Tramwaj na Jar coraz bliżej. Zaawansowanie prac przekroczyło miejscami 80 proc.
Na budowie nowej linii tramwajowej, mimo niesprzyjających warunków drogowych, praca wre. Drogowcy montują szyny i rozjazdy torowe, budują jezdnie, chodniki, drogi rowerowe i sieć trakcyjną, usuwają kolizje, układają sieć wodociągową i kruszywo.
Na odcinku od pl. NOT do przejazdu kolejowego na ul. Legionów (wraz z tym przejazdem) zaawansowanie prac wynosi 71 proc. Na południowej i centralnej części pl. NOT ukończono zasadnicze prace torowo-drogowe, a w ubiegłym tygodniu na północnej części skrzyżowania rozpoczęto montaż rozjazdu torowego w kierunku Szosy Chełmińskiej.
Na Szosie Chełmińskiej od pl. NOT do ul. Grudziądzkiej wykonano stabilizację i podbudowę pod przyszłe torowisko i rozpoczęto betonowanie dolnej płyty torowej. Położono już także podbudowę bitumiczną i warstwę wiążącą z betonu asfaltowego na wschodniej jezdni Szosy Chełmińskiej i kończy się tam układanie chodnika. Na odcinku od dawnego Uniwersamu do dużego parkingu na wysokości targowiska miejskiego trwa montaż szyn i przygotowywania do układania górnej płyty torowej. Ponadto kontynuowana jest tam budowa wodociągu po wschodniej stronie ulicy.
Od ul. Dekerta do Podgórnej wykonano warstwę wiążącą z betonu asfaltowego i trwają wykończeniowe prace brukarskie związane z budową chodnika oraz zjazdów. W rejonie skrzyżowania Szosy Chełmińskiej i ul. Dekerta rozpoczęto budowę kanalizacji deszczowej.
W rejonie skrzyżowania z Szosy Chełmińskiej z Trasą Prezydenta Raczkiewicza trwa betonowanie górnej płyty torowej na peronach. Dalej, do ul. Żwirki i Wigury, montowane są szyny, a od Żwirki i Wigury do Długiej w korycie przyszłego torowiska układane jest kruszywo. Na ul. Długiej od Szosy Chełmińskiej do ronda Czadcy ułożono warstwę ścieralną na jezdni, a teraz montowana jest sieć trakcyjna.
W rejonie ronda Czadcy trwa frezowanie nawierzchni bitumicznej wschodniej jezdni ul. Legionów, rozbiórki podbudowy i przebudowa sieci wodociągowej. Wzdłuż ul. Legionów, od ronda do ul. Inżynierskiej, gotowe jest koryto torowiska, jego podbudowa i stabilizacja, a niedługo ruszy betonowanie dolnej płyty torowej.
Na odcinku od przejazdu kolejowego na ul. Legionów do skrzyżowania ul. Watzenrodego ze Strobanda zaawansowanie robót wynosi już 83 proc. Tu torowisko betonowe jest niemal gotowe. Trwają ostatnie prace wykończeniowe, gotowe są perony, ustawiono słupy trakcyjne, przygotowano podłoże pod zielone torowisko, w kilku miejscach wysiano łąki kwietne, na jezdniach wylano masę bitumiczną, ułożono część chodników i drogi rowerowej.
Na Legionów od przejazdu kolejowego, na Polnej, rondzie bpa Szelążka i ul. Watzenrodego do Hubego trwa montaż uchwytów pod wysięgniki sieci trakcyjnej, a od wjazdu do pasażu handlowego Polna Park do ul. Freytaga – budowa i odtwarzanie chodników i ścieżek rowerowych. Wzdłuż ul. Watzenrodeho od Freytaga do Hubego prowadzone są prace przy wykonywaniu podlewu pionowego na torowisku, a od Hubego do Strobanda – przy wklejaniu wkładek przyszynowych na odcinku zielonego torowiska.
Prace toczą się także na II etapie budowy nowej linii tramwajowej – od ronda Strobanda do ul. Heweliusza, gdzie powstanie pętla. Tam zbudowano drogę technologiczną (na potrzeby budowy), a obecnie powstaje wykop pod torowisko i prowadzone są roboty ziemne związane z układaniem stabilizacji podłoża i kanalizacji pod kable elektryczne.
Materiał: MZK Toruń