Przebudowa Szosy Okrężnej. Korki? Nic z tych rzeczy!
Wielomilionowa rozbudowa Szosy Okrężnej ruszyła 2 października. Nie minęło dużo czasu, a kierowcy zdążyli przekonać się na własnej skórze, ile czasu mogą stracić w korkach. Czy ktokolwiek przewidział, że zmiany w organizacji ruchu drogowego spowodują takie korki?
Kierowcy, którzy wykorzystywali Szosę Okrężną jako dogodną trasę dojazdową do Szosy Chełmińskiej czy wylotu na drogę krajową 91, będą musieli znaleźć alternatywną drogę. W ramach rozbudowy Szosy Okrężnej zostaną wybudowane dwie jezdnie dwupasmowe z rondem turbinowym na skrzyżowaniu z ul. Gagarina. Ponadto powstaną zatoki autobusowe, ścieżka rowerowa i chodniki. Przebudowane będą zjazdy do posesji, a zmiany przejdzie także kanalizacja deszczowa, sanitarna i wodociąg. Roboty potrwają około dwóch lat. Przebudowywany odcinek Szosy Okrężnej ma niecałe 800 m. Od ul. Łukasiewicza do miejsca, w którym jest planowane skrzyżowanie z Trasą Średnicową.
Wraz z rozpoczęciem przebudowy Szosy Okrężnej w jej okolicach zaczęły pojawiać się korki. Ich kulminacja miała miejsce niecałe dwa tygodnie temu, w weekend 21-22 października. Na ul. Broniewskiego ruch został totalnie sparaliżowany, a kierowcy próbujący opuścić Centrum Handlowo-Rozrywkowe Toruń Plaza utknęli na parkingu. Setki samochodów nie mogły do niego wjechać ani wyjechać przez kilkadziesiąt minut. Sytuację jeszcze bardziej skomplikowało zderzenie się dwóch samochodów osobowych na ul. Broniewskiego. Doprowadziło to do całkowitego zablokowania ruchu.
– Czy ktoś miał okazję podróżować w sobotę w okolicach toruńskiej Plazy? – pytał pan Tomasz z Bydgoskiego Przedmieścia. – Ja niestety tak. Ogromne korki na skrzyżowaniu Szosy Okrężnej i Szosy Bydgoskiej, nie wspominając nawet o tym, co działo się na parkingu samego centrum handlowego. Tam nie jeździ się, tam staje się w korkach.
Zapytaliśmy Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, czy przewidywano tak duże utrudnienia w związku z przebudową Szosy Okrężnej.
– Sytuacja jest na bieżąco monitorowana. Korki w weekend 21-22 października związane były z nałożeniem się kilku wątków: impreza biegowa i zdarzenie drogowe na ul. Broniewskiego – przekonuje Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy MZD. – W kolejnych dniach i przez następne weekendy takie sytuacje się nie powtórzyły.
Kiedy ruszyła przebudowa Szosy Okrężnej, Miejski Zarząd Dróg w Toruniu dokonał zmian w organizacji ruchu drogowego.
– Po wprowadzeniu organizacji ruchu wprowadziliśmy korekty m.in. w działaniu sygnalizacji na skrzyżowaniu ul. Broniewskiego i Reja – mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko. – Wydłużyliśmy zielone światło dla pojazdów skręcających w lewo z ul. Reja – jadących od strony Bydgoszczy. Ponadto cały czas jesteśmy w kontakcie z Radą Okręgu Bydgoskie, radnymi i dyrekcją Centrum Handlowo-Rozrywkowego Toruń Plaza. Warto zaznaczyć, że organizacja ruchu jest podzielona na 5 etapów. Ich wdrażanie jest uwarunkowane postępem robót.
Do 23 lipca 2025 r. krakowska firma Sweco ma opracować koncepcję dotyczącą budowy trzeciego mostu drogowego w Toruniu. Inwestycja przyniesie 4,5 km nowej trasy, z czego 1,5 km to długość mostu z wiaduktami. Most będzie łączyć drogę krajową nr 80 w prawobrzeżnej części Torunia z drogami krajowymi nr 10 i 15 położonymi na lewobrzeżu w gminie Wielka Nieszawka. Rzecznik prasowy MZD twierdzi, że przebudowa Szosy Okrężnej ma związek z lokalizacją nowego mostu w Toruniu.
– Przebudowa Szosy Okrężnej ma związek z rozwojem zachodniej części naszego miasta, będzie stanowiła dojazd do nowo projektowanej przeprawy mostowej – informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko z MZD w Toruniu.