Informacja na bieżąco. Zakończono rozbudowę Systemu Informacji Pasażerskiej
Dobiegła końca rozbudowa systemu zarządzania flotą oraz dynamicznej informacji pasażerskiej w toruńskiej komunikacji miejskiej. Firma GMV Innovating Solutions, główny wykonawca przetargu, ukończyła prace związane z budową nowego systemu informatycznego do zarządzania komunikacją autobusową oraz przyłączeniem do niego funkcjonującego od 2014 r. systemu tramwajowego.
O efektach prac poinformowano podczas konferencji prasowej.
Transport publiczny to zadanie miasta, które wymaga stałych interwencji, unowocześniania, uzupełniania. Dlatego też inwestujemy, m.in. w poprawę infrastruktury przystanków tramwajowych i autobusowych. Kolejny etap za nami – budowa systemu informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym oraz modernizacja przystanków – jednak to nie koniec naszych działań w tym zakresie. W najbliższym roku przewidujemy modernizację 25 przystanków, a w kolejnych latach dobudowanie na 40 przystankach systemu informacji pasażerskiej. Wszystko po to, aby mieszkańcy mogli wygodniej i efektywniej korzystać z komunikacji publicznej – mówił prezydent Torunia Michał Zaleski.
W ramach realizacji projektu wyposażono 115 autobusów MZK w konsole prowadzącego pojazd oraz komputery pokładowe z GPS. Gruntownej modernizacji poddano tez oprogramowanie centralne systemu wzbogacając je o nowe moduły, takie jak na przykład program do wizualnego planowania topologii autobusowo tramwajowej sieci komunikacyjnej i rozkładów jazdy. Dzięki temu będzie można sprawniej planować grafiki obsługi taboru, a także szybciej generować tabele z rozkładami.
O planowanym czasie przyjazdu pojazdu na przystanek mieszkańcy są informowani na bieżąco na nowych 73 tablicach informacji pasażerskiej z modułem głosowym, a łącznie do systemu, razem z najstarszymi z 2014 roku jest ich wpiętych już 140. Na wszystkich tablicach z poziomu nowej aplikacji centralnej dyspozytorzy mogą zamieszczać różnego rodzaju komunikaty o ewentualnych zmianach lub utrudnieniach w komunikacji.
Ułatwieniem dla podróżnych ma być nowo powstała aplikacja mobilna na systemy Android i iOS „Toruń MZK” prezentująca na mapie pozycje pojazdów komunikacji miejskiej w czasie rzeczywistym oraz wirtualne tablice z planowanym czasem ich przyjazdu na przystanek. Aplikacja działa nawet dla lokalizacji, w których nie ma tablicy ustawionej na przystanku.
Dzięki kompleksowej rozbudowie systemu obejmującego obecnie sieć autobusową i tramwajową Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta, odpowiedzialny za organizację transportu zbiorowego w mieście ma nadzieję poprawić synchronizacje rozkładów jazdy pomiędzy autobusami tramwajami oraz punktualność sieci komunikacyjnej, co bezpośrednio przełoży się na komfort mieszkańców i przyjezdnych decydujących się na korzystanie z komunikacji publicznej. W ramach nowych modułów oprogramowania toruńscy urzędnicy otrzymali dostęp do wielu funkcjonalności analitycznych np. moduł punktualności umożliwiających im ciągłe monitorowanie stanu komunikacji w mieści i bieżące wprowadzanie korekt w celu usprawnienia jej funkcjonowania.
Koszt całkowity zadania wyniósł 8 332 020 zł, z czego 5 715 400 zł zostało dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.