Co zmieniło się na toruńskich drogach? MZD podsumowuje miniony rok
Dalszy ciąg remontu mostu im. marszałka Piłsudskiego, przebudowa ulicy Chrzanowskiego czy rozpoczęcie budowy dwóch parkingów typu „Park & Ride” – to niektóre z inwestycji drogowych, które realizowano w zeszłym roku. Miejski Zarząd Dróg dokonał podsumowania ostatnich 12 miesięcy.
Kluczową inwestycją na mapie komunikacyjnej miasta była trwająca rozbudowa mostu drogowego w Toruniu im. marszałka Józefa Piłsudskiego. Rok 2021 przyniósł sporo widocznych zmian. Nowe ciągi pieszo-rowerowe po obu stronach obiektu, zakończenie prac antykorozyjnych pod obiektem. Na jezdni pojawiła się nowa nawierzchnia z asfaltu lanego, który jest bardziej odporny na koleinowanie i odkształcenia. Dla turystów i pieszych zamontowano punkty widokowe, z których można podziwiać panoramę Starówki. Na obiekcie pojawiło się energooszczędne oświetlenie i iluminacja. Z dnia na dzień obiekt nabierał nowego blasku i innego wyglądu. Do wykonania pozostały windy, które z uwagi na trudności z dostawą materiałów będą gotowe na koniec kwietnia bieżącego roku.
Rozpoczęła się przebudowa ulicy Chrzanowskiego. Jest to jedna z ulic położona na terenie przemysłowym, gdzie zlokalizowane są zakłady produkcyjne oraz usługowe. Do tej pory arteria miała niejednorodną nawierzchnię. Jej zasadnicza część była asfaltowa, Były jednak fragmenty wykonane z trylinki i betonu. Na cały odcinku nie było kanalizacji deszczowej. Prace zakończą się w lipcu 2022 r. Trylinka i beton cementowy ustąpią miejsca bitumicznej nawierzchni. Przy jezdni pojawi się ciąg pieszo-rowerowy. Wybudowane zostaną trzy perony autobusowe i dwa parkingi z dziesięcioma miejscami do parkowania. W ramach inwestycji zostanie wykonane włączenie ulicy Chrzanowskiego w ulice boczne (ul. Wymarzoną, ul. Chrzanowskiego i ul. Na Zapleczu) oraz kanalizacja deszczowa i nowe oświetlenie.
Zaczęto także budowę parkingów „Park & Ride”. Łącznie przy ul. Dziewulskiego i ul. Olimpijskiej powstanie 439 nowych miejsc do parkowania. Lokalizacje parkingów dobrane zostały tak, by zapewnić kierowcom wygodne korzystanie z komunikacji miejskiej. Parking przy ul. Dziewulskiego o kubaturze blisko 36 tys. m3 będzie posiadał 2 poziomy, a na poziomie 0 przewidziano zadaszoną pętlę dla autobusów miejskich. W sumie na parkingu będą mogły parkować 222 pojazdy, w tym pojazdy elektryczne dla których dostępne będą miejsca z ładowarkami. Z kolei parking przy ul. Olimpijskiej o kubaturze 16 tys. m3 będzie oferował 217 miejsc parkingowych. Do budowy obu obiektów wykorzystane zostanie ok. 4,3 tys. m3 betonu i 300 ton stali. Z zewnątrz konstrukcja pokryta zostanie panelami stalowymi w kolorach pomarańczowym i szarym, a na jednej ze ścian parkingu przy ul. Dziewulskiego powstanie zielona ściana o powierzchni ok. 450 m2. Prace zakończą się w marcu 2023 roku.
Z kolei do końca maja tego roku potrwa budowa mostków przez Strugę Toruńską, w ciągu ul. Wierzbowej i w ciągu ul. Palmowej. Będą tam budowane dwa niewielkie obiekty, które poprawią bezpieczeństwo i ruch pieszych w tamtym rejonie.
Latem zakończyła się budowa ścieżki rowerowej w ciągu Szosy Bydgoskiej. Ma ona ponad kilometr długości przebiega wzdłuż drogi krajowej nr 80. Powstała po południowej stronie Szosy Bydgoskiej, kończy się na skrzyżowaniu Szosy Bydgoskiej i Szosy Okrężnej. W ramach zadania wykonywany został przejazd i przejście przez Szosę Okrężną. Nowy ciąg pieszo-rowerowy połączył Bydgoskie Przedmieście z Przysiekiem i stanowi część „Wiślanej Trasy Rowerowej”.
Zakończyła się także przebudowa Zaułka Dworcowego. Przed przebudową odcinek od ul. Dworcowej do Chrobrego był gruntowym szlakiem. Ulica nie posiadała odwodnienia ani bezpiecznej przestrzeni dla pieszych. Wielu kierowców wybierało tę trasę, ponieważ łączy ona ulicę Dworcową z ul. Chrobrego. Stanowi ona dojazd do ogródków działkowych, zlokalizowanych przy Trasie Prezydenta Władysława Raczkiewicza.
W ramach zakończonej przez MZD inwestycji, gruntowa droga została przebudowana. Wykonana została jezdnia o nawierzchni bitumicznej z obustronnymi chodnikami. Droga zyskała odwodnienie. Zamontowane zostało nowe oświetlenie. Inwestycja kosztowała 1,33 mln zł.
Realizowano program poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. W jego ramach doświetlono przejścia przy: Bażyńskich (basen), Podgórna / PCK, Podgórna / Piaskow , Lelewela przy Bumarze, Andersa / Okólna, Kwiatowa (jedna lokalizacja) – 2 nowe lampy.
Swój wygląd zmieniła ulica Piotrkowska. Położona prostopadle do ulicy Kartuskiej i Tarnowskiej, na osiedlu Bielawy. Przed przebudową miała mieszaną nawierzchnię. Na jednym odcinku była gruntowa, a na drugim pokryta destruktem. Po przebudowie zyskała jednorodną jezdnię z kostki. Wykonane zostały zjazdy do posesji i przebudowano kanalizację deszczową. W ramach inwestycji powstał chodnik. Przebudowane zostało także oświetlenie uliczne. Inwestycja kosztowała ponad 550 tys. zł.