Tramwaj na Jar coraz bliżej. Tak to teraz wygląda [ZDJĘCIA]
Tramwajem na Jar mieszkańcy Torunia pojadą już za kilka miesięcy. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2023 r. Zaawansowanie prac sięga obecnie od 40 do nawet 90 proc. Koszt budowy nowej linii to ponad 213 mln zł.
Przypominamy, tramwaj na Jar będzie jechał ulicami Szosą Chełmińską, Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nowej pętli przy ul. Heweliusza. Zadanie obejmuje budowę niemal 13 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, z czego 5,2 tys. budowanych jest w technologii tzw. „zielonych torowisk”. Na trasie tramwaju stanie 27 platform przystankowych, z których 10 będzie „zielonymi przystankami”. Inwestycja pochłonie łącznie 213 mln zł i ma zakończyć się w połowie 2023 r.
Prace realizowane są obecnie w kilku punktach miasta, a ich zaawansowanie sięga od 40 do nawet 90 proc.
– Na placu NOT ułożono już rozjazdy tramwajowe i udrożniono wyjazd z Szosy Chełmińskiej w Czerwoną Drogę. Na Szosie Chełmińskiej, na odcinku od Uniwersamu do Dekerta, przebudowano sieci uzbrojenia podziemnego, wybudowano torowisko, a obecnie powstaje tam jezdnia i chodniki. Na skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej z ulicami Bema i Podgórną łączone są nowo wybudowane tory i przebudowywany jest układ drogowy. Przypomnijmy, że z tego powodu przejazd w relacji Bema/Podgórna na wprost jest zamknięty, a ruch pojazdów odbywa się tylko w relacji na wprost Szosą Chełmińską (północ – południe) i w prawo na wyjeździe z ul. Bema oraz Podgórnej. Planuje się, że prace w tym miejscu będą trwały ok. miesiąca. Na skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej z Trasą Prezydenta Raczkiewicza torowisko jest już połączone. Na ul. Legionów, od ronda Czadcy do wjazdu do zajezdni autobusowej, ułożono podbudowę pod jezdnię i tory, a teraz trwa układanie warstw bitumicznych. Wzdłuż ul. Legionów, Polnej i Ugory montowana jest sieć trakcyjna, a na rondzie Strobanda prowadzone są prace przy urządzaniu zieleni. Od ronda Strobanda do nowej pętli przy ul. Heweliusza powstała już większość sieci uzbrojenia podziemnego i fundamenty słupów trakcyjnych. Część słupów już ustawiono, a w budynku, w którym znajdzie się punkt obsługi pasażerów oraz pomieszczenia socjalne dla motorniczych, rozpoczyna się montaż wewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej. Na przyszłym torowisku zakończono już układanie drenażu i trwa wylewanie ław pod szyny – informuje MZK Toruń.