Inwestycje w mieście. Co już zrobiono w tym roku, gdzie jeszcze trwają prace?
Toruń wciąż się rozwija i zmienia. W różnych miejscach na mapie miasta trwają wszelkiego rodzaju prace nad inwestycjami drogowymi i budowlanymi. Co już udało się zrobić w tym roku, a gdzie nadal trwają roboty?
W ostatnich dniach kwietnia tego roku dobiegł końca remont mostu drogowego im. marszałka Józefa Piłsudskiego. Inwestycja ta była jedną z największych, jakie odbywały się w mieście, trwała ona ponad dwa lata, a jej koszt wyniósł około 132 mln zł. Teraz możemy oglądać finalne efekty remontu. Największe zmiany to znaczne poszerzenie chodnika i drogi rowerowej, dobudowanie tarasów widokowych po obu stronach przeprawy i wybudowanie wind, które stanowią spore udogodnienie dla osób z niepełnosprawnościami. Prace remontowe objęły także wymianę izolacji, barier, dylatacji, oświetlenia czy odnowienie zabezpieczenia antykorozyjnego stalowej konstrukcji.
Na remont mostu przeznaczono 1,5 tys. m³ betonu, 630 ton stali zbrojeniowej i konstrukcyjnej, 70 tys. m² powłok malarskich, 7 tys. m² paneli kompozytowych, 8 tys. m² izolacji i nawierzchni.
Inną istotną inwestycją jest budowa nowej linii tramwajowej, która ma prowadzić na północ miasta. Będzie ona przebiegać z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory, Watzenrodego, Strobanda do pętli przy ul. Heweliusza, gdzie będzie wybudowany punkt obsługi pasażerów. Przy ul. Watzenrodego powstaną dodatkowe przystanki. Koniecznie będzie poza tym przebudowanie układu drogowego, m.in. chodników, ścieżek rowerowych, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, a także zainstalowanie nowego oświetlenia czy zbudowanie zatoki postojowej. Na początku września tego typu prace rozpoczęto na skrzyżowaniu ulic Ugory i Watzenrodego.
Powstanie nowego torowiska zwiększy o ponad 20 proc. obecną długość toruńskich torów. Obecnie jest to ponad 53 km toru pojedynczego. Tramwaj na Jar oznacza dodatkowe 11,5 km. To część projektu mającego na celu poprawę funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT City II. Nowa linia ma być gotowa do końca czerwca przyszłego roku.
Usprawnieniu poruszania się po mieście służy także kolejna wciąż realizowana inwestycja – budowa dwóch parkingów typu Park&Ride przy ul. Dziewulskiego i Olimpijskiej. Pierwszy z nich będzie oferował 222 miejsca parkingowe, a drugi – 217. Ich lokalizacja ma zachęcać do zostawiania samochodów poza centrum miasta i przesiadki w komunikację miejską. Na parterze dwupoziomowego parkingu przy ul. Dziewulskiego znajdzie się zadaszona pętla autobusowa, co będzie sporym udogodnieniem dla mieszkańców.
Do budowy obu obiektów wykorzystane zostanie ok. 4,3 tys. m³ betonu i 300 ton stali. Z zewnątrz konstrukcja pokryta zostanie panelami stalowymi w kolorach pomarańczowym i szarym, a na jednej ze ścian parkingu przy ul. Dziewulskiego powstanie zielona ściana o powierzchni ok. 450 m² – informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzeczniczka Miejskiego Zarządu Dróg.
Nie tylko w sferze drogowej odbywają się ważne dla mieszkańców prace. Niedawno ruszył nowy rok szkolny, a przygotowania do niego oznaczały podjęcie kolejnych inwestycji.
W Przedszkolu Miejskim nr 1 przy ul. Strumykowej konieczna była naprawa pęknięcia ściany frontowej budynku. Przed wejściem do przedszkola przy ul. Stawisińskiego wymieniono część nawierzchni. Natomiast teren placówki przedszkolnej przy ul. Konstytucji 3 Maja wzbogaci się o ogród sensoryczny. Pojawią się tam panele muzyczne, dotykowe i wzrokowe oraz elementy małej architektury. Będą także nowe nasadzenia, a nawierzchnia zostanie wymieniona. Ta inwestycja jest realizowana ze środków budżetu obywatelskiego na rok 2022 – zyskała ona uznanie mieszkańców Skarpy w zeszłorocznym głosowaniu.
Również za sprawą budżetu obywatelskiego i wyboru mieszkańców rozbudowano plac zabaw przy Szkole Podstawowej nr 17. Pojawiły się trzy nowe bujaki na sprężynach i urządzenie wielofunkcyjne, a także siłownia zewnętrzna dla dzieci. Zamontowano także nowe ławki oraz kosze na śmieci.
Zespół Szkół Technicznych, który będzie w tym roku obchodzić stulecie istnienia, zyskał windę wewnętrzną. Zaadaptowano również pomieszczenia na potrzeby pracowni teleinformatycznej oraz pracowni logistycznej. W X Liceum Ogólnokształcącym naprawiono pęknięcia sufitu, jakie pojawiły się w sali do trenowania judo, zreperowano również zegar w sali sportowej.
Internaty należące do tego liceum zostały poddane remontowi. Wymieniono stolarkę okienną, dach docieplono i pokryto papą, wykonano także roboty dostosowawcze, takie jak wymiana posadzek, instalacji elektrycznej i centralnego ogrzewania. To zadanie jest dofinansowane z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład. Promesa wyniosła 4 193 000 zł.
Do końca września trwa przetarg, który ma wyłonić wykonawcę długo oczekiwanej budowy szkoły na lewobrzeżu. Nowa placówka będzie znajdować się przy ul. Strzałowej. Projekt przewiduje, że uczyć się w niej będzie 800 uczniów w 32 oddziałach. Powstać ma też przedszkole dla 200 dzieci. W budynku znajdować się będzie filia Książnicy Kopernikańskiej. Koszt zadania oszacowano na 77 mln zł, z czego 65 mln zł ma stanowić dofinansowanie z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.