Rowery wróciły na toruńskie ścieżki

Box2 Wiadomości
fot. Łukasz Piecyk

Toruń ponownie wypełnia się rowerzystami. Coraz wyższe temperatury, a także wznowienie działania systemu Torvelo sprzyjają temu, aby zasiąść na jednośladach. Początek nowego sezonu to także dobra okazja do podsumowania sytuacji związanej z infrastrukturą, z której na co dzień korzystają cykliści.

Stowarzyszenie „Rowerowy Toruń”, działające w mieście od ponad piętnastu lat, przygotowuje co roku raport dotyczący stanu i rozwoju infrastruktury rowerowej. Tak było też i tym razem – dokument udostępniono pod koniec lutego na stronach internetowych organizacji.

W zeszłym roku przybyło w Toruniu około 3200 m tras rowerowych. To mniej niż w 2020 r. – wtedy pojawiło się 5500 m nowych tras. Obecnie miasto posiada 132 km tras rowerowych.

Za najważniejszą dla rowerzystów inwestycję uznano remont i przebudowę mostu im. marszałka Józefa Piłsudskiego w Toruniu.

Dzięki niej znacznie poprawiły się warunki do przemieszczania się pieszo i rowerem po obu stronach mostu – piszą twórcy raportu. – Obustronne chodniki o szerokości ok. 2 m, z których także korzystali rowerzyści, zostały zastąpione obustronnymi drogami rowerowymi i chodnikami o łącznej szerokości 4,2 m. Długość powstałej infrastruktury po jednej stronie mostu to ok. 1000 m, czyli 2000 m po obu stronach.

Dotychczas rowerzyści i piesi musieli korzystać ze wspólnego, dość wąskiego pasa ruchu, co było kłopotliwe.

W zeszłym roku powstała również około 1-kilometrowa ścieżka w ciągu Szosy Bydgoskiej na odcinku od pl. Skalskiego do pętli tramwajowej, dzięki czemu zwiększyło się bezpieczeństwo cyklistów.

Droga rowerowa pojawiła się także przy nowo oddanym do użytku gmachu Sądu Rejonowego zlokalizowanym przy ul. Warneńczyka.

Niestety w obrębie budynku sądu nie ma stojaków rowerowych – podali autorzy raportu.

Okazało się jednak, że już po publikacji podsumowania na stronie stowarzyszenia stojaki się pojawiły – znajdują się tuż przy punkcie do zbiórki na wypadek ewakuacji sądu.

Na początku zeszłego roku oddano do użytku przebudowany układ drogowy w obrębie al. Jana Pawła II, pl. Artylerii, Wałów gen. Sikorskiego oraz pl. Niepodległości. Powstało około 200 m nowej drogi rowerowej oraz 150 m pasów rowerowych wzdłuż Wałów gen. Sikorskiego. Pojawiła się także nowa sygnalizacja świetlna, która utrudnia sprawny przejazd.

Przed przebudową, jadąc rowerem od strony ul. Czerwona Droga w kierunku al. Jana Pawła II, potrzebowaliśmy około minuty, natomiast obecnie, stosując się do sygnalizacji, może nam to zająć aż około 4,5 minuty. Nie jest to „dobra zmiana”… – komentują autorzy.

O sprawie tego skrzyżowania pisaliśmy już na naszych łamach pod koniec sierpnia zeszłego roku w tekście „Na dwóch kółkach przez Gród Kopernika”.

Kolejnym negatywnym działaniem wskazanym przez stowarzyszenie jest likwidacja przejazdu rowerowego przy Szosie Chełmińskiej na wysokości ul. Jeleniej.

Najpierw drogowcy postanowili zawęzić jezdnię do jednego pasu ruchu, co spotkało się z protestem kierowców, po czym przywrócono w tym miejscu dwa pasy ruchu, wprowadzono punktowe ograniczenie prędkości do 40 km/h i zlikwidowano przejazd rowerowy. Po raz kolejny za grzechy kierowców postanowiono ukarać rowerzystów – uważają członkowie „Rowerowego Torunia”.

Stale pojawiającym się problemem jest utrzymanie czystości dróg rowerowych. Szczególnie źle wygląda to na ul. Mickiewicza.

Stowarzyszenie uczestniczyło w konsultacjach społecznych dotyczących projektu budowy węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni. Zgłoszono szereg uwag i część z nich uwzględniono, jak np. kwestię budowy stojaków rowerowych czy zwiększenia zieleni na tym terenie. Odrzucono jednak propozycję, aby przy pl. Skarbka przywrócić tor speedrowerowy, funkcjonujący tam w latach 90.

Mimo likwidacji pseudotoru przy pl. Skarbka obecnie w Toruniu funkcjonują dwa tory do speedroweru: jeden nowo wybudowany w Kaszczorku przy ul. Gościnnej, a drugi przy torze rallycrossowym przy ul. Łukasiewicza – tak argumentował swoją odmowę Miejski Zarząd Dróg.

W tym roku „Rowerowy Toruń” po 2 latach przerwy spowodowanej pandemią koronawirusa wznawia „Wiosenną Rowerową Masę Krytyczną”. Odbędzie się ona 26 marca o godz. 16.00 na Rynku Nowomiejskim. Będzie to symboliczne otwarcie sezonu rowerowego, trwającego tak naprawdę już od jakiegoś czasu.

Tagged

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.