Nowa linia tramwajowa – prace na półmetku
Trwają prace nad utworzeniem nowej linii tramwajowej, która ma prowadzić do pętli przy ul. Heweliusza. Wykonano mniej więcej połowę zaplanowanych robót.
Układane są płyty torowe i szyny, trwają rozbiórki, stawiane są słupy trakcyjne. W kilku miejscach widać już niemal gotowe torowisko.
Tramwaj jest najbardziej ekologicznym, przyjaznym środowisku środkiem transportu publicznego. I najszybszym, bo jeździ po wydzielonym torowisku, nie stoi w korkach. Dzięki temu liczymy, że z tego wielkiego, ciągle jeszcze powstającego i rozwijającego się osiedla mieszkańcy Torunia będą dojeżdżali do innych miejsc w naszym mieście. Linie tramwajowe w Toruniu są połączone, więc tą linią będzie można pojechać do miejsca, gdzie krzyżuje się z inną, przesiąść się i jechać dalej – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Nowa linia tramwajowa będzie przebiegać z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory, Watzenrodego, Strobanda do pętli przy ul Heweliusza. Początkowo miała sięgać do ul. Strobanda, ale po uzyskaniu przez miasto dodatkowego dofinansowania zdecydowano o jej przedłużeniu do stanu docelowego, czyli do wspomnianej pętli, Po jej wybudowaniu w Toruniu przybędzie ok. 12,9 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, w tym 5,2 tys. metrów toru pojedynczego zielonych torowisk. Wzdłuż linii znajdzie się po 12 przystanków tramwajowych w każdą stronę (łącznie 24) oraz przystanek końcowy na pętli. 10 z nich będzie miało formę zielonych przystanków.
Prace przy etapie I ruszyły w październiku ubiegłego roku i obecnie są już niemal na półmetku, czyli mniej więcej zgodnie z harmonogramem. Najwięcej dzieje się obecnie w rejonie pl. NOT, ronda Czadcy i ul. Długiej, ale na pozostałych odcinkach także widać duże postępy – mówi prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
Na ul. Polnej, od przejazdu PKP do ul. Traktorowej, zakończono prace przy układaniu kanalizacji kablowej i kabli trakcyjnych, i rozwiązano kolizję z niezinwentaryzowaną kanalizacją teletechniczną. Zamontowano już także szyny i wylano górną płytę torową.
Z kolei na skrzyżowaniu ulic Polnej, Ugory i Traktorowej układane jest torowisko z materiałów prefabrykowanych. Od 12 lipca przywrócono ruch samochodowy na południowej jezdni ul. Polnej i otwarto przejazd przez ul. Traktorową. Jednocześnie wyłączono z ruchu północną jezdnię ul. Polnej. Kawałek dalej, od Polnej do ronda Adolfa Szelązka, przystąpiono do prac odkrywkowych wodociągu. Za rondem zakończono prace przy korytowaniu i profilowaniu terenu pod przyszłe torowisko i ułożono warstwę stabilizującą wraz z montażem studni do posadowienia słupów trakcyjnych.
Na ul. Watzenrodego od centrum handlowego do ul. Hubego zakończono prace przy układaniu warstwy z kruszywa łamanego i wykonano studnie do posadowienia słupów trakcyjnych. Od ul. Hubego do Grasera zakończono wylewanie dolnej płyty torowej i układanie szyn na obu torach, a obecnie trwają prace przy układaniu warstwy humusu w pasie pomiędzy torowiskiem a jezdnią.
W ciągu ul. Watzenrodego od Grasera do Strobanda wylana jest górna płyta torowa i zamontowane są słupy trakcyjne. Trwa też przebudowa skrzyżowania ulic Watzenrodego i Strobanda, tam ruch samochodowy odbywa się przez nowo wybudowany łącznik drogowy.
Udostępniono do użytku nową zachodnią jezdnię al. 700-lecia Torunia, będącą częścią docelowej Trasy Staromostowej. Trwają intensywne prace przy budowie jezdni wschodniej. Od pl. NOT do targowiska miejskiego wykonywane jest korytowanie oraz przygotowywana jest stabilizacja pod torowisko tramwajowe na wschodniej części jezdni Szosy Chełmińskiej. Przygotowywane są fundamenty pod słupy trakcyjne. W trakcie realizacji są prace związane z budową wodociągu oraz przebudową sieci c.o. przy ul. Grudziądzkiej.
Na Szosie Chełmińskiej od ul. Bema do Trasy Prezydenta Raczkiewicza trwa betonowanie płyty dolnej torowiska tramwajowego, montaż szyn i usuwanie kolizji energetycznych, teletechnicznych, gazowych i wodociągowych. Na Długiej od Szosy Chełmińskiej do ul. Mohna wykonywane jest uzupełnienie nawierzchni brukarskich oraz prace porządkowe. Dalej, do ronda Czadcy, trwa korytowanie oraz stabilizacja pod torowisko tramwajowe i jezdnię. Przebudowywany jest też ciepłociąg biegnący przy rondzie Czadcy.
20 lipca 2022 @ 12:09
Kiedy tramwaj na południe? Mieszkańcy lewobrzeżnej części Torunia czekają i czekają… i choć ta część miasta rozwija się bardziej niż JAR, to urzędnicy uważają, że jeden autobus na godzinę wystarczy, bo elyta z JARu jest ważniejsza niż gorszy sort lewobrzeża.