Linia tramwajowa na JAR będzie powstawać w etapach. Kiedy dotrą tam składy?
Kiedy pojedziemy nową linią tramwajową na osiedle JAR? Jej budowa potrwa aż do 2022 r. Inwestycja została podzielona na kilka etapów. Jeden już za nami. Kolejne ruszą w 2019 r.
Jeszcze na początku roku Miejski Zakład Komunikacji zapowiadał, że w pierwszej połowie 2018 r. ogłosi przetarg na budowę nowej linii tramwajowej na JAR, a jej budowa zakończy się w drugim półroczu 2020 r. Te plany nie są już jednak aktualne. Według szacunków roboty związane z budową linii tramwajowej na osiedle po dawnej Jednostce Armii Radzieckiej mogą pochłonąć ok. 165,5 mln zł. To duża inwestycja. Nie tylko pod względem kosztów, ale także obszaru, na którym będą realizowane prace. Stąd też m.in. decyzja o etapowaniu całego przedsięwzięcia.
Za nami pierwszy etap tego zadania. W tym roku – przy okazji przebudowy Szosy Chełmińskiej – zostały wybudowane przejazdy tramwajowe przez dwa skrzyżowania: Szosy Chełmińskiej z ul. Żwirki i Wigury oraz Szosy Chełmińskiej z ul. Długą. Wszystko po to, żeby nie zrywać po kilku miesiącach świeżo ułożonego asfaltu.
Na kolejne etapy MZK będzie ogłaszać osobne przetargi. W przyszłym roku czekają nas dwa. Chodzi o budowę podstacji trakcyjnej na zajezdni tramwajowej przy ul. Legionów i kolejnego odcinka linii tramwajowej – tym razem pomiędzy ul. Żwirki i Wigury a Boboli.
– Mamy już gotowy projekt budowlany i wykonawczy da tego odcinka oraz prawomocne pozwolenie na budowę – mówi Wojciech Alfut, dyrektor projektów infrastrukturalnych w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Toruniu.
W tej chwili powstaje dokumentacja projektowa dla kolejnych odcinków nowej linii tramwajowej. Oto one:
- budowa torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej na odcinku od torów kolejowych na ul. Legionów do końca linii na osiedlu JAR przy ul. Strobanda, a także przebudowa układu drogowego na tym odcinku (przetarg ma być ogłoszony w 2020 r., zakończenie prac w 2021 r.);
- budowa torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej pomiędzy pl. NOT a torami kolejowymi na ul. Legionów, a także przebudowę układu drogowego na tym odcinku (przetarg ma być ogłoszony w 2020 r., zakończenie prac w 2022 r.).
Cała inwestycja ma być zrealizowana do końca 2022 r.