Wiemy, kto opracuje koncepcję trzeciego mostu drogowego
Do 23 lipca 2025 roku firma Sweco Sp.zo.o z Krakowa ma opracować koncepcję dotyczącą budowy trzeciego mostu drogowego w Toruniu. Do tego czasu ma być też uzyskana decyzja środowiskowa.
Wczoraj podpisano umowę, która umożliwi początek prac nad tą inwestycją. Ma to być 4,5 km nowej trasy, z czego 1,5 km to długość mostu z wiaduktami. Droga planowana jest w układzie 1 jezdniowym. Powstaną też ciągi pieszo-rowerowe. Tak na mapie prezentuje się lokalizacja mostu. Ma on łączyć drogę krajową nr 80 w prawobrzeżnej części Torunia z drogami krajowymi nr 10 i 15 położonymi na lewobrzeżu w gminie Wielka Nieszawka.
Możemy powiedzieć, że procedura, czyli pomysł na lokalizację i sposób wybudowania, rozmiar, a także wygląd kolejnego mostu drogowego, się rozpoczyna – powiedział prezydent Michał Zaleski. – Decyzja, nad którą pracowaliśmy wcześniej w Miejskim Zarządzie Dróg, dotyczyła tego, jaki dokument należy uzyskać, aby móc później spokojnie przygotowywać ewentualną realizację. Tym najlepszym rozwiązaniem, sprawdzonym w ostatnim czasie w sąsiedztwie Torunia, na przykładzie budowy drogi ekspresowej łączącej Toruń z Bydgoszczą, to jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Ono jest dokumentem przesądzającym o wszystkich uwarunkowaniach związanych z inwestycją, nie ma co ukrywać dużą inwestycją, bo przecież budowa kolejnego mostu drogowego na Wiśle to jest niemałe przedsięwzięcie.
Firma Sweco ma na swoim koncie takie projekty, jak koncepcja autostrady Gliwice – Opole – Wrocław, a w latach późniejszych od Tarnowa do Wrocławia, projekt żelbetowego mostu łukowego przez Wilczy Jar w Tresnej, mosty nad Dunajcem w Nowym Sączu i Zgłobicach, czy też most Kotlarski nad Wisłą w Krakowie.
Tak wygląda harmonogram prac:
- Podpisanie umowy – 23 października 2023 r.
- Przygotowanie materiałów, prognoza i analiza ruchu – grudzień 2023 r.
- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) – lipiec 2024r.
- Studium wykonalności (SW) – luty 2025 r.
- Materiały i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) – lipiec 2025 r.
Gdy inwestycja z etapu planowania wejdzie w realizację, wtedy prace będą mogły być prowadzone w systemie „projektuj i buduj”. Będzie to jednak możliwe po uzyskaniu zewnętrznych środków.