Takie utrudnienia czekają nas podczas przebudowy al. Jana Pawła II i starego mostu [HARMONOGRAM]
Utrudnienia w centrum – związane z projektem tramwajowym w al. Jana Pawła II i sąsiednich ulicach oraz z modernizacją mostu im. Józefa Piłsudskiego – pojawią się już w kwietniu i potrwają do grudnia 2020 r.
Prezydent Torunia Michał Zaleski wspólnie ze swoimi współpracownikami przedstawił dziś szczegóły związane z realizacją dwóch dużych projektów w ścisłym centrum Torunia: projektu tramwajowego w al. Jana Pawła II i sąsiednich ulicach, a także modernizacji mostu im. Józefa Piłsudskiego.
Poniżej przedstawiamy harmonogram obu inwestycji i związane z nimi utrudnienia, zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej.
Projekt tramwajowy – etap I – od kwietnia do lipca 2019:
- zamknięcie ruchu samochodowego na ul. Chopina i Wałach gen. Sikorskiego, gdzie będą prowadzone prace torowe i drogowe,
- na Wałach gen. Sikorskiego na odcinku od pl. Artylerii do pl. Teatralnego ruch w początkowej fazie będzie się odbywać po południowej jezdni (przejazd będzie możliwy tylko dla pojazdów MZK, taksówek i służb miejskich),
- po wykonaniu jezdni północnej i torowiska, ruch kołowy zostanie poprowadzony jezdnią północną (tylko dla MZD, taksówek i służb miejskich),
- objazd ze wschodu na most Piłsudskiego: ul. Warszawską, Dobrzyńską, pl. Pokoju Toruńskiego, Przy Kaszowniku, pl. Chrapka, Przy Kaszowniku, Odrodzenia, Czerwona Droga, pl. Niepodległości, al. Jana Pawła II,
- początkowo na ul. Chopina ruch na odcinku od al. 500-lecia Torunia do al. Jana Pawłą II odbywać się będzie po istniejącej jezdni,
- następnie, po usunięciu kolizji z sieciami podziemnymi ruch kołowy zostanie przełożony na specjalnie przygotowane do tego celu torowisko, jednocześnie zostanie zapewniony dojazd ul. Chopina od ul. Bydgoskiej do ul. Fredry – przejazd przez skrzyżowanie ul. Chopina i al. 500-lecia dla tej relacji będzie niemożliwy. Obowiązuje objazd ul. Bydgoską, al. 500-lecia i dalej w prawo w ul. Chopina.
Projekt tramwajowy – etap II – od sierpnia 2019 do lipca 2020:
- ruch w ul. Wały gen. Sikorskiego i ul. Chopina zostaje przywrócony,
- prace przenoszą się na al. Jana Pawła II,
- najpierw ruch będzie się odbywać po jezdni wschodniej – od strony Starówki (prace będą realizowane po stronie zachodniej), a następnie – po zachodniej – od strony Bydgoskiego (prace wówczas przeniosą się na stronę wschodnią),
- zostanie utrzymany ruch w obu kierunkach – dostępne będą dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku.
Projekt tramwajowy – etap III – od stycznia 2020 do lipca 2020:
- obejmie on przebudowę pl. Niepodległości, budowę węzła torowego na pl. Niepodległości z połączeniem nowego odcinka torowiska w al. Jana Pawła II oraz przebudowę fragmentów istniejącego torowiska wzdłuż ulic Kraszewskiego i Czerwonej Drogi.
Oto zmiany w komunikacji miejskiej podczas realizacji tych projektów:
Zmiany w komunikacji tramwajowej – II kwartał 2019 r. – IV kwartał 2019 r.
- ruch tramwajowy w ul. Bydgoskiej na odcinku od Sienkiewicza do al. Solidarności zostanie wstrzymany,
- zawieszenie ruchu tramwajów linii nr 3 i 4,
- zmiana trasy linii nr 5 – objazd przez al. Solidarności i ul. Kraszewskiego zamiast ul. Bydgoską. Z Motoareny ul. Reja – Bydgoską – Sienkiewicza,
- zwiększenie częstotliwości kursów linii nr 2 z 10 do 8 minut,
- przemienność kursów linii nr 1 i 2 na odcinku wspólnym (co 4 minuty),
- korekta w odjazdach linii tramwajowej nr 1 i 5,
- komunikacja zastępcza: na odcinku Odrodzenia – Reja wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa linii nr 53, z częstotliwością kursowania co 20 minut. Jej trasa to:
- Trasa linii będzie przebiegać następująco: Odrodzenia – Czerwona Droga – Mickiewicza – Sienkiewicza – Broniewskiego – Reja – Bydgoska – Pl. Rapackiego – Al. Solidarności – Odrodzenia.
Zmiany w komunikacji autobusowej – II kwartał 2019 r. – III kwartał 2019 r.
- dla linii autobusowych jadących w kierunku mostu im. J. Piłsudskiego wyznaczony zostanie objazd,
- autobusy linii nr 10, 12, 14, 22, 27, 32, 38 i nocne 01 i 03 omijać będą al. Solidarności i pojadą objazdem ul. Czerwona Droga i al. Św. Jana Pawła II,
- autobusy zatrzymywać się będą na ul. Czerwona Droga (za al. Solidarności),
- dodatkowa linia autobusowa na lewobrzeże: na odcinku centrum – przystanek Letnia zostanie wprowadzona dodatkowa linia autobusowa lub planowane jest skorygowane trasy linii nr 32 i 38. Autobusy kursować będą z częstotliwością co ok. 20-30 minut. Decyzja o uruchomieniu linii zostanie podjęta po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami w marcu br.
Zmiany w komunikacji tramwajowej – IV kwartał 2019 r. – III kwartał 2020 r.
- ruch tramwajowy w ul. Kraszewskiego na odcinku od Sienkiewicza do al. Solidarności zostanie wstrzymany,
- zawieszenie ruchu tramwajów linii nr 3 i 4,
- zmiana trasy linii nr 1 – objazd przez pl. Rapackiego – ul. Bydgoską – Sienkiewicza (powrót przez ul. Reja),
- zwiększenie częstotliwości kursów linii nr 2 z 10 do 8 minut,
- przemienność kursów linii nr 1 i 2 na odcinku wspólnym (co 4 minuty),
- korekta w odjazdach linii tramwajowej nr 1 i 5.
Modernizacja mostu im. Józefa Piłsudskiego – harmonogram, zmiany w ruchu i utrudnienia:
- w sierpniu Miejski Zarząd Dróg w Toruniu planuje rozstrzygnąć przetarg, który wyłoni generalnego wykonawcę prac, te zaś mają się rozpocząć wczesną jesienią, prace obejmą tylko przeprawę – bez planowanych wcześniej ul. Kujawskiej i pl. Armii Krajowej,
- pierwszy etap prac, który będzie realizowany w drugiej połowie tego roku, obejmie tzw. półki, na których znajdują się ciągi piesze i rowerowe, zostaną one poszerzone do ok. 4,2 m (obecnie ok. 2 m), co pozwoli na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego, najpierw prace obejmą półkę zachodnią, a potem wschodnią,
- podczas pierwszego etapu robót przeprawa zostanie zwężona do dwóch jezdni (podobne zwężenie do dwóch jezdni będzie w tym samym czasie na al. Jana Pawła II),
- w 2020 r. prace skupią się na jezdni mostu – MZD chce utrzymać drożność przeprawy przez cały czas remontu, roboty będą podzielone tak, żeby jak najdłużej zapewnić ruch na przeprawie,
- największe natężenie prac na jezdni przeprawy przewidziano w połowie 2020 r. – wówczas ruch na moście może zostać ograniczony i wjazd będą mieć tylko pojazdu komunikacji miejskiej oraz służby ratunkowe, a pozostałe auta będą kierowane na most tymczasowy lub most Elżbiety Zawackiej,
- dziś zostały otwarte oferty na przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla tymczasowego mostu – zgłosiły się cztery firmy, ich oferty wahają się od 648 tys. do 2,2 mln zł,
- firma projektowa, która wygra przetarg, będzie mieć dziewięć miesięcy na opracowanie dokumentacji dla mostu tymczasowego,
- wiosną 2020 r. ma ruszyć montaż mostu tymczasowego – na wysokości ul. Przybyszewskiego (na prawobrzeżu) i Zagrodowej (na lewobrzeżu),
- z mostu tymczasowego nie skorzystają piesi, będzie on dostępny dla aut do 3,5 tony oraz służb ratunkowych – miasto składany most typu DMS-65 ma do dyspozycji do połowy 2021 r.,
- modernizacja mostu ma się zakończyć w grudniu 2020 r.
Zakres projektu tramwajowego w centrum:
- prace torowo-drogowe w al. Jana Pawła II, Wałach gen. Sikorskiego, Chopina i na pl. Niepodłegości,
- budowa nowego odcinka torowiska w al. Jana Pawła II – między pl. Artylerii Polskiej a Niepodłegości, co pozwoli nie tylko na objazdy w przypadku awarii na torowisku tramwajowym, ale też na uruchomienie dodatkowych połączeń tramwajowych,
- budowa węzła przesiadkowego tramwaj – autobus na pl. Rapackiego – naprzeciw fontanny Cosmopolis,
- budowa pasów tramwajowo-autobusowych,
- przebudowa infrastruktury podziemnej,
- przebudowa układu drogowego, chodników i dróg rowerowych na pl. Niepodległości wraz z montażem sygnalizacji świetlnej, a także bajpasem z ul. Kraszewskiego w al. Jana Pawła II.
Zakres modernizacji mostu im. Józefa Piłsudskiego:
- poszerzenie tzw. półek, na których znajdują się ciągi piesze i rowerowe – do 4,2 m, co pozwoli na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie,
- modernizacja infrastruktury podwieszonej na moście m.in. sieci wodociągowe – prace zrealizują Toruńskie Wodociągi,
- kapitalny remont jezdni na przeprawie z ewentualną wymianą betonowej podbudowy oraz konserwacją konstrukcji stalowej,
- budowa czterech punktów widokowych na półkach mostu: trzech po stronie wschodniej (przy filarach mostu) i jednej po stronie zachodniej,
- nowe zejście na Bulwar Filadelfijski i Kępę Bazarową, zejście na Bulwar zostanie wyposażone w windy dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- zjazdy dla rowerzystów i zejścia dla pieszych po lewobrzeżnej stronie mostu – w okolicach wału przeciwpowodziowego,
- montaż iluminacji,
- droga rowerowa umożliwiająca zjazd z mostu na ul. Ślimak Getyński i dalej w kierunku Bulwaru Filadelfijskiego.
22 lipca 2019 @ 12:53
Prace powinny być prowadzone na 3 zmiany, bo to kluczowe miejsce.
27 lutego 2019 @ 16:59
Czy prace będą prowadzone na dwie zmiany? Na pewno przy sprzyjającej pogodzie czas remontów skróciłby się. Na tych odcinkach robót nie ma budynków mieszkalnych, więc roboty nie byłyby uciążliwe dla mieszkańców. Czy przy planowaniu uwzględniano taki wariant prac?