Rozmowy o Staromostowej – jak przebiegały?
W czwartkowe popołudnie na Targowisku Miejskim przy ul. Szosa Chełmińska odbyło się spotkanie na temat planowanej inwestycji drogowej na brakującym odcinku Trasy Staromostowej. Choć pojawiały się głosy, aby przenieść jego termin, to ostatecznie nie zrobiono tego.
Wysłuchano uwag mieszkańców, kupców, przedsiębiorców i użytkowników targowiska. Zaprezentowane zostały – wypracowane wspólnie z projektantem – dwa warianty rozwiązań w zakresie układu drogowego, terenów zielonych i miejsc parkingowych.
Wynikający z postępowania przetargowego wariant pierwotny Trasy Staromostowej zakłada m.in., że odcinek od Osiedla Młodych prowadzący do okolic skrzyżowania Szosy Chełmińskiej z Dekerta będzie miał w każdą stronę po dwie jezdnie. Z kolei drugi wariant uwzględniający oczekiwania kupców to propozycja uspokojenia ruchu i wybudowania tylko po jednej jezdni w każdym z kierunków. Drugi wariant przewiduje więcej powierzchni zielonej, parametr betonu ma zostać obniżony o 16 proc., natomiast parametr zieleni zwiększy się o 22 proc. W projekcie pierwotnym przewidziano ponadto 348 miejsc parkingowych, a w drugim wariancie 319 miejsc.
Prezydent Gulewski zapewnił jednoznacznie, że to targowisko jest, było i będzie – powiedział Rafał Pietrucień, zastępca prezydenta Torunia. – Natomiast miasto oczywiście musi się rozwijać, chcemy budować nowe drogi, ale chcemy żeby te drogi służyły mieszkańcom i osobom odwiedzającym. Na podstawie informacji i uwag uzyskanych od Państwa prezydent podejmie decyzję realizacyjną. Jeżeli targowisko ma zachować swoją funkcję, ma być dobry dostęp klientów i samych kupców do targowiska to wydaje nam się, że wariant pierwotny nie do końca ten warunek spełnia.
W spotkaniu wzięli udział m. in. przedstawiciele wydziałów Urzędu Miasta Torunia, projektanci, radne i radni Rady Miasta Torunia oraz przedstawiciele Rad Okręgów, Miejskiego Zarządu Dróg i spółki Urbitor. Zainteresowani mieszkańcy, przedsiębiorcy i kupcy przy stolikach poruszyli szereg tematów, w tym m.in. dotyczących zadbania o dostępność targowiska dla osób ze szczególnymi potrzebami, liczby przejść dla pieszych, liczby drzew przeznaczonych do wycinki, liczby miejsc parkingowych – postulowano, aby pierwsza godzina parkowania dla klientów targowiska była bezpłatna, apelowano o zaprojektowanie miejsc parkingowych pomiędzy wysoką zielenią, przesuwając planowany pas rowerowy bliżej jezdni, a także o zapewnienie postoju dla taksówek i montaż stojaków na rowery, zastanawiano się jak projektowane zmiany wpłyną na przepustowość mostu. Uczestnicy spotkania pytali ponadto o to, czy zmiany zostaną wpisane do planu zagospodarowania przestrzennego miasta.
W dyskusji docenione zostało uwzględnienie w projekcie bramek i wjazdów do targowiska, a także ławek. Pod wątpliwość poddano zasadność budowy ronda. Rozważano również przesunięcie drogi bliżej cmentarza, co zwiększyłoby liczbę miejsc parkingowych. Zdaniem części osób ruch rowerowy należy puścić razem z ruchem samochodowym ulicą i nie wydzielać osobnej ścieżki na rowery.
Po informacje z regionu zapraszamy na nasz bliźniaczy portal pozatorun.pl