Jaki był miniony rok w MZK?
Rozpoczęcie budowy linii tramwajowej na Jar, zmienione oblicze placu Rapackiego, modernizacja torowisk czy dostawa nowych pojazdów – to najważniejsze wydarzenia 2021 roku w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Toruniu.
Do końca listopada minionego roku z komunikacji miejskiej skorzystało 22 105 752 pasażerów (dane te nie obejmują biletów zakupionych w aplikacjach).
30 sierpnia miasto, za pośrednictwem MZK, podpisało umowy na przeprowadzenie jednej z największych inwestycji ostatnich lat w Toruniu – budowy nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar. W efekcie powstanie ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej, nowe przystanki z Systemem Informacji Pasażerskiej (w tym 10 sztuk wzbogaconych o elementy zielonej zabudowy tzw. zielone przystanki), zielone torowiska i kwietne łąki. Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda.
Prace budowlane rozpoczęły się 12 października jednocześnie na kilku odcinkach. Realizacja inwestycji planowana jest do 31 maja 2023 r. Koszt budowy to 190 mln zł. Prace prowadzone są w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Cały projekt, o łącznej wartości ponad 400 mln zł, składa się z ośmiu zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w mieście. Kwota dofinansowania wynosi 213,3 mln zł.
W ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” modernizowane są trzy odcinki torowisk tramwajowych – na ul. Broniewskiego pomiędzy ul. Sienkiewicza i Reja, w ciągu ul. Bydgoskiej i na Szosie Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego.
Na ul. Broniewskiego zakończono modernizację torowiska wraz w infrastrukturą towarzyszącą. W ramach prac wykonano m.in. płytę torową na całym torowisku i połączono szyny na styku z istniejącym torowiskiem. Zamontowano nową sieć trakcyjną i wykonano regulację wysokościową peronów tramwajowych. Na całej długości peronów zamontowano nowe wygrodzenia antybryzgowe, a na torach smarownice oraz system sterowania zwrotnicą. W tzw. międzytorzu wykonano po raz pierwszy w Toruniu matę rozchodnikową zamiast tradycyjnej trawy.
W ciągu ul. Bydgoskiej trwają prace modernizacyjne na ponad 2,5 km toru pojedynczego. Zielone torowisko będzie miało ponad 1320 metrów bieżących. Prace potrwają do sierpnia tego roku.
Zakończyła się modernizacja torowiska w Szosie Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego. Na całym odcinku toru północnego (od strony Rubinkowa) ułożono warstwy humusu w międzytorzu, zainstalowano sieć trakcyjną, zdemontowano tymczasowe rozjazdy, a zmodernizowane torowisko połączono z istniejącą siecią torów. Koszt prac to łącznie ok. 104,6 mln zł.
Plac Rapackiego i jego okolice to jedno z najważniejszych miejsc na komunikacyjnej mapie Torunia. To m.in. tu integrują się środki komunikacji miejskiej. Plac zyskał nowe oblicze w ramach projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”. Prace ruszyły w maju 2019 r., a zasadnicze działania budowlane zakończyły się 31 stycznia.
27 lutego oddano do użytku nowy, zintegrowany węzeł przesiadkowy w al. św. Jana Pawła II. Od tej pory pasażerowie mogą zmieniać środki transportu publicznego w ramach jednej platformy przesiadkowej. Integruje ona transport autobusowy z tramwajowym. Wygrodzenia oddzielające ruch drogowy od wyspy zapewniają ochronę przed ruchem ulicznym. Węzeł jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Został też wyposażony w dwa biletomaty oraz poidełka, czyli uliczne zdroje wody pitnej.
Wiosną wykonano nasadzenia, które pokrywają tylne ściany wiat, a platforma stała się tzw. „zielonym przystankiem”. Zielono jest także w sąsiedztwie węzła. Tam, gdzie to było możliwe, utworzono zielone torowisko. Na ul. Chopina posadzono krzewy róż. Efektowną ozdobą są też liczne nasadzenia i aranżacje w formie skalników, które znajdują się m.in. na placu Artylerii czy na skrzyżowaniu al. św. Jana Pawła II z ul. Chopina.
Dzięki miejskiemu projektowi, rozbudowany został system zarządzania flotą oraz dynamicznej informacji pasażerskiej. Firma GMV Innovating Solutions wyposażyła 115 autobusów toruńskiego MZK w konsole prowadzącego pojazd oraz komputery pokładowe z GPS. Gruntownej modernizacji poddano też oprogramowanie centralne systemu. Pozwala to optymalnie wykorzystywać flotę, sprawniej planować grafiki obsługi taboru, a także szybciej generować rozkłady jazdy dla kierowców i na przystanki oraz do serwisu internetowego. O planowanym czasie przyjazdu pojazdu na przystanek mieszkańcy są informowani na bieżąco na nowych 73 tablicach informacji pasażerskiej z modułem głosowym, a łącznie do systemu, razem z najstarszymi z 2014 roku jest ich wpiętych już 140.
Na wszystkich tablicach dyspozytorzy mogą zamieszczać komunikaty o ewentualnych zmianach lub utrudnieniach w komunikacji. Powstała również aplikacja mobilna „Toruń MZK”, prezentująca na mapie pozycje pojazdów w czasie rzeczywistym oraz wirtualne tablice z planowanym czasem ich przyjazdu na przystanek. Koszt zadania wyniósł 8 332 020 zł, z czego 5 715 400 zł to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Trzy miesiące wcześniej, niż wynikało to z umowy, MZK otrzymał dwa nowoczesne tramwaje Swing, z pięciu zamówionych w bydgoskiej Pesie. Nadano im imiona Mikołaja Kopernika i gen. Elżbiety Zawackiej. Kopernik ruszył na tory 29 grudnia. Tramwaje są niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, energooszczędne, wyposażone w klimatyzację, WiFi, gniazda USB, biletomaty, antypoślizgową podłogę. Mają również większą od dotychczasowej liczbę miejsc siedzących – 49 plus cztery rozkładane. Pozostałe trzy tramwaje mają dotrzeć do Torunia w styczniu i lutym.
Miasto za pośrednictwem MZK kupiło także osiem nowych autobusów marki Solaris. Są wygodne, bezpieczne, niskopodłogowe, klimatyzowane. Dotarły one do Torunia 27 kwietnia. Choć zasilane są olejem napędowym, ich silniki spełniają najwyższe normy Euro 6. Wyposażono je m.in. w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, WiFi, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika. Łączna wartość zakupu to 10.437.288,00 zł.
12 października podpisano umowę na dostawę kolejnych czterech Solarisów. Mają one dotrzeć do Torunia w terminie 240 dni od daty podpisania umowy. W przyszłym roku w kwietniu planowana jest również dostawa 6 autobusów elektrycznych.