Studentka UMK będzie tworzyć innowacyjną bieliznę

Dla wielu kobiet temat nawracających infekcji intymnych jest jednocześnie tematem tabu i dużym problemem. Z pomysłem na wsparcie w tych zmaganiach przychodzi studentka chemii na UMK, Anna Januchowska. Wymyśliła start-up produkujący bieliznę z nanosrebrem.

„Czule” zrodził się w jej głowie już jakiś czas temu, jako odpowiedź na lukę na rynku. Większość bielizny, która jest dostępna w sklepach jest produkowana z materiałów syntetycznych lub posiada nieodpowiednie kroje. Przez to nie wspomaga dbania o zdrowie intymne wielu kobiet.

– Na polskim rynku nie ma produktu, który odpowiada potrzebom wielu kobiet w Polsce – mówi nam Anna Januchowska. – Aż 5% z nich cierpi na nawracające infekcje intymne częściej niż cztery razy w roku. Dane jasno mówią, że brakuje tutaj wsparcia przez produkty. Zawsze interesowały mnie prokobiece tematy, więc zagłębiłam się w to zagadnienie i uznałam, że znalazłam swoją niszę.

Jak działa bielizna, którą będzie produkowało „Czule”? Przede wszystkim będzie wykonana z jedwabiu i bawełny z nanosrebrem, które charakteryzują się silnymi właściwościami bakteriobójczymi, hamując ich rozwój w okolicach intymnych i przeciwdziałając przedostawaniem się bakterii dalej. Naturalne materiały ograniczają potliwość i zmniejszają uczucie wilgoci, co także ogranicza powstawanie środowiska sprzyjającego rozwojowi patogenów. Zarówno jedwab jak i bawełna są hipoalergiczne, co może zmniejszać podrażenienia i odparzenia wynikające z niedopasowania bielizny.

– W porównaniu do innych firm branży bieliźniarskiej moje produkty będą wyróżniały się tym, że są wytwarzane z materiałów naturalnych oraz wykorzystaniem nanomateriałów, co będzie  wpływało na właściwości produktu – komentuje pomysłodawczyni start-upu. – Chciałabym także w przyszłości przeprowadzić badania w wykorzystaniu nanosrebra w materiałach i wprowadzić innowacje do firmy.

Wsparciem dla pomysłu Anny Januchowskiej jest projekt unijny z ramienia Izby Przemysłowo-Handlowej, dzięki któremu pozyskała środki na otworzenie działalności. Dzięki temu projektowi mogła też poszerzyć swoją wiedzę na temat marketingu i promocji firmy. Choć na razie „Czule” nie jest obecne w social mediach, to jego pomysłodawczyni planuje wykorzystanie ich do propagowania idei firmy. Jak podkreśla, na każdym etapie angażowała bliskie jej kobiety do testów i po otrzymaniu prototypów również ma to w planach.

– Sprawdzałam z bliskimi wszystko, nawet najmniejsze detale – mówi Januchowska. – Zależy mi na dbałości o duże rzeczy, jak kroje i materiały, ale też drobnostki jak kolory. Chcę sprawdzać na każdym etapie, czy produkt się podoba. To nie ma być produkt tylko dla mnie, ale dla każdej kobiety, niezależnie od upodobań czy rozmiaru. Planuję także współprace ze specjalistkami, jak ginekolożki czy fizjoterapeutki uroginekologiczne, które pomogą mi propagować ideę znaczenia doboru bielizny dla zdrowia intymnego.

„Czule” powoli podbija rynek, choć produktu nie ma jeszcze na rynku. Kilka tygodni temu zostało nagrodzone jako najlepsze przedsięwzięcie w konkursie „Moja firma – mój startup”, organizowanym przez Inicjatywę Doskonałości – Uczelnię Badawczą oraz tytuł Startupu Publiczności, przyznany w konkursie po raz pierwszy.