Co jest ważne w biznesie? Konferencja „Firma Przyszłości” [ZDJĘCIA]
Innowacje, nowoczesne technologie, zrównoważony rozwój biznesu, prawo, ekonomia i marketing, sztuczna inteligencja i trendy w biznesie – to tylko niektóre z tematów konferencji „Firma Przyszłości”, organizowanej przez Izbę Przemysłowo-Handlową w Toruniu.
Była to już siódma edycja tego wydarzenia, które jest największym i ważnym biznesowym spotkaniem w regionie, skupiającym się na przyszłości lokalnych firm. Konferencja „Firma Przyszłości” kierowana jest głównie do małych i średnich przedsiębiorstw, kadry zarządzającej, osób planujących rozpocząć działalność gospodarczą oraz wszystkich zainteresowanych nowymi możliwościami i trendami w biznesie. Zainteresowanie wczorajszym (9.10) wydarzeniem w CKK Jordanki było bardzo duże.
– Na początku to była niewielka konferencja, ale doszliśmy do wniosku, że albo będziemy robili rzeczy duże, albo wcale – mówi Henryk Dulanowski, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Toruniu. – W pierwszych edycjach mieliśmy przed sobą kwestie e-commerce, później wykorzystanie w e-biznesie i marketingu mediów społecznościowych. Dzisiaj jesteśmy zaaferowani sztuczną inteligencją. Co później? – nie wiem – ale mogę obiecać, że to nie ostatni temat, który jest na tapecie.
Co dała konferencja? Mamy wśród członków Izby osoby, które miały działalności albo zmieniły profil w oparciu o to, co tutaj usłyszały – i po to między innymi jest ta konferencja.
Stały jest jeden element, który musi być cechą działalności biznesówek – widzenie swojego klienta, potencjalnego klienta. Bo jeżeli chcemy realnie zarabiać, to tego klienta nie możemy na moment spuścić z oczu.
To, co wydawało się jeszcze 20, 10 lat temu nierealne, to jest już rzeczywistością. Przyszłość jest dzisiaj – tak można powiedzieć.
O relacjach nie tylko z klientami, ale przede wszystkim z pracownikami i budowaniu z nimi zespołu wie wszystko Wojciech Herra – psycholog sportu (prowadzi kadry olimpijskie), motywator, pomaga budować lojalność, ekspert w dziedzinie sprzedaży, prowadzący butikową firmę szkoleniowo-doradczą. Publiczności w Toruniu zaprezentował „Przywództwo bliskości, czyli najważniejsze kompetencje lidera przyszłości”.
– Mam głębokie przekonanie, że ten świat się gigantycznie zmienia i widzimy dużo zmian, jeśli chodzi o technologię, biznes, czego oczekują klienci. Natomiast jeżeli chodzi o styl zarządzania, to zatrzymaliśmy się 30 lat temu. Pracownika traktuje się gorzej niż klienta.
Nadal mamy przywództwo hierarchiczne, a nowe pokolenie zupełnie nie akceptuje hierarchii.
– Co jest największym przeciwieństwem sukcesu? Porażka jest najczęstszą odpowiedzią, ale nie dobrą. To jest przeciętność.
Maja Gojtowska – konsultantka HR, autorka bestsellerów książkowych – również podjęła temat lepszej komunikacji w procesie poszukiwania pracy. Zajmuje się tym zawodowo:
– Jestem pierwszym kontaktem, kiedy zmieniają pracę, mogę rozmawiać o doświadczeniach, poglądach. Ludzie nie lubią zmieniać pracy, jest w tym brak entuzjazmu.
Czy to jest fajne poszukiwać nowej pracy? Oczywiście, że nie – to jedna z najgorszych rzeczy. Dzisiaj aktywnie szuka tylko od 20 do 40 procent kandydatów (zależnie od branży).
Co chrakteryzuje kandydata pasywnego – głównie mówi, ale mało robi albo nic w tym kierunku. Zmiana pracy to jest super wartościowa rzecz, ale to stoi za tym dużo wyzwań, z którymi mierzą się kandydaci.
Jednym z bardziej oczekiwanych prelegentów konferencji „Firma Przyszłości” był Janusz Leon Wiśniewski – pisarz i naukowiec (chemia, fizyka, ekonomia, informatyka), który wniósł unikalną perspektywę na temat przyszłości w biznesie: „Czy oksytocyna pozwala prowadzić firmę? Neurobiologia zaufania, empatii oraz przyjaźni”.
– Mówię o tym, co w biznesach jest ważne. Sprzedawane są ludziom emocje. Za usługami, produktami – kryją się pewne emocje, np. żeby inni zazdrościli, żeby czuć się bezpiecznie.
W instytucie, w którym pracowałem 32 lata we Frankfurcie nad Menem, oglądałem różne substancje chemiczne i zauważyłem, że większość firm chemicznych syntetyzuje substancje, króre mają wpływać na emocje. I dlaczego o emocjach mają się wypowiadać laboranci, a nie poeci? Tak się składa, że jestem i laborantem, i poetą.
– Moja książka „S@motność w sieci” jest nawiązaniem, mistyczną stroną emocji, ale dlaczego ta miłość się pojawia w naszych głowach? Zainteresowała mnie chemia tej emocji na poziomie neurobiologicznym. I jak mam powiedzieć o emocjach w kontekście firm, to trzeba powiedzieć o oksytocynie, która ma ogromne znaczenie do budowania zaufania. Firma, która nie ma zaufania, nie ma sukcesu. Dlatego relacje są oparte o zaufanie.
W tym roku partnerem strategicznym konferencji „Firma Przyszłości” był Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
– Nam, jako samorządowi, zależy na komforcie i określonych standardach biznesu – mówi Marek Wojtkowski, członek zarządu województwa. – Konferencja jest niezwykle cenna i dziękuje Izbie Przemysłowo-Handlowej w Toruniu za tę inicjatywę. Mamy świadomość, że świat się zmienia, a wydarzenia globalne odciskają piętno także na biznesach.
Dlatego taka konferencja przynosi wiele ważnych wniosków i podpowiedzi, żeby firmy odnosiły sukcesy i lepiej funkcjonowały.
Zielona energia, innowacje, marketing – trudno sobie wyobrazić prowadzenie biznesu bez tych elementów. Zapraszamy też do naszych jednostek – Kujawsko-Pomorski Fundusz Poręczeń Kredytowych, Kujawsko-Pomorski Fundusz Pożyczkowy czy Agencja Rozwoju Regionalnego. Będziemy wsłuchiwać się w głos przedsiębiorców.
Poza prelekcjami, prowadzonymi w stylu TEDx, na konferencji „Firma Przyszłości” były także warsztaty, dyskusje, sesje networkingowe oraz stoiska wystawiennicze firm prezentujących najnowsze rozwiązania i technologie wspierające rozwój biznesu. Wydarzenie było bezpłatne.
Odwiedź także nasz bliźniaczy portal „Poza Toruń”.