Strefa czystego transportu nadzieją dla parkingów Park&Ride?
Toruńskie parkingi Park&Ride od września do końca roku będą tańsze aż o połowę. Ma to zachęcić mieszkańców, jak i turystów do korzystania z nich. Jeśli po tej gruntownej rewolucji parkingi nadal nie będą oblegane, to nic straconego. Mogą być one kluczowymi obiektami w kontekście wprowadzenia strefy czystego transportu na terenie miasta w przyszłości.
Parkingi typu Park&Ride przy ul. Dziewulskiego oraz Olimpijskiej od września do końca roku będą tańsze aż o połowę. Za przyjęciem uchwały w tej sprawie podczas 5 sesji Rady Miasta Torunia głosowało 23 radnych. Od teraz za bilet dobowy będzie kosztować 3,40, rodzinny 5,50 zł, miesięczny 49 zł oraz turystyczny 22,50 zł. Posiadacz biletu miesięcznego nie będzie musiał wyjeżdżać z parkingu raz na dobę. Oprócz tego poprawiona ma zostać częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej.
– Obniżka będzie obowiązywać do końca roku i mamy nadzieję, że dzięki temu z parkingów skorzysta zdecydowanie więcej osób. Do tej pory było to około 700 użytkowników. Będziemy się temu przyglądać, analizować dalsze zmiany, w tym te związane z zagęszczeniem połączeń autobusowych i tramwajowych, bo one nie są wystarczające – mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia i zapowiada dalsze działania, które będą promowały korzystanie z obiektów.
Jeśli obniżka cen na parkingach Park&Ride nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, to więcej osób może zacząć z nich korzystać po wprowadzeniu w Toruniu strefy czystego transportu. Strefa ta ograniczy wjazd pojazdów przekraczających określone normy emisji spalin do centrum miasta. Pierwsza taka strefa w Polsce została uruchomiona w Warszawie. Jak poinformował rzecznik prasowy prezydenta, prace nad wdrożeniem strefy w Toruniu są w toku, a dotychczas podjęto już kilka kroków mających na celu ograniczenie ruchu samochodowego w centrum.
– W celu ograniczenia ruchu samochodowego w ścisłym centrum (Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania), wprowadzono system informacji o wolnych miejscach postojowych w okolicach Zespołu Staromiejskiego – informuje Marcin Centkowski, rzecznik prasowy prezydenta Torunia. – System obejmuje 22 tablice elektroniczne wyświetlające informacje o ilości wolnych miejsc parkingowych zlokalizowanych na głównych drogach do centrum. Zadaniem systemu jest: naprowadzenie kierowców na wolne miejsca postojowe poza Zespołem Staromiejskim, a tym samym wyprowadzenie części ruchu samochodowego ze ścisłego centrum, ograniczenie zanieczyszczenia powietrza i hałasu, jak również poprawa bezpieczeństwa pieszych oraz systematyczne wprowadzanie zmian kategorii dróg na wewnętrzne, dzięki któremu ruch pojazdów zostaje ograniczony.
W kontekście wprowadzenia strefy czystego transportu opracowane zostały dwa dokumenty: przyjęty decyzją prezydenta 2 października 2020 r. „Polityka Parkingowa dla Gminy Miasta Toruń na lata 2020-2025 z perspektywą do roku 2030” oraz przyjęty uchwałą Rady Miasta Torunia 23 listopada 2023 r. Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonowania Torunia – SUMP dla MOFT”.
– Mając to na uwadze oraz fakt, iż wdrożenie strefy czystego transportu podlega uchwale organu stanowiącego, w chwili obecnej nie ma możliwości doprecyzowania informacji na temat etapu wdrożenia strefy czystego transportu – mówi rzecznik prasowy prezydenta Torunia. – Dopiero po określeniu kierunku działań przez nową Radę Miasta Torunia będzie możliwe wypracowanie właściwego modelu strefy czystego transportu.
Po informacje z regionu zapraszamy na nasz bliźniaczy portal pozatorun.pl