Będzie więcej zielonych przystanków. Powstaną na nowej linii tramwajowej
Dziesięć zielonych przystanków powstanie wzdłuż nowo budowanej linii tramwajowej do osiedla Jar. Dodatkowa zieleń będzie dawała ochronę przed promieniami słonecznymi i pochłaniała zanieczyszczenia powietrza generowane przez ruch drogowy.
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Zapewni ona dodatkowy transport dla mieszkańców dynamicznie rozwijającego się osiedla Jar.
W ramach budowy nowej linii do tzw. osiedla Jar powstaną 24 nowe przystanki tramwajowe rozmieszczone w 12 punktach, po jednym w każdą stronę. 10 spośród nich będzie miało formę zielonych przystanków. Miejski Zakład Komunikacji zaproponował ich lokalizację:
- Szosa Chełmińska przy targowisku miejskim (dwa przystanki, po jednym w każdym kierunku),
- skrzyżowanie ul. Szosy Chełmińskiej i ul. Bema (dwa przystanki, po jednym w każdym kierunku),
- skrzyżowanie ul. Szosy Chełmińskiej i ul. Żwirki i Wigury (dwa przystanki, po jednym w każdym kierunku),
- skrzyżowanie ul. Długiej i ul. Mohna – jeden przystanek na południowym peronie,
- ul. Legionów – jeden przystanek na wschodnim peronie,
- skrzyżowanie ul. Ugory i Watzenrodego (dwa przystanki, po jednym w każdym kierunku).
Powyższe lokalizacje oraz technologia wykonania zielonych przystanków zostanie uzgodniona m.in. z merytorycznymi jednostkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Torunia (Wydziałem Gospodarki Komunalnej, Wydziałem Środowiska i Ekologii, Miejskim Zarządem Dróg).
Planuje się, że wiaty przystankowe zostaną zazielenione pnączami wzdłuż tylnej ściany i jednej ściany bocznej, a także w obszarze zadaszenia. Będą wyposażone w system nawadniania. Każda z wiat zostanie wyposażona w ławkę i tablicę informacyjną. Podobny zielony przystanek funkcjonuje na nowym węźle przesiadkowym na alei św. Jana Pawła II.
Nowa linia tramwajowa do os. Jar to nie tylko zielone przystanki. Inwestycja obejmuje kompleksowe zagospodarowanie zieleni – nowe drzewa, krzewy i trawy, kolejne odcinki zielonych torowisk oraz łąki kwietne. W trosce o faunę pozostawiony zaś zostanie korytarz dla nietoperzy.
W ramach budowy linii tramwajowej do osiedla Jar planuje się nasadzenia 102 drzew oraz ok. 21 tys. krzewów i roślin ozdobnych, przesadzenie 112 drzew i ok. 2 000 m2 krzewów, a także założenie ok. 7 600 m2 łąk kwietnych oraz ok. 4 000 m2 pozostałej powierzchni zielonej (m. in. krzewy i trawy ozdobne). Do nasadzeń wybrane zostaną gatunki, które dobrze znoszą warunki miejskie – są odporne na suszę, zanieczyszczenie powietrza i inne niekorzystne czynniki.
aa
27 stycznia 2022 @ 08:28
Mógłby Pan napisać ile dorosłych drzew wycięto i jakie drzewa zostaną posadzone. Wycinanie dorosłych drzew i sadzenie w ich miejsca mały ch drzewek z których i tak duża część uschnie to nie jest właściwe porównanie. Poza tym czemu nie informujecie o tym, że całą ta przebudowa ma w dużej części na celu przygotowanie miejsca dla przedłużenia 2×2 pasy Alei 700 lecia do Szosy Chełmińskiej więc w praktyce likwidację części rynku i parkingu dla rynku w całości. Zaleski stworzył miasto dla samochodów w którym co chwila ginie pieszy a to wszystko pod pozorem rozbudowania komunikacji miejskiej. Oczywiście konsultacji z mieszkańcami co do rozmieszczenia przytsanków nie będzie bo i po co, urzędnicy chyba sami będą jeździć tramwajem więc pewnie wiedzą najlepiej. Oby tylko o przystankach nie decydowali urzędnicy którzy wymyślili sygnalizację na ul. Bydgoskiej.