Powstanie nowa linia tramwajowa wraz z zajezdnią. Gdzie?
Niedługo Toruń wzbogaci się o nową linię tramwajową. Pojawi się także zajezdnia. To kolejne kroki rozwoju miejskiej komunikacji publicznej.
Inwestycja jest planowana w zachodniej części Torunia, na przedłużeniu ul. Łukasiewicza, pomiędzy Castoramą a lotniskiem.
Pierwotne plany przewidywały zlokalizowanie zajezdni tramwajowej przy ulicy Legionów, gdzie obecnie znajduje się zajezdnia autobusowa. To obszar silnie zurbanizowany – wyjaśnia prezydent Torunia, Paweł Gulewski. – Zwarta zabudowa tego terenu nie daje możliwości ewentualnej dalszej rozbudowy zajezdni, która wraz z rozwojem sieci tramwajowej również powinna się rozrastać. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową. Takie umiejscowienie mogłoby negatywnie wpływać na codzienne funkcjonowanie mieszkańców, m.in. poprzez hałas i natężony ruch pojazdów.
Dodatkowo optymalny scenariusz rozwoju sieci tramwajowej, zawarty w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Funkcjonalnego, zakłada budowę nowych linii właśnie w zachodniej części. Dotychczasowa zajezdnia tramwajowa jest tak stara, jak toruńska komunikacja miejska. Została wybudowana w 1891 roku i obecnie nie jest w stanie obsłużyć takiej liczby tramwajów, jaką dysponuje miasto. Nie można jej rozbudować, umieścić tam tokarki podtorowej czy myjni. Montaż tych urządzeń, bardzo potrzebnych w obsłudze codziennej i remontowej, w obecnej zajezdni wiązałby się z koniecznością zmniejszenia liczby torów wykorzystywanych do obsługi tramwajów, co przełożyłoby się na zmniejszenie efektywności funkcjonowania obiektu.
Nowa zajezdnia będzie mogła pomieścić około 12 pojazdów w hali naprawczo-warsztatowej i nawet 25 w hali odstawczej. Dojazd drogowy do nowej zajezdni zostanie zapewniony od południa, od Szosy Bydgoskiej oraz od wschodu od ul. Łukasiewicza (w korytarzu planowanej trasu średnicowej). Dojazd torowy zapewni nowa linia tramwajowa. Będzie on przygotowany w sposób umożliwiający przedłużenie jej w kierunku zachodnim.
Inwestycja ma powstać między czwartym kwartałem 2026 r. a pierwszym kwartałem 2029 r. Wstępny budżet budowy zajezdni tramwajowej (na podstawie studium wykonalności): ok. 130 mln zł netto. W kolejnym etapie obok zajezdni tramwajowej planowana jest budowa zajezdni autobusowej. Tym samym zakończy się funkcjonowanie obecnej zajezdni przy ul. Legionów. Będzie to możliwe po uzyskaniu środków na budowę – w perspektywie ok. 2030 roku.
Nowa linia tramwajowa ma być dwutorowa i połączyć pętlę Motoarena z nową zajezdnią. Linia będzie miała długość ok. 3500 metrów toru pojedynczego. Przez pierwsze ok. 100 metrów przebiegać będzie w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej w kierunku zachodnim, a następnie skręci w ul. Pera Jonsonna i biedzie biegła wzdłuż tej ulicy, w bezpośrednie otoczenie Motoareny. Następnie skręci na północny zachód i wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód, w ciągu ulicy Ignacego Łukasiewicza dotrze do nowej zajezdni.
Wzdłuż trasy przewidziano budowę trzech zespołów przystanków tramwajowych. Planowany koszt budowy to ok. 40 mln zł netto.
Po informacje z regionu zapraszamy na nasz bliźniaczy portal pozatorun.pl