Mieszkańcy Rubinkowa o kosztach ogrzewania: To zwykłe okradanie
Lokatorzy bloków, należących do SM Rubinkowo, alarmują o rozliczaniu ciepła „na oko” oraz o horrendalnie wysokich rachunkach za ogrzewanie. Spółdzielnia kontrargumentuje, że podzielniki działają prawidłowo, budynki rozliczanie są zgodnie z regulaminem, a wysokie rachunki za ciepło to… wina samych mieszkańców.
Grzejniki odkręcone do połowy albo wyłączone całkowicie, a rachunki za sezon grzewczy liczone w tysiącach. To problem, z którym mieszkańcy Rubinkowa zmagają się od lat.
– Jak mamy oszczędzać ciepło, kiedy podzielniki pobierają ciepło „na okrągło”, bo są instalowane natychmiast po odczycie – czyli „pracują” przez całe lato od maja do września? – pyta Ludwik Szuba, który za ogrzewanie w poprzednim sezonie zapłacił niemal 4,5 tys. zł. – Spółdzielnie rozliczające ciepło bardzo rzadko przyznają się do błędów i wszystkie straty ciepła wliczają w rachunki. Problem mogą rozwiązać tylko elektroniczne mierniki ciepła. Straty ciepła są widoczne zimą, kiedy rury ciepłownicze topią śnieg na trawnikach – i za te straty płacą mieszkańcy.
O zainstalowanie elektronicznych mierników ciepła mieszkańcy zabiegają już od dawna. Do tej pory zmiany się nie doczekali. Pytaliśmy SM Rubinkowo, z jakiego powodu nie chce lub nie może zainstalować mierników elektronicznych, nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi – a relacji zaniepokojonych mieszkańców przybywa.
– Pomimo, że grzejniki nie są odkręcone ani razu w ciągu roku, nabite są na nich pomiary. I ciągle są niedopłaty z tego powodu. To zwykle okradanie! W spółdzielni wszyscy umywają ręce – komentuje kolejny, proszący o anonimowość, mieszkaniec.
Spółdzielnia odpiera zarzuty mieszkańców, twierdząc, że podzielniki nie są przestarzałe, a wszystkie problemy mieszkańców wynikają z zachwianej równowagi termicznej budynku. Przyczyną tego stanu rzeczy jest, jak twierdzi SM Rubinkowo, używanie przez mieszkańców ogrzewania w sposób nierozsądny.
– Podzielniki na okres letni mają specjalny nadlew płynu powyżej punktu „0” skali odczytowej. W okresie grzewczym podzielniki rejestrują „odparowuje czynnik z kapilary” także przy wyłączonym grzejniku, gdyż wystarczy, że w pomieszczeniu jest określona temperatura. Zachodzi pytanie, skąd bierze się ciepło w takich pomieszczeniach, gdy nie włączamy grzejnika? Otóż z naszych obserwacji wynika, że wielu mieszkańców stara się oszczędzać na ogrzewaniu, nie włączając grzejników, co powoduje bierny pobór ciepła od sąsiadów, którzy mają włączone grzejniki. Takie działania powodują zachwianie systemu termicznego budynku, co skutkuje dużo większym zużyciem ciepła w budynku, niż gdyby mieszkańcy w rozsądny sposób używali ogrzewania – tłumaczy Mirosław Rygielski, specjalista ds. rozliczeń mediów w Spółdzielni Mieszkaniowej „Rubinkowo”.
To jednak nie jedyny zarzut mieszkańców, dotyczący rozliczania ciepła. Wskazują oni także na brak możliwości zakręcania grzejników na klatkach schodowych. Spółdzielnia tłumaczy, że grzejniki są zablokowane właśnie dlatego, aby nie doprowadzać do zachwiania stabilizacji termicznej budynku i nie dopuszczać do zbytniego wychładzania klatek.
– Grzejniki na klatkach zasilane są tylko i wyłącznie w okresie grzewczym, czyli od dnia uruchomienia ogrzewania na osiedlu do dnia wyłączenia ogrzewania i zakończenia okresu grzewczego – zapewnia Mirosław Rygielski i dodaje – to, jakie koszty centralnego ogrzewania wygeneruje budynek zależy nie tylko od warunków atmosferycznych, ale głównie od samych mieszkańców. Ciepło należy oszczędzać, ale umiejętnie. Bardzo częstym przypadkiem jest, że osoby, które nie miały wcześniej do czynienia z ogrzewaniem ciepłem systemowym potrzebują 2-3 sezonów grzewczych, by nauczyć się jak eksploatować prawidłowo ogrzewanie.
Taka argumentacja nie rozwiewa jednak wątpliwości mieszkańców, dla większości których rozliczanie ciepła przez SM Rubinkowo jest po prostu krzywdzące. „Spółdzielnie to takie małe państwa w państwie, które rządzą się swoimi prawami. Tworzą się tam swoiste układy. Trudno z nimi walczyć, ale trzeba”, podsumowuje jeden z mieszkańców. Spółdzielnia zaś w kontrze oferuje mieszkańcom porady, jak prawidłowo eksploatować ogrzewanie i zapewnia – „mieszkańcy mogą na nas liczyć”.
Adam Nowak
30 lipca 2023 @ 14:26
Witam wszystkich serdecznie ,Proszę o kontak wszystkie osoby które czują się oszukane przez spółdzielnie mieszkaniową Rubinkowo przy odczycie Licznikow zużytej energi cieplnej (CO) .Nie dajmy się oszukiwać! Dość tego musimy coś z tym zrobić żeby zakończyć ten złodziejski proceder !!! Prosze wszystkich o kontak e-mail -adach81@interia.pl