Współczesny home office. Jak dostosować do niego mieszkanie?
Pandemia COVID-19 wpłynęła na upowszechnienie pracy zdalnej i zmusiła pracowników do dostosowania się do nowej rzeczywistości. Home office przestał być tajemniczym określeniem, a stał się niejednokrotnie standardem. Okazuje się, że wielu Polaków po zakończeniu pandemii nie chce wracać do biur. Nasuwają się w związku z tym pytania, jak zaaranżować biuro w domu oraz czy trend pracy zdalnej wpływa na rynek deweloperski? Postaramy się na nie odpowiedzieć w tym artykule.
Elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy to jeden z najważniejszych kryteriów zatrudnienia dla współczesnych pracowników. Obecnie niewiele ponad 30 proc. firm stawia wyłącznie na pracę stacjonarną [badanie: Hays Poland], a możliwość pracy zdalnej traktowana jest jako benefit, mający uatrakcyjnić oferowane warunki zatrudnienia. Dominuje model hybrydowy, pozytywnie wpływający na work-life balance. Zachowanie produktywności pracy zdalnej na optymalnym poziomie nie jest jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać. Wymaga bowiem od pracownika utrzymywania maksymalnej dyscypliny i wypracowania powtarzalności trybu dnia. Warto sięgnąć po skuteczne metody planowania i techniki zwiększające wydajność, m.in. listy to do. Niemniej istotne jest także przygotowanie odpowiedniego miejsca do pracy w domu. Home office często kojarzy się z pracą w piżamie z łóżka, trzymając w jednej dłoni laptopa, a w drugiej filiżankę kawy. Brzmi kusząco, to jednak najgorsze, co można zrobić. Istotne jest bowiem, aby oddzielić strefę pracy od strefy odpoczynku i relaksu, co pozwala na rozgraniczenie życia prywatnego i zawodowego. Nie zapominajmy także o wygodzie, komforcie i… własnym zdrowiu.
Praca zdalna z domu. Pracuj z głową!
Regularne prowadzenie aktywności on-line w domowym zaciszu w ramach pracy zdalnej lub hybrydowej wielu z nas zmusiło do przearanżowania mieszkań. Okazuje się, że już niemal 70 proc. ankietowanych zorganizowało w domu odpowiednią przestrzeń do spotkań on-line i tyle samo pracowników ma w domu miejsce do pracy zdalnej [za: Strefa Biznesu]. Ważne jest, aby wydzielić w mieszkaniu strefy. Architekci nie mają wątpliwości – tak, da się to zrobić nawet na niewielkich metrażach.
– Dostosowanie mieszkania do pracy zdalnej i home office może być bardzo korzystne dla efektywności i komfortu pracy. W naszych projektach zwracamy uwagę na wybranie w mieszkaniu odpowiedniego miejsca, które pozwoli skoncentrować się na zadaniach zawodowych – mówi Jakub Skowroński, właściciel firmy Remline Studio z Torunia, zajmującej się projektowaniem i realizacją wnętrz pod klucz.
Dobrze, aby kącik do pracy był w miejscu ustronnym, sprzyjającym koncentracji. Idealnie, jeśli na biuro możemy zagospodarować oddzielny pokój, większość z nas nie ma jednak takiego komfortu. Wówczas rolę domowego biura pełni odpowiednio wydzielona przestrzeń w salonie czy sypialni. Do jej oddzielenia od reszty pomieszczeń mogą posłużyć ścianki działowe: ażurowe, z lameli czy karton-gipsu. Amatorzy stylu industrialnego mogą pokusić się o modne ścianki szklane w czarnych ramach.
To jednak rozwiązania trwałe, a co, jeśli home office jest dla nas okazjonalne? W takich przypadkach warto postawić na mobilne i modułowe ścianki działowe, przykładowo składane czy dostępne na kółkach ścianki biurowe, ekrany akustyczne, dekoracyjne parawany, a nawet ażurowe regały, które będą jednocześnie pełnić funkcję miejsca do przechowywania. Przy tej okazji trzeba określić, gdzie będziemy trzymać dokumenty i akcesoria biurowe. Oddzielna szafa czy regał to często luksus, na który z braku miejsca nie możemy sobie pozwolić. Sprawdzą wówczas podręczne półki ścienne, niskie szafki podbiurkowe oraz biurowe organizery. Hitem aranżacyjnym są parawany z funkcją tablicy korkowej, a także makramy, które pozwolą na zgrabne wydzielenie strefy home office zwolennikom stylu boho. Szybkim i tanim sposobem na wydzielenie strefy do pracy zdalnej jest także wykorzystanie koloru, czyli tzw. strefowanie kolorem. Wystarczy pomalować wybrany fragment ściany, np. ten, do którego przylegać będzie biurko.
Potrzebę wydzielania miejsca do pracy zauważają także sami architekci.
– Takim przykładem może być firma AJN Wykończenia, która przy realizacji projektu naszego mieszkania pokazowego na Osiedlu Podniebne Ogrody wnękę w sypialni, którą zwyczajowo wykorzystano by na pojemną szafę, przeznaczyła na domowe biuro. W pierwszym odruchu było to zaskakujące rozwiązanie, ale nie mogliśmy odmówić mu słuszności, dlatego naturalnie zrealizowaliśmy je zgodnie z projektem. Oczywiście w mieszkaniu nie zabrakło szaf i innych miejsc do przechowywania. Zoptymalizowano po prostu przestrzeń – przyznaje Magdalena Żarnowska, kierownik ds. marketingu i doradca klienta w toruńskiej firmie Apro Investment.
Meble i oświetlenie. O tym pamiętaj
Absolutną podstawą jest wygodne biurko i krzesło, odpowiadające zasadom ergonomii. Ergonomia pracy przy komputerze ma niebagatelne znaczenie dla kondycji naszego kręgosłupa. Biurko powinno posiadać regulację wysokości w zakresie 60-80 cm (w przypadku biurek sit-stand 60-120 cm) tak, aby prawidłowo dostosować je do naszego wzrostu. Blat biurka powinien się znajdować na wysokości łokci lub nieco poniżej. Natomiast fotel powinien dać się odchylić do tyłu o co najmniej 15 stopni. Kąt między oparciem a siedziskiem na poziomie miednicy musi być mniejszy niż 90 stopni. Fotel do pracy biurowej musi posiadać regulację zagłówka, oparcia i siedziska oraz podłokietniki. Warto zainwestować w podnóżek, aby osiągnąć dobrą postawę, nieobciążającą stawów i kręgosłupa.
W przypadku niewielkich metraży warto zastanowić się nad takimi rozwiązaniami, jak ukryte blaty, często wykonywane na zamówienie, zajmujące niewiele miejsca. Chodzi m.in. o blaty na zawias, chowane na ścianie, blaty wysuwane z szuflady, blaty w szafie czy ukryte za drzwiami, a nawet blaty będące kontynuacją parapetu. Sprawdzą się także biurka wielofunkcyjne, np. toaletki, które można w kilka chwil przekształcić w biurko do pracy.
Kolejną istotną kwestią jest oświetlenie. Miejsce do pracy zdalnej musi mieć dostęp do światła dziennego. Dla osób praworęcznych światło powinno padać z lewej strony, dla leworęcznych z prawej. Ważny jest kąt padania i natężenie promieni słonecznych. Światło nie może odbijać się w monitorze komputera, natomiast jego natężenie można kontrolować wykorzystując rolety, plisy czy zasłony. W przypadku światła sztucznego należy zadbać o dwa jego źródła – górne, rozproszone (lampy wiszące, plafony) oraz punktowe, kierunkowe (lampki biurkowe). Zwróćmy uwagę, aby światło miało barwę neutralną lub zimną (4000-5000 K). Dobrze oświetlone miejsce pracy nie tylko zwiększa efektywność, ale także korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Podobnie działanie mają rośliny zielone – nie zapomnijmy zatem o nich w aranżacji miejsca do pracy zdalnej. Nawet niewielka doniczka z małym kwiatem, postawiona na biurku, może zdziałać cuda.
Strefowość, ergonomiczne meble i odpowiednie oświetlenie to najważniejsze, ale nie jedyne kwestie, które należy wziąć pod uwagę przy aranżowaniu przestrzeni home office.
– Często osoby myślące o home office zapominają o akustyce. Miękkie materiały, takie jak dywaniki, zasłony czy poduszki, mogą pomóc w tłumieniu dźwięków i poprawie jakości dźwięku podczas rozmów wideo. Bardzo duża uwagę powinniśmy zwrócić na stabilne łącze internetowe, które wpływa na jakość wideokonferencji. W mojej opinii kluczem do sukcesu pracy zdalnej jest organizacja. Warto zainwestować w regały, półki i organizery, aby utrzymać porządek i mieć wszystkie niezbędne rzeczy w zasięgu ręki. Unikanie bałaganu korzystnie wpływa na produktywność i koncentrację – dodaje Jakub Skowroński z Remline Studio.
Home office a rynek deweloperski
Potrzebę urządzenia przestrzeni do pracy w domu zaczęli dostrzegać także deweloperzy, eksponując oferty domów i mieszkań, w których można stworzyć domowe biuro. Na znaczeniu zyskują uniwersalne układy mieszkań, w których bez większego problemu nabywcy mogą wydzielić strefę home office. Coraz więcej kupujących poszukuje mieszkań z dodatkowymi pokojami lub przestrzenią, którą można przekształcić w biuro. Atutem nieruchomości stają się ogródki lub balkony, na których można zrobić sobie przerwę od pracy. Ważnym kryterium przy wyborze nieruchomości dla osób pracujących zdalnie jest także bliskość natury, która uspokaja i redukuje stres przez co zwiększa produktywność.
– Nie projektujemy mieszkań stricte pod kątem pracy zdalnej, bo wierzymy, że każdy wie najlepiej, jakie ma potrzeby związane z aranżacją własnej przestrzeni. Obserwujemy za to trendy, które zdają się nasilać po okresie lockdownu – przestrzenie zewnętrzne takie, jak balkony, tarasy czy ogródki są teraz doceniane jeszcze bardziej. Pełnią rolę dodatkowej przestrzeni, wentylu bezpieczeństwa, który pozwala na przebywanie na zewnątrz bez wychodzenia z domu – potwierdza Magdalena Żarnowska z Apro Investment.
Istotne w kontekście dostosowywania się deweloperów do oczekiwań klientów w zakresie domowej pracy zdalnej są przestrzenie wspólne. Mogą one bowiem pełnić funkcję miejsca pracy zwłaszcza w przypadku mieszkań o niewielkim metrażu.
– Naszym pilotażowym projektem w tym zakresie jest Wspólnota Mieszkaniowa Gajowa 72. Strefa wspólnoty na parterze budynku zostanie wyposażona w stoliki do pracy oraz internet. Wierzymy, że będzie się cieszyła zainteresowaniem, jeśli chodzi o pracę zdalną czy organizowanie spotkań biznesowych – podsumowuje Magdalena Żarnowska z Apro Investment.
Urządzenie mieszkania z wydzieloną przestrzenią do pracy zdalnej nie jest zatem tak trudne, jak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Istnieje kilka skutecznych metod, pozwalających na zoptymalizowanie przestrzeni pod kątem home office. To trwałe lub mobilne ścianki działowe, wykorzystanie ergonomicznych biurka i fotela, zainwestowanie w odpowiednie światło sztuczne o neutralnej lub chłodnej barwie, a także dbanie o porządek w miejscu pracy. Z powodzeniem można korzystać także z takich propozycji deweloperów, jak przestrzenie wspólne, oferujące możliwość pracy zdalnej. Tego typu rozwiązań w najbliższym czasie z pewnością będzie przybywać.