Tramwajem na Jar. Rusza budowa nowej linii

Box1 Wiadomości
fot. Łukasz Piecyk

11,5 tys. metrów toru pojedynczego i nowe przystanki z Systemem Informacji Pasażerskiej – budowa linii tramwajowej do osiedla Jar coraz bliżej. Wczoraj rozpoczęły się prace przygotowawcze. Zgodnie z harmonogramem, dokładnie za tydzień wbita zostanie pierwsza łopata. Nie jedna, bo prace budowlane ruszą równolegle w pięciu punktach miasta.

Budowa linii tramwajowej na Jar kosztować będzie aż 190 mln zł. Jej trasa przebiegać będzie od centrum, przez Szosę Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do ul. Strobanda, gdzie tramwaj będzie zawracał.

– Poprawa funkcjonowania transportu publicznego w Toruniu jest możliwa dzięki decyzjom ministerstwa i wsparciu środków z Unii Europejskiej. To wielki pakiet zadań, wiele różnych projektów, na które przeznaczono 400 mln zł. Niektóre z tych zadań już są zrealizowane, jak choćby zakupy elektrycznych i hybrydowych autobusów czy tramwajów. Ale przed nami największe zadanie. 190 mln zł brutto, 5,5 km linii tramwajowej, która ma zapewnić komfortowy dojazd z rosnącego i coraz chętniej zamieszkiwanego tzw. osiedla Jar. Stamtąd będzie można podróżować tramwajem do centrum miasta. Oczywiście przez dwa lata w związku z budową pojawiać się będą utrudnienia. Proszę jednak, abyśmy wszyscy zrozumieli, że po to jest ta inwestycja, by później można było sprawnie, ekologicznie i szybko podróżować nową linią tramwajową w Toruniu – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

– Mieszkańcy muszą być przygotowani na trochę utrudnień w ruchu, ale za półtora roku będą mieli nowe, bardzo sprawne połączenie tramwajowe z dynamicznie rozwijającym się, coraz większym i coraz piękniejszym osiedlem zwanym Jarem. Przebudowany zostanie układ drogowy wraz z chodnikami i drogami rowerowymi, będzie dużo nowej zieleni. Wszystko to służyć będzie zwiększeniu udziału niskoemisyjnego, ekologicznego transportu w przewozie mieszkańców naszego miasta. Nowa linia i nowe tramwaje, które na nią wyjadą (a przypomnę, że w połowie przyszłego roku do Torunia przyjedzie pięć nowych pojazdów), na pewno zwiększą wygodę podróżowania po mieście, choćby dlatego, że nie dotyczą ich korki – podkreśla prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.

Umowa z wykonawcą podpisano pod koniec sierpnia. Konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa będzie miało do wybudowania torowisko tramwajowe, sieć trakcyjną, nowy przejazd kolejowo-drogowo-tramwajowy na ul. Legionów. To jednak nie wszystko, bowiem do zrobienia są nie tylko elementy nowego torowiska, ale i wpasowanie go w otoczenie. Po stronie wykonawcy będzie więc także przebudowa fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska oraz istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej.

Wykonawca będzie musiał także zadbać o sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, zamontować 21 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, zbudować 24 perony przystankowe oraz postawić 30 wiat przystankowych, z których 10 ma być tzw. zielonymi przystankami. Łącznie powstanie ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej, czyli 11,5 tys. m toru pojedynczego. W planach są także nasadzenia nowej zieleni i przesadzenie części już obecnych drzew i krzewów.

Ukończenie prac nad nową linią tramwajową planowane jest na maj 2023 r.

Tagged

4 thoughts on “Tramwajem na Jar. Rusza budowa nowej linii

  1. Ile razy prezydent Torunia mówi o istnieniu osiedla jar, tyle razy mu nie wierzcie.
    Osiedla o takiej nazwie w Toruniu nie ma!
    Chociaż, prezydent stosuje “zasadę”-
    pewnego ministra obcego państwa, że kłamstwo powtarzane 1000 razy staje się “prawdą”, to i tak, tak się nie stanie.
    A samo osiedle, ma pół prywatny charakter, podobnie jak szpital miejski.
    Dlatego tak słabo wiele rzeczy tam się dzieje.

  2. Może prezydent przejedzie się aktualnie takimi liniami jak 40, 34,15 z rubinkowa oczywiście jak się zmieści do któregoś z kolei kursu w okolicach godziny 9 rano z nosem przyklejonym do szyby. Ale cóż na jarze takich problemów nie będzie puściutkie tramwaje będą śmigały aż miło ku uciesze prominentów. Wszak wiadomo że mieszkańcy jaru co najwyżej raz w życiu się nim przejadą żeby pokazać dziecku że jest takie cudo jak tramwaj i nie po to harowali żeby nim do roboty jeździć. Cyrk im na stałe jeszcze na tym jarze pobudujcie koniecznie z dzikimi zwierzętami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *