych.
KATAN JUNIOR – wiek: minimum 6 lat; gra strategiczna, doskonale rozwija wyobraźnię i logiczne myślenie, uczy planowania i spostrzegawczości. Świetna rozrywka dla najmłodszych, którzy lubią przygody.
WODNY ŚWIAT – wiek: +5. Gra idealnie nadaje się do wzięcia w podróż. Niewielkie opakowanie, elementy z magnesem. Celem gry jest ułożenie magnesów w takiej kolejności, aby odkryć na planszy tylko te zwierzęta, które ukazuje zadanie.
WSPINACZKA – wiek: +4. Rzuć kostką i wspinaj się. Plansza w tej grze nie leży na stole, a stoi! Każdy gracz wybiera sobie ludzika, którym próbuje wejść na szczyt. Wygrywa nie tyle najszybszy, co ten, kto umiejętnie rzuca kostką.
DUMEL DISCOVERY PRAWDA CZY FAŁSZ JUNIOR – wiek: 5 lat, gra elektroniczna na zasadzie teleturnieju. Zabawka wypowiada różne zdania, a zadaniem graczy jest zdecydowanie, czy mówi prawdę, czy może jednak nie.
AKROBACI – wiek: 5 lat, gra zręcznościowa. Każdy gracz buduje jeden poziom wieży, celem gry jest stworzenie jak największej budowli. Ten gracz, który doprowadzi do jej upadku – przegrywa. Gra uczy planowania, zręczności i strategicznego myślenia.