Aby jeździło się lepiej. Jak usprawnić ruch drogowy?
Oznakowanie poziome i pionowe, ścieżki rowerowe czy monitoring drogowy – istnieją różne rozwiązania, które mają usprawnić drogownictwo w miastach. Jak to wygląda w Toruniu? Które metody są najchętniej wykorzystywane?
Co roku przybywa w mieście ścieżek rowerowych. Jednym z działań, które poświęcono rozwojowi tego typu infrastruktury drogowej, było uchwalenie przez Radę Miasta w 2020 r. „Programu rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu”. Zakłada on, że do 2023 r. w mieście powstaną 22 km nowych tras, natomiast docelowo tych ścieżek ma być 270 km.
Wynikiem programu ma być powstanie spójnej, atrakcyjnej, komfortowej, bezpiecznej i wygodnej sieci dróg rowerowych. Jest to dokument, który definiuje politykę rowerową miasta, wskazuje m.in. lokalizację przebiegu tras rowerowych i nadaje im odpowiednią hierarchię – informuje Miejski Zarząd Dróg w Toruniu.
Dokument nie ma cezury czasowej, ma być realizowany przez wiele lat. Jego cele to m.in. zwiększenie atrakcyjności miejskich sieci tras rowerowych, kontrola nad kierunkiem i spójnością rozwoju sieci tras rowerowych, a także nad spójnością działań związanych z rozwojem komunikacji rowerowej.
Należy zaznaczyć, że ścieżki rowerowe są budowane zarówno jako obiekty towarzyszące nowym lub remontowanym ulicom, jak i samodzielne drogi rowerowe – dodaje MZD.
W tym roku na realizację programu przeznaczono 1,5 mln zł. W przyszłym będzie to o 0,5 mln zł więcej. Pieniądze potrzebne do zrealizowania zamierzeń programu będą pochodziły z Programu Budowy Dróg Lokalnych. Zgodnie z zapisami dokumentu powstaje m.in. ścieżka na odcinku od ul. Grudziądzkiej do Dębowej Góry.
Od pięciu lat miasto realizuje także inny program, dotyczący poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. W ramach tego programu podjęto szereg działań, które obejmują modernizację lub doposażenie przejść w miejscach o dużym natężeniu ruchu, montaż kocich oczek, aktywnych znaków na przejściach dla pieszych. Poprawiono widoczność przejazdów dla rowerzystów poprzez grubowarstwowe oznakowanie poziome i ich doświetlenie. Tego typu działania podjęto m.in. na przebudowanej Szosie Chełmińskiej.
Z kolei przy ulicach Lelewela, Niesiołowskiego i Andersa pojawiły się wyniesione przejścia dla pieszych. To jeden ze sposobów na uspokojenie ruchu kołowego i poprawy bezpieczeństwa, przede wszystkim pieszych. Wyniesione przejścia zmuszają kierowców do zdjęcia nogi z gazu. Zredukowanie prędkości jest konieczne, aby bezpiecznie przejechać przez takie przejście. Dzięki temu pieszy zyskuje dodatkowy czas na przekroczenie jezdni, co zwiększa jego ochronę.
Na ul. Lelewela przejście powstało w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 24. Z kolei na ul. Niesiołowskiego znajduje się w pobliżu kościoła i punktów handlowych. Na ul. Andersa zostało ono zamontowane na jednokierunkowym łączniku w kierunku ul. Okólnej.
Wprowadzono również odblaskowe piktogramy znaków ostrzegawczych, które mówią o tym, że znajdujemy się na terenie, gdzie przebywają dzieci, malowane przed przejściami dla pieszych w rejonach szkół. Podobne piktogramy oznaczające przejścia dla pieszych i rowerzystów również znajdują się na jezdniach.
Uspokojenie ruchu ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Polega ono na zastosowaniu odpowiednich narzędzi planistycznych oraz rozwiązań technicznych ograniczających natężenie i prędkość ruchu samochodowego.
Na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym mają wpływ także kamery monitoringu miejskiego. Dzięki nim najczęściej ujawnia się wykroczenia, łatwiej też dostosować działanie służb do aktualnego natężenia ruchu. Obecnie w Toruniu funkcjonuje około 400 kamer.