To już definitywny koniec kiosków Ruchu. Znamy datę zamknięcia ostatniego punktu
Przetrwały ponad 100 lat. Nawet ciężkie czasy wojny i komuny. Jednak teraz niestety czas na przywołanie słów piosenki „to już jest koniec”. Koniec kiosków Ruchu to już nie tylko mglista scena na horyzoncie, bo znamy ostateczną datę zamknięcia ostatniego punktu.
Kiedyś były nierozerwalną częścią polskiego krajobrazu. Dziś koniec kiosków Ruchu jest przesądzony
Pierwsze informacje o tym, że koniec kiosków Ruchu jest bliski docierały do nas już w wakacje. Pod koniec sierpnia opisywaliśmy ten problem na przykładzie toruńskich placówek. Teraz snute teorie przekuły się w rzeczywistość. Takie informacje podał portal wirtualnemedia.pl, a potwierdziło je biuro prasowe koncernu. Okazuje się, że ostatni punkt z szyldem „Ruch” zniknie z mapy Polski do końca grudnia 2024 roku. Oczywiście powodów tej decyzji jest wiele, ale zbiorczo podsumowuje je komunikat PKN Orlen S.A., w którym zostały uznane za „trwale nierentowne”. Zamiast wolnostojących kiosków większościowy udziałowiec chce rozwijać punkty samochodowe Orlen w Ruchu.
Okazuje się jednak, że taka decyzja nie oznacza, że wszystkie punkty zostaną fizycznie zlikwidowane. Otóż niektóre z nich nadal będą funkcjonować, ale pod innym szyldem. Na razie nie wiadomo, jaka to będzie nazwa.
Kawał zielono-żółtej historii
Kioski Ruchu powstały zaraz po I wojnie światowej, w grudniu 1918 roku. Jak łatwo policzyć w tym roku będą świętować 106., ostatnią, rocznicę istnienia. Pierwszy punkt znajdował się od 1919 roku na Dworcu Głównym w Warszawie. Pół roku później w całym kraju było ich 60. Po II wojnie światowej spółkę przekształcono w Państwowe Przedsiębiorstwo Kolportażu „Ruch”. W czasach PRL-u był monopolistą na rynku prasy. Po upadku komuny najpierw rozwiązano spółdzielnię, następnie utworzono Przedsiębiorstwo Kolportażowo-Handlowe „RUCH”, by ostatecznie 15 kwietnia 1992 roku utworzyć jednoosobową spółkę Skarbu Państwa – „RUCH” S.A.
Liczby Ruchu na koniec 1998 roku były imponujące: 31 313 punkty sprzedaży detalicznej (w tym 15 227 w sieci własnej) oraz 198 hurtowni. Już wcześniej, bo w 1996 roku, rząd podejmował próby prywatyzacji przedsiębiorstwa. Ta doszła do skutku dopiero w 2009 roku. Po wielu problemach prywatyzacyjnych ostatecznie większościowym udziałowcem spółki został w listopadzie 2020 roku PKN Orlen S.A. (65 proc. akcji).
Rok przed przejęciem spółki Ruch S.A. przez płocki koncern posiadała 1333 placówki w całej Polsce. W sierpniu tego roku ta liczba zmalała do 400. Aktualnie jest ich 128, a na koniec grudnia nie będzie żadnego.
Koniec kiosków Ruch – przyczyny
Jak zwykle w przypadku upadku monopolisty przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Z jednej strony należy wyróżnić te zewnętrzne, do których należy rozwój digitalizacji, a w konsekwencji spadek popytu na prasę tradycyjną. Oczywiście należy także podkreślić łatwiejszy dostęp do prasy w takich miejscach, jak saloniki prasowe w pasażach handlowych, stoiska z gazetami w supermarketach i dyskontach czy punkty prasowe w sklepach typu ABC, Carrefour Express czy Żabka. Eksperci wskazują także na czynniki wewnętrzne. Chodzi o złe zarządzanie spółką po prywatyzacji w 2009 roku – chodzi w szczególności o wysokie koszty restrukturyzacji oraz rozdmuchane budżety promocyjne.