Tramwajem na JAR. Rusza przetarg na budowę nowego torowiska
O tym, że osiedle JAR zostanie połączone z istniejącą już siecią toruńskich torowisk tramwajowych wiadomo nie od dziś. Od dziś jednak wiadomo więcej na temat szczegółów przedsięwzięcia realizowanego w ramach projektu BiT-City II. Miasto przystępuje do przetargu na wykonawcę nowego odcinka torowiska, który zwiększy długość miejskiej sieci torowisk o ponad 20 proc.
– To nie tylko zadanie duże, ale także symboliczne. Wracamy z torami tramwajowymi na północ naszego miasta. Starsi mieszkańcy Torunia pamiętają linię tramwajową nr 3 od placu NOT-u, w śladzie Szosy Chełmińskiej – mówił dziś prezydent Torunia Michał Zaleski, zapowiadając ogłoszenie przetargu. – Ta linia tramwajowa na dziesiątki lat wypadła z eksploatacji i nie była użytkowana, ale jeszcze są miejsca, gdzie widać stare tory. Wracamy teraz z dużo większym i bardziej rozległym systemem torowisk, w północną część miasta.

Planowo ogłoszenie postępowania przetargowego ma się pojawić w Biuletynie Informacji Publicznej jutro – 29 grudnia. Termin składania ofert ma upłynąć 15 lutego, choć może to jeszcze ulec przesunięciu. Wykonawca ma zostać wyłoniony jeszcze w II kwartale 2021 roku. Mniej więcej w połowie roku ma dojść do podpisania umowy.
– Przystępujemy do wszczęcia postępowania przetargowego na realizację najważniejszego z zadań w ramach projektu BiT-City II – zapowiedział prezes toruńskiego MZK Zbigniew Wyszogrodzki.

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od placu NOT, przez Szosę Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną i Ugory, aż do ul. Watzenrodego, z nawrotem w ul. Strobanda. Przetarg podzielono na dwie części – A (północna) i B (południowa). Potencjalni wykonawcy zgłaszać się mogą do zrealizowania jednej lub obu.
– Część A od części B rozgraniczona jest przejazdem kolejowym w ul. Legionów – podawał Zbigniew Wyszogrodzki.

Zwycięska oferta z przetargu wyłoniona zostanie na podstawie trzech kryteriów: ceny (85 proc.), gwarancji (10 proc.) i doświadczenia kierownika budowy (5 proc.). Wykonawca będzie miał do wybudowania ponad 11,2 tys. metrów toru pojedynczego, czyli nieco ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej, a także fragmenty jezdni, chodników, ścieżek rowerowych, sieć trakcyjną, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Wykonanych ma zostać także 26 nowych przystanków, z tablicą Systemu Informacji Pasażerskiej na każdym z nich oraz 31 wiat przystankowych, z których część będzie miała charakter tzw. zielonych przystanków. Przy okazji prac przesadzonych w inne miejsce zostanie 110 drzew, za to pojawi się 127 nowych, a także łąki kwietne.
– Kiedy realizacja tej inwestycji dobiegnie końca, Toruń wzbogaci się o nowe połączenie tramwajowe, które będzie stanowiło istotny element dla transportu publicznego dla części miasta, która dziś jest wyposażona w połączenia autobusowe. Natomiast tramwaj ma wiele nieocenionych zalet. Jest kompletnie bezemisyjny, a jego istotną cechą jest to, że nie boi się korków, bo ma swoje wydzielone trasy i dzięki temu jest szybkim środkiem transportu. Pozwoli to również zmniejszyć ruch samochodowy w mieście, które wzbogaci się o nową, bezpieczną infrastrukturę torowo-drogową – przekonywał prezes MZK.
Prace planowo potrwają do końca maja 2023 roku.