Oto największe inwestycje drogowe planowane w 2019 r.
Na inwestycje drogowe w 2019 r. miasto zamierza przeznaczyć aż 116,5 mln zł. Aż 30 mln zł wydamy na budowę dróg lokalnych. Na przebudowę mostu im. Józefa Piłsudskiego zaplanowano zaś 15 mln zł.
Lista inwestycji drogowych planowanych w 2019 r. jest długa. Najwięcej z tej puli miasto przeznaczy na budowę i przebudowę dróg lokalnych. W przyszłym roku wydamy na nie aż 30 mln zł.
Prace będą prowadzone na Podgórzu, Stawkach, Rudaku, w Kaszczorku, Grębocinie-Bielawach, na Jakubskim i Mokrem, Wrzosach, Chełmińskim i Bydgoskim. W 2019 r. modernizacja lub przebudowa obejmie ulice o długości ponad 10 km. Więcej o tym pisaliśmy w poniższym artykule:
http://www.tylkotorun.pl/prezydent-zaleski-postawil-sobie-ambitny-cel-i-juz-rusza-do-roboty/
Kolejną dużą pozycją w tej puli inwestycyjnej jest przebudowa most im. Józefa Piłsudskiego. W projekcie budżetu miasta na 2019 r. przewidziano na nią aż 15 mln zł. W tej kwocie mieści się także montaż przeprawy tymczasowej z drogami dojazdowymi. Na razie nie wiadomo, kiedy ruszą prace przy moście tymczasowym i kiedy rozpocznie się modernizacja mostu im. Józefa Piłsudskiego – a co za tym idzie – kiedy pojawią się utrudnienia.
Projekt obejmie dwa etapy:
- remont kapitalny konstrukcji mostu, budowę dróg rowerowych i ciągów pieszych po obu stronach mostu,
budowę zejść, tarasu widokowego, wind i zjazdów rowerowych; - przebudowę ul. Kujawskiej na odcinku od pl. Armii Krajowej do wiaduktu kolejowego przy ul. Dybowskiej (ok. 800 m), w tym przebudowa jezdni, chodników, oświetlenia, zatok autobusowych i budowę drogi rowerowej.
„Zgodnie z aktualnym harmonogramem, termin wykonania zleconej w listopadzie 2016 r. dokumentacji projektowo-kosztorysowej remontu płyty mostu ustalono na koniec roku 2018, a dla rozbudowy układu drogowego obejmującego pl. Armii Krajowej ul. Kujawską: do czerwca 2019 r.” – czytamy w projekcie budżetu miasta na 2019 r.
Miasto w 2020 r. zamierza pozyskać zewnętrzne dofinansowanie z budżetu państwa na przebudowę mostu. Chce wystąpić do ministra infrastruktury i budownictwa o 35 mln zł z rezerwy subwencji ogólnej na inwestycje na drogach powiatowych i wojewódzkich.
8,8 mln zł – to kwota, którą miasto przeznaczy w 2019 r. na dokończenie prac na pl. Chrapka. Zakończenie prac w tym miejscu planowane jest wiosną. Wówczas też ma zostać uruchomiona docelowa organizacja ruchu na tym skrzyżowaniu, czyli rondo turbinowe. Cała inwestycja pochłonie 24,4 mln zł, z czego 19,3 mln zł to unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”.
W 2019 r. będą kontynuowane prace na ul. Włocławskiej (od ul. Łódzkiej do pętli autobusowej). Zarezerwowano na nie 5,1 mln zł. W pierwszym etapie tego zadania przewidziano przebudowę ulicy (poszerzenie jezdni do 7 m), budowę ciągu pieszo-rowerowego od Łódzkiej do pętli autobusowej (wraz z pętlą). Druga część prac obejmie budowę chodników między pętlą autobusową a ul. Zdrojową. Prace zakończą się w IV kwartale 2019 r.
Rozbudowa ul. Grudziądzkiej od ul. Polnej do planowanej trasy wschodniej wraz z przebudową skrzyżowania z ul. Celniczą – to kolejne zadanie planowane w 2019 r. Obecnie trwają przygotowania do tej inwestycji. W przyszłym roku miasto wyda na nią 5 mln zł.
W planach jest m.in. wykonanie nowego przebiegu ul. Celniczej. Zostanie ona włączona do ul. Grudziądzkiej na wysokości nowego przebiegu ul. Polnej. Tam – na zbiegu tych trzech ulic: Grudziądzkiej, Polnej i Celniczej – powstanie rondo. Inwestycja będzie polegać także na m.in. budowie i przebudowie ciągów pieszych, rowerowych, kanalizacji i oświetlenia. Całość według szacunków pochłonie 14 mln zł i zakończy się w 2020 r.
W 2019 r. będą kontynuowane także przygotowania do kolejnych dużych inwestycji drogowych m.in. budowy dalszego ciągu trasy wschodniej (od pl. Daszyńskiego do trasy średnicowej) – 300 tys. zł, przebudowy ul. Olsztyńskiej (od Czekoladowej do granicy miasta) – 700 tys. zł, budowy połączenia drogi ekspresowej S10 (węzeł Kluczyki) ze średnicówką Podgórza (ul. Andersa) – 150 tys. zł, połączenia S10 (węzeł Toruń Południe) z Łódzką (na wysokości ul. Solankowej) – 50 tys. zł oraz budowy trzeciego etapu trasy średnicowej (od Szosy Chełmińskiej do Szosy Okrężnej) – 1 mln zł.
Wśród mniejszych projektów warto także wymienić:
- przebudowę ul. Ceramicznej, Ukośnej i Chrzanowskiego – 3,1 mln zł;
- budowę dróg na terenie zakładu Boryszew – m.in. drugi etap budowy ul. Płaskiej – 3 mln zł;
- budowę dróg na osiedlu JAR – przedłużenie ul. Watzenrodego, miejsca parkingowe przy ul. Hubego – 1 mln zł;
- uzbrojenie terenów inwestycyjnych na tzw. Abisynii – 850 tys. zł;
- przebudowę ul. Żółkiewskiego – od pl. Skarbka do ul. Apatora – 610 tys. zł;
- przebudowę ul. Długiej – od Szosy Chełmińskiej do św. Józefa – 500 tys. zł.