Co się zmieni na moście im. Piłsudskiego w ramach modernizacji? [ZDJĘCIA]
W drugiej połowie tego roku – wczesną jesienią – ma się rozpocząć modernizacji mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego. Zakres prac na przeprawie jest szeroki i potrwa do grudnia 2020 r.
O konieczności przeprowadzenia kapitalnego remontu mostu im. Józefa Piłsudskiego mówi się od wielu lat. Ostatnie większe prace na przeprawie oddanej do użytku w 1934 r. były prowadzone w latach 2002-2004, kiedy prowadzono konserwację stalowych kratownic mostu.
Ostatni remont, w trakcie, którego zostało zdemontowane torowisko tramwajowe (tramwaje przestały tędy jeździć w 1984 r.), został zrealizowany w 1992 r. Wówczas odnowiono także nawierzchnię.
Jakie prace zaplanowano na starym moście?
Roboty mają się rozpocząć w drugiej połowie tego roku – być może wczesną jesienią. W sierpniu Miejski Zarząd Dróg zamierza rozstrzygnąć przetarg na generalnego wykonawcę. Na modernizację mostu zaplanowano nieco ponad 96 mln zł.
Remont zacznie się od tzw. półek przeprawy, gdzie znajdują się ciągi piesze i rowerowe. Po przebudowie zostaną one rozdzielone. Powstanie po obu stronach chodnik i droga rowerowa – łącznie o szerokości 4,2 m. Te prace nie będą się wiązały z wyłączeniem ruchu na jezdni.
Jakie utrudnienia na jezdni przeprawy mogą się pojawić w drugiej połowie tego roku? Przewidziano zamknięcie jednego pasa ruchu – dostępne będą jednak cały czas dwa pozostałe pasy.
W 2020 r. roboty skupią się głównie na jezdni mostu.
„W pierwszej kolejności nastąpi rozbiórka starej nawierzchni, roboty zaś będą podzielone na etapy, tak, aby jak najdłużej zapewnić ruch na moście. Przez cały czas będziemy starali się zachować możliwość przejazdu dla pojazdów komunikacji publicznej. Aby maksymalnie zniwelować uciążliwości występujące na tym etapie prac, na czas ich realizacji zostanie ustawiona przeprawa tymczasowa” – informuje MZD.
W ramach remontu mostu przewidziano m.in. naprawę płyty pomostu, wymianę uszkodzonych elementów konstrukcji stalowej pomostu (podłużnice i blachy węzłowe), wykonanie nowego wyposażernia na obiekcie (nawierzchnia jezdni i chodników, odwodnienie, oświetlenie, ilumniacja, bariery drogowe), przebudowę przyczółków i zabezpieczenie antykorozyjne.
Tymczasowy most to obiekt typu DMS-65, który zostanie udostępniony nieodpłatnie z tzw. rezerw strategicznych państwa. Obecnie trwa przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla tego obiektu i przebudowy dróg dojazdowych do przeprawy tymczasowej.
W czasie remontu mostu zostaną wybudowane cztery punkty widokowe oraz nowe zejście na Bulwar Filadelfijski i Kępę Bazarową. Zejście na Bulwar zostanie dodatkowo wyposażone w windy dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się.