Jeździć szybciej, płynniej i ekonomiczniej. Sohbi Craft Poland planuje wypuścić na rynek rewolucyjne przekładnie do rowerów
To niewielkie urządzenie, które na pierwszy rzut oka niczym się nie wyróżnia. W praktyce pomoże nam w czasie pokonywania drogi do pracy lub uprawianiu sportu, a za jego powstanie odpowiada międzynarodowy zespół inżynierów. Sohbi Craft Poland masową produkcję swoich przekładni do rowerów zamierza uruchomić na początku przyszłego roku. Czym są i w jaki sposób mogą nam pomóc?
Sohbi Craft Poland na co dzień zajmuje się tłoczeniem części metalowych, które wykorzystywane są w samochodach, sprzęcie AGD oraz pompach ciepła. Podczas trudnych pandemicznych czasów produkcja jednak wyhamowała i wtedy mieszcząca się w Ostaszewie firma podjęła decyzję o rozpoczęciu produkcji certyfikowanych półmasek filtrujących. Był to niestandardowy krok, który jednak pozwolił na utrzymanie tempa rozwoju firmy, dodatkowo wspierając społeczeństwo w tym trudnym czasie – także w wymiarze lokalnym.
– Nie daliśmy się pandemii i próbowaliśmy działać dalej. Okazało się to dużym sukcesem. Obecnie nasze tempo produkcji wygląda dobrze, nadal produkujemy też maski. Nie zwalniamy, chcemy się rozwijać i wdrażać coraz to nowe projekty. Postanowiliśmy więc uruchomić produkcję zupełnej nowości w tej części świata – innowacyjnych przekładni do rowerów. Światowy trend jest taki, że ludzie coraz częściej poruszają się rowerami. Ekologiczne podejście do biznesu i życia codziennego jest dla nas istotne, a nasza przekładnia mocno wspiera te działania – mówi Anna Kruszyńska-Pyś, manager produkcji Sohbi Craft Poland.
Przekładnia od Sohbi Craft Poland to rozwiązanie, jakiego na europejskim rynku jeszcze nie mamy. Firma obecnie jest w trakcie nakładania patentu dla swojego pomysłu, który docelowo ma stać się jednym z najbardziej interesujących akcesoriów rowerowych na rynku. Na czym polega jego działanie?
– Przekładnia jest umiejscowiona na mechanizmie korbowym. Przy pedałowaniu największe problemy z wprowadzeniem w ruch mamy podczas górnego i dolnego martwego punktu. Nasza przekładnia to element, który pozwala przenieść na te dwa newralgiczne punkty energię, którą mamy na pozostałych kątach obrotu. Dzięki temu mniej obciążamy kolana, stawy i mięśnie, co jest niezmiernie ważne dla naszego zdrowia – tłumaczy Daniel Lewandowski, inżynier odpowiedzialny za projekt.
– Naszym urządzeniem wspieramy motoryczność, szybkość i możliwość przeciwstawiania się oporom sił zewnętrznych. Jedziemy szybciej i płynniej, ale też ekonomiczniej – wyjaśnia Łukasz Chodór, manager sekcji technicznej matryc Sohbi Craft Poland. – Efektywność wzrasta o 15 proc., wydajność przyspieszenia poprawia się o 10 proc., a obciążenie mięśni zmniejsza się aż o 20 punktów procentowych.
– Pedałowanie jest płynniejsze, zwłaszcza w kontekście pokonywania wzniesień. Sprawdzi się w każdych warunkach – w drodze do pracy, w jeździe rekreacyjnej, sporcie amatorskim. W naszym regionie mamy sporo rowerzystów, którym nasz produkt ułatwiłby jazdę oraz pozwolił na podjęcie nowych wyzwań – dodaje Jakub Zadroziński, pracownik działu wsparcia działu technicznego.

Prostsza ma być jednak nie tylko sama jazda. Przekładnia to nowy produkt, który u potencjalnych użytkowników może budzić obawy, chociażby w kwestii jej zamontowania.
– Nie trzeba kupować nowego roweru z fabrycznie zamontowaną przekładnią. Nasz produkt będzie mógł kupić indywidualnie każdy konsument i samodzielnie, w prosty sposób wymienić ją w swoim rowerze – mówi Anna Kruszyńska-Pyś.
– Podczas wymiany przekładni nie będzie konieczne korzystanie z serwisów czy porad specjalistów. Chcemy, by każdy mógł to zrobić samemu, by wymiana była dziecinnie prosta – przekonuje Jakub Zadroziński.
Masowa produkcja przekładni do rowerów Sohbi Craft Poland ma ruszyć na początku przyszłego roku, a niedługo potem planowane jest wypuszczenie produktów na rynek. Firma liczy, że uda jej się nawiązać współpracę z branżą rowerową: producentami rowerów, sprzedawcami oraz serwisantami. Obecnie wyprodukowanych jest kilka prototypów, które testowane są przez samych pracowników firmy Sohbi Craft Poland.
– Wprowadziliśmy w firmie usługę wypożyczania rowerów. Zakupiliśmy kilka rowerów, zarówno tych przeznaczonych w teren, na szosę, jak i elektrycznych, następnie w każdym z nich zamontowaliśmy naszą przekładnię. Rowery były więc testowane przez naszych pracowników i możemy powiedzieć, że różnica jest widoczna. Skoro u nas to rozwiązanie się sprawdziło, to mamy nadzieję, że przyjmie się również na rynku ogólnopolskim. Jesteśmy przekonani, że ten pomysł wart jest tego, by na niego postawić – mówi Jakub Zadroziński.

Opracowanie mechanizmu przekładni nie należało do najprostszych. Dość powiedzieć, że prace nad nim rozpoczęły się jeszcze w 2020 r. W tym czasie projekt był rozwijany, prowadzono badania i testy – wszystko to doprowadziło do finalnego produktu, który niedługo wejdzie do sklepów. Podobne przekładnie możemy znaleźć już w sklepach w Japonii. Te, które trafią na polski rynek, będą się jednak od nich różnić.
– Pomysł powstał we współpracy z inżynierami z Japonii. Tam to rozwiązanie jest już opatentowane – mówi Anna Kruszyńska-Pyś.
– Wykorzystaliśmy wiedzę, którą nasza firma zdobywała latami, by ulepszyć pomysł, który przedstawili nam nasi koledzy z Japonii. Udało nam się zrobić coś bardziej efektywnego i uniwersalnego. Nasz produkt ma zastosowanie w rowerach szosowych, crossowych, a nawet elektrycznych. Wyniki badań pokazują, że dzięki naszej przekładni można zaoszczędzić energię w baterii z nawet 30-procentową efektywnością – podkreśla Łukasz Chodór.
W przyszłości Sohbi Craft Poland planuje dalej rozwijać ten pomysł. Niewykluczone, że niedługo podobny mechanizm zobaczymy nie tylko w rowerach.
– Już w tym momencie widzimy, że ten innowacyjny układ może znaleźć zastosowanie także w innych przypadkach. Mamy zamiar rozwijać nasz produkt, by w przyszłości mógł trafić do samochodów elektrycznych, turbin wiatrowych czy wózków inwalidzkich. Przekładnia jest pierwszym krokiem. Zaczynamy od roweru, a za nim pójdą kolejne rozwiązania, nie mniej innowacyjne – zapowiada Anna Kruszyńska-Pyś.