Dziś dzień numeru 112. Co należy o nim wiedzieć?
11 lutego, z racji zapisu numerycznego 11.2, to Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Te trzy bardzo istotne cyfry mogą uratować komuś życie. Trzeba jednak wiedzieć, kiedy z tego numeru skorzystać.
Ogólnoeuropejski numer alarmowy 112 został wprowadzony do użycia w 1991 roku, aby w każdym państwie członkowskim istniał identyczny numer alarmowy. Niektóre kraje Unii Europejskiej posiadają dodatkowe numery alarmowe, w Polsce jest ich aż 13. Z tego numeru można korzystać także poza Europą, na przykład w Kuwejcie czy RPA. Od 2009 roku obchodzimy Dzień Numeru Alarmowego 112. Jego celem ma być podnoszenie świadomości związanej z dostępem do numeru 112 na terenie całej Europy.
Numer 112 jest bezpłatny dla każdego rodzaju telefonu. Można z niego skorzystać także wtedy, gdy komórka nie posiada karty SIM. Odbierany jest w Centrach Powiadamiania Ratunkowego przez operatorów numerów alarmowych. Wszystkie telefony komórkowe na całym świecie po wybraniu 112 rozpoczną połączenie z numerem alarmowym obowiązującym w danym kraju. W Polsce po wybraniu numeru alarmowego 911 (stosowanego np. w USA, Kanadzie, Ekwadorze, Urugwaju, Wenezueli) połączenie skierowane zostanie do najbliższego Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Na numer alarmowy należy dzwonić tylko w nagłych przypadkach, które wymagają interwencji służb ratowniczych, jak na przykład wypadki drogowe, pożary, kradzieże, włamania, rozboje, silne krwawienia i uszkodzenia ciała, omdlenia i utrata świadomości. Jeśli dzwoni się bez potrzeby, blokuje się linię osobie, która może właśnie w tej chwili naprawdę potrzebować pomocy.
Aby zgłoszenie było przyjęte prawidłowo, zaś akcja sprawnie podjęte, trzeba pamiętać o kilku rzeczach:
- Miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i umożliwiać przeprowadzenie spokojnej rozmowy, nie narażając na niebezpieczeństwo osoby zgłaszającej.
- Jeśli to możliwe, dzwonić powinna osoba będąca bezpośrednim świadkiem zdarzenia.
- Warto powiadomić innych świadków, że się dzwoni, tak by nie dublowano zgłoszenia.
- Po wybraniu numeru należy poczekać na zgłoszenie się operatora. Kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy przez operatora numerów alarmowych.
- Po zgłoszeniu się należy krótko opisać zdarzenie.
- Kolejność zadawania pytań przez operatora nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych: ważne jest podanie dokładnego adresu lub sposobu dotarcia na miejsce zdarzenia, należy też podać swoje dane tak, aby służby mogły się skontaktować w razie niejasności.
- Do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia nie powinno się rozłączać.
***** ***
13 lutego 2023 @ 13:22
W obecnym kształcie działalność nr 112 jest problematyczna. Zamiast dyspozytora, który wie co ma robić zgłasza się konsultant, który przeprowadza ankietę, nie wie gdzie znajduje się miejsce zgłaszanego zdarzenia i dopytuje o szczegóły, które wydłużają czas przybycia służb na miejsce. Po całym tym procederze przełącza do dyspozytora medycznego, który to, dopiero decyduje o wysłaniu karetki. W sytuacji gdyby ktoś miał zawał, to zdążył by umrzeć zanim została by skierowana karetka. Dużo lepiej to działało jak dzwoniąc pod 112 wpadało się do TCZK zamiast do centrali w Bydgoszczy.