Zbliża się kolejna modernizacja torowiska. Będą zmiany w ruchu i MZK
Rusza kolejna modernizacja torowiska tramwajowego w Toruniu – w ciągu ul. Warneńczyka od pl. Chrapka do ul. Kościuszki. Kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej muszą szykować się na utrudnienia od 18 lipca. Dobra wiadomość jest jednak taka, że to już ostatnie z zadań modernizacyjnych, realizowanych w ramach projektu BiT City II.
Torowisko tramwajowe w ciągu ul. Warneńczyka na ponad połowie swojej długości zostanie wykonane w technologii torowiska zielonego. W ramach zadania zmodernizowane zostanie prawie 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od ronda bp. Chrapka, za przejazd torowo-drogowy ul. Kościuszki. Skrzyżowanie Warneńczyka – Bażyńskich – Grudziądzka przebudowane zostanie na dwupasmowe rondo turbinowe. Przebudowane zostaną także chodniki, ścieżki rowerowe i sieci podziemne, zatoki autobusowe i miejsca postojowe. Od najbliższego poniedziałku drogowcy zaczną montaż tymczasowych rozjazdów, co spowoduje tymczasowe problemy w organizacji ruchu. Dłużej potrwają z kolei zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone od 30 lipca.
Zmiany w organizacji ruchu od 30 lipca
Planuje się wprowadzenie tymczasowego ronda na skrzyżowaniu z ul. Grudziądzką i Podgórną oraz zamknięcie wyjazdu z ul. Bażyńskich. Dodatkowo przejazd z jezdni wschodniej na zachodnia ul. Warneńczyka będzie odbywał się przez tymczasowy przejazd przez torowisko w pasie między jezdniami. Na przejeździe tymczasowym będzie funkcjonowała tymczasowa sygnalizacja świetlna wzbudzana przez tramwaj. Zawężone do jednego pasa ruchu zostaną jezdnie, dochodzące do tymczasowego ronda. Na ul. Warneńczyka od tymczasowej przewiązki na jezdni zachodniej, będzie odbywał się ruchu dwukierunkowy. Na skrzyżowaniu z ul. Podgórną (część wschodnia) wprowadza się tzw. łamane pierwszeństwo oraz zostanie wyłączony z ruchu odcinek ul. Podgórnej od ul. Staszica do ul. Grudziądzkiej (strona północna). Na ul. Podgórnej od ul. Staszica do przejazdu tramwajowego z uwagi na wyłączoną sygnalizację świetlną jezdnia zostanie zawężona do jednego pasa ruchu.
Przed przejściem dla pieszych w ciągu ul. Grudziądzkiej zostaną wykonane z barier drogowych azyle dla pieszych. Z uwagi, że nie będzie możliwy wyjazd z ul. Bażyńskich projektuje się objazd ul. Wojska polskiego – Chrobrego – Przy Kaszowniku.
Zmiany w MZK od 18 do 21 lipca
Zawieszone zostanie kursowanie linii tramwajowych linii nr 2 i 4. W tym czasie wbudowane zostaną rozjazdy torowe, które umożliwią modernizację torowiska tramwajowego bez wstrzymywania ruchu tramwajów. W zamian za tramwaje linii nr 2 i 4 kursować będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Autobusy oznaczone ZT 2 i ZT 4 odpowiednio za linie nr 2 i 4 zatrzymywać się będą na przystankach autobusowych w pobliżu przystanków tramwajowych. Trasa tych linii obejmować będzie objazd ul. Uniwersytecką, Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II. Zastępcze autobusy kursować będą wg rozkładów tramwajów linii nr 2 i 4. Tramwaje linii nr 1 i 5 kursować będą bez zmian. Ruch tramwajowy zostanie przywrócony od piątku 22 lipca.
Zmiany w MZK od 30 lipca
Tramwaje linii nr 2 i 4 kursować będą dwukierunkowo po zachodnim torze na odcinku od Ronda Bp. Chrapka do ul. Świętopełka. Ruchem tramwajów będzie sterować specjalna sygnalizacja świetlna. Przystanek autobusowy „Warneńczyka” dla linii nr 12, 14, 28, N91 i N94 w kierunku Mazowieckiej będzie przeniesiony ok. 150 m w kierunku ronda bp. Chrapka (bliżej centrum). Nie planuje się zmian w lokalizacji przystanków tramwajowych, ani w rozkładach jazdy linii tramwajowych nr 2 i 4.
Modernizacja torowiska w ciągu ul. Warneńczyka pochłonie 25 mln zł i zakończy się w kwietniu 2023 r.